Kazališna, filmska i televizijska glumica, radijska voditeljica i balerina… Sanja Drkulić, osim svega navedenog, pokrenula je i osmislila online platformu za pretragu, pronalazak i promociju glumaca na svjetskom tržištu pod nazivom Duart European Actors Platform.
Osim toga, radi i kao casting direktorica, te se bavi odabirom glumaca za filmove. S kolegicom glumicom Katarinom Baban osmislila je, napisala i glumački izvela kazališnu predstavu “Sve u 3”. Uoči puta na Filmski festival u Cannes otkrila nam je kako stiže obaviti sve to što je naumila i što još planira ostvariti te po čemu se njezina Duart platforma razlikuje od drugih, na prvi pogled sličnih casting agencija…
Od glumice do vlasnice Duart platforme i glumačke agencije – koliko je dug ili kratak put? Ako možete baciti pogled preko ramena na dosadašnju karijeru i poslovni switch?
Od osme godine krenula sam na glumu i iako sam već tada, zahvaljujući baletu, jako dobro poznavala scenu riječkog HNK, znala sam da je gluma moj put, poziv. Svake godine uredno sam bila na državnoj razini Lidrana (jednom čak i na talijanskom jeziku). Sa 17 godina upisala sam akademiju u Osijeku, a sa 22 magistrirala glumu u Zagrebu.
Dobila sam nagradu za najbolju glumicu na FRKA na 4. godini za prvi film. Sve je ukazivalo na obećavajuću glumačku karijeru, međutim stvari se nisu tako posložile. Iako sam 2013. bila dio Talent Campusa kao jedna od tri glumice iz Hrvatske, novi angažmani se nisu događali. Stoga sam 2013. uzela stvar u svoje ruke i sastala se s casting direktoricom Timkom Grin, kako bi bolje razumjela taj proces, koji se kod nas tada, jako rijetko događao. Svidjelo mi se sve što mi je ispričala. Dogovorile smo se da sljedeći put kada bude na nečemu radila, zvat će me da iskusim iskustvo iza kamere, casting procesa. Svidjelo mi se i odlučila sam pokrenuti tvrtku jer mi je bilo nelogično da u Hrvatskoj ne postoji nikakva baza podataka glumaca. Željela sam taj problem riješiti.
Tada je, 2014. godine sve krenulo i nije bilo lako. Pronalazak informatičara, oblikovanje ideje, opravdavanje ideje, dizajn, odabir poslovnog modela, poslovni planovi, sastanci, mailovi, pregovori, ništa od toga nije bilo lako niti brzo. I dalje sam glumila tako što sam napisala i producirala autorsku predstavu “Sve u 3″ zajedno s kolegama i održavala svoju glumu živom, kao i brojim radionicama na koje i dan danas idem i iz kojih onda često i nastanu mini predstave (Feydau re…mi… i sl.).
Iako zadnjih godina nisam radila novu predstavu i to mi strašno nedostaje, ne bih rekla da se dogodio neki konkretni switch iz glume u casting. Glumac se ne postaje preko noći, pa netko tko je u tome od malih nogu i tko konstantno radi na sebi, se brzo i vrati u trening. Sutra da mi netko ponudi raditi predstavu/film ili da prođem na audiciji, objeručke bih prihvatila ulogu. I dalje sam glumica, casting direktorica i poduzetnica.
Dva su to poprilično različita svijeta
Kako se slažu glumica i poduzetnica Sanja Drakulić? U kojim se područjima podudaraju, nadopunjuju, pomažu si, a gdje postoji mogući period za sukobe?
Dobro pitanje, zaista nekad nabacim drugačiju osobnost. Mislim da je Sanja glumica puno nježnija, senzibilnija, iskrenija, igrivija, a Sanja poduzetnica se još uvijek kroji i uči. U poslovnom svijetu nije sve iskreno, otvoreno, transparentno… nažalost, ali taj dio sam morala naučiti i dan danas se učim i čudim! Sanja poduzetnica i glumica se slažu u striktnim zadacima, obavezama, obimu posla, radu, kreativnosti, javnim nastupima.
Ne podudaraju se u planiranju, rukovođenju ljudi, zadavanju zadataka, oštrini, pregovorima. Dva su to poprilično različita svijeta, ali u konačnici svi prepoznaju ljubaznost, rad i stručnost. Nastojim ne izgubiti dobre strane koje sam naučila zahvaljujući glumi, ali i naučiti nove vještine koje mi služe u poslovnom svijetu.
U Cannesu, konkretno, jedan od ciljeva je i doći do investitora koji su zaljubljenici u filmski svijet, ali razumiju IT, digitalizaciju i ono što mi radimo, tj. Duart
Aktualni trenutak nakon 5 godina postavljanja platforme zatiče Vas uoči puta na Filmski festival u Cannes. Koji je poslovni plan takvih road tripova osim građenja kontakata i susreta uživo s ciljem potencijalnih sklapanja poslova i susreta s ljudima, budućim poslovnim partnerima, suradnicima…
Osim toga svega, tu je vidljivost i promocija. Stava sam da svaka ideja ako ima dovoljno novca za marketing može rezultirati dobrim poslovnim rezultatima. Biti prisutan u filmskoj industriji mislim da je jako važno. Kao što me danas pitaju kako dobiti ulogu, tako mislim da se na sličan način odgovara i na “kako dobiti novi posao ili proširiti poslovanje”. Skup je to proces i ne ovisi isključivo o novcima i marketingu, naravno, ali promocija i vidljivost su sigurno jako važni. U Cannesu, konkretno, jedan od ciljeva je i doći do investitora koji su zaljubljenici u filmski svijet, ali razumiju IT, digitalizaciju i ono što mi radimo, tj. Duart.
