Američka dizajnerica interijera i modna ikona Iris Apfel umrla je u 102. godini života. Samoprozvana “gerijatrijska starleta” desetljećima je radila u tekstilnoj industriji, a u svjetskim modnim krugovima postala je poznata kao osamdesetogodišnjakinja nakon izložbe u New Yorku. Apfelin prepoznatljivi izgled karakterizirale su njezine prevelike naočale, slojevi krupnog nakita i šarena i eklektična odjeća, s bob ošišanom bijelom kosom.
Smrt Iris Apfel potvrdila je njezina komercijalna agentica Lori Sale, objaviviši post na Instagramu, ali nije navela uzrok smrti. Vjeruje se da je umrla u svom domu u Palm Beachu na Floridi.
View this post on Instagram
Samo dan ranije na Instagramu je objavljena slavljenička fotografija u kojoj Iris proslavlja 102 i pol godine života, no nažalost već drugi dan svijet je obišla tužna vijest – umrla je žena koja je smatrala da svatko, ako ima novca, može biti u trendu i ‘fashionable’, ali da se stil ne kupuje – njega imaš ili nemaš.
View this post on Instagram
Rijetka ptica
Rođena je 29. kolovoza 1921. u židovskoj obitelji u New Yorku, a studirala je povijest umjetnosti i specijalizirala se za dizajn interijera, postavši stručnjakinja za tekstil i antikne tkanine.
Sa suprugom Carlom Apfelom utemeljila je tvrtku za proizvodnju tekstila, Old World Weavers, a specijalizirali su se za restauratorske radove, uključujući projekte u Bijeloj kući pod šest različitih američkih predsjednika. Osim toga, njihovi slavni klijenti bili su Estee Lauder i Greta Garbo.
Godine 2005. u Metropolitan Museum of Art u New Yorku organizirana je izložba posvećenu Iris pod nazivom “Rara Avis”, što na latinskom znači “rijetka ptica”. Muzej je slavio njezin stil, opisujući ga kao “i duhovit i izrazito neoubičajen”. Dogodilo se to pukom srećom jer je muzej u zadnji čas tražio zamjenu, ali je na kraju izložba postala hit u cijelom svijetu.
View this post on Instagram
Iris je imala 3 milijuna pratitelja na Instagramu, a njezina poznata uzrečica bila je: “Više je više, a manje je dosadno”. Iako u poodmakloj živonoj dobi, bila je neumorna, a imala je profil i na TikToku s više od 215.000 pratitelja na kojem je davala savjete o modi i promovirala suradnje sa sponzorima koji su je jako voljeli.
Slučajna ikona
Godine 2011. rekla je za The New York Times: “Ako se ne odijevate kao svi ostali, ne morate razmišljati kao svi ostali.”
O modnoj ikoni je snimljen i dokumentarac po nazivom “Iris”, produkciju potpisuje Albert Maysles, a dokumentarac je prvi put emitiran 2014. godine.
Filmska kritičarka Manohla Dargis iz The New York Timesa istaknula je da je taj dokumentarac “uporno odbacivanje monokulturalnog konformizma” i “divno otvaranje očiju o životu, ljubavi, golemim naočalama, narukvicama veličine guma za tricikl i umijeću stvaranja najboljeg dojma”.
Sebe je opisala kao “slučajnu ikonu”, što je kasnije postao naslov njezine autobiografije koju je objavila 2018. godine, a kojoj opisuje svoj bodgat život koji je živjela u stotoj brzini do zadnjeg daha.
Naslovna fotografija: youtube screenshot