Koliko je teško izgraditi pouzdan put za domaće i regionalne glumce na globalno glumačko tržište i što sve podrazumijeva rad u agenciji poput Vaše na primjeru plasmana nekog domaćeg glumca ili glumice prema inozemnim angažmanima?
Duart je platforma, mjesto gdje se glumcima pružaju jednake mogućnosti, vidljivost, poslovi, informacije. Agencije su zasnovane na izravnim odnosima između agenata i glumaca koji za odrađeni posao uzimaju postotak. Oni trebaju zastupati ograničen broj ljudi i brinuti o njihovim karijerama. Ja si nisam htjela uzeti takvu odgovornost ili opis posla. Mene je uvijek zanimala informatika i digitalizacija. Mi gradimo svoj poslovni put kvalitetom, pouzdanim suradnicima, stručnim i profesionalnim partnerima i klijentima. Svatko od njih, angažiranih glumaca, ima u konačnici istu odgovornost, da svoje djelo isporuči kvalitetno, profesionalno i na razini.
Kako ulažemo u sebe, tako nam je cilj i njih educirati i pripremiti za još bolje uloge i projekte, pa dovodimo strane casting direktore i organiziramo masterclassove, savjetujemo ih kada su oni na to spremni, guramo koliko možemo mlade i ambiciozne kreativce, spajamo ih međusobno, iz čega nastaju predivne suradnje. Sretni smo što možemo dijeliti svoje znanje drugima i kada drugi isto prepoznaju i još dodatno oplemene. Duart ima drugačiji pristup kada radi casting. Glumcima se pristupa personalizirano i pomaže aktivno kod castinga davanjem smjernica, pripremom, izvedbom, tehničkim uvjetima, snimanjem i tek kada zajedno odlučimo (glumac i ja, kao casting direktor) da je materijal dobar, ga šaljemo van. Zbog toga smo bolji od drugih. Tu se isprepliću Sanja kao glumica, koja suigrom pomaže kolegama i Duart sa svojom infrastrukturom.
Stranci uvijek traže jednostavnost i brzinu
Što uopće inozemne produkcije traže i koliko je teško ili lako doći do njihovih izravnih kontakata i uopće skretanja pažnje na tuzemne kvalitetne glumce i glumice?
Trenutačno ponajviše surađujemo kao suradnik lokalnih produkcijskih kuća koje su angažirane od strane inozemne produkcijske kuće. Direktno kontakte stoga ne ostvarujemo mi, nego smo servis koji podiže dodanu vrijednost lokalnoj produkcijskoj kući. Kako smo među prvim kontaktima koje inozemne kuće ostvaruju (jer se casting najranije počne raditi), važno nam je uvijek dobro prezentirati im naše glumce, uvjeriti ih i dokazati njihovu kvalitetu, razinu jezika kojega govore, mogućnosti koje imamo. Kako bismo mi došli do te razine, morali su nas i glumci pratiti, pa smo stoga uvijek radili i isticali važnost prezentacije, prezentacijskih materijala, dostupnosti, vidljivosti, brzine… sve što smo Duartom uspjeli ubrzati, skratiti proces, pojednostaviti… Stranci uvijek traže jednostavnost, brzinu, digitalno rješenje, profesionalnost, kvalitetu, spremnost.
Obožavam talent, kvalitetu, uspjeh naših ljudi vani… Svakako mislim da se svi moramo truditi kako bismo to postigli
Ima li prostora i za plasman u inozemstvo i za druge autorske vrste filmskih djelatnika, DOP-ove, scenariste, redatelje?
Naravno. To mi je želja. Obožavam talent, kvalitetu, uspjeh naših ljudi vani… Svakako mislim da se svi moramo truditi kako bismo to postigli. I to ne radim iz vlastitog interesa nego iz istinske vjere u kvalitetu i sposobnost naših ljudi. Institucije, udruge, tvrtke i pojedinci, svi bi se trebali boriti za isto, jer smatram da će nam svima tako biti bolje. Ako je susjedu trava zelenija, pitat ću ga kako je to postigao da i moja bude takva i trudit ću se da maknemo ogradu, ako ju ne trebamo. Javljaju mi se naši ljudi iz cijelog svijeta i žele raditi s nama, žele se vratiti u Hrvatsku, žele dijeliti svoje znanje… Na nama je da takve mogućnosti prepoznamo, cijenimo, podržavamo i promoviramo.
Na hrvatskom terenu mimo Vaše, ne postoji ozbiljnih agencija u smislu zastupanja glumaca i glumica. U prošlosti je bilo pokušaja, glumica Sanja Vejnović je s partnericom Irinom Damić imala agenciju Kvadar prije 15-ak godina koja nije pustila dulji korijen. Koje su projekcije rada i principi rada Vaše agencije?
Postoji nekolicina agencija u Srbiji i jedna u BIH, ali nema platforme. Mi se razlikujemo u tome što nudimo jedan popuno inovativan način rada i suradnje u cijeloj regiji, koji međutim u svijetu nije stran. Stvari su se kroz godine mijenjale i još će se mijenjati. Treba se brzo prilagođavati tržištu i promjenama koje donose. Naša prednost je zasigurno tehnologija, u koju smo puno uložili zahvaljujući našim tehnološkim partnerima. Danas bez tehnologije, bez digitalizacije smo nigdje. Ako netko u roku 5 minuta ne pošalje mail s materijalima ili ne može nešto pronaći, teško da će i dalje surađivati s drugima. Tu smatram da kao nacija, a posebice među umjetnicima, moramo još jako puno napredovati, jer kasnimo, i ulagati, jer ne prepoznajemo potencijale i nužnost koja je potrebna da bismo ostali konkurentni.
Mladi pripravnik uz ‘veliku’ Selmu Hayek
Koje je sve opseg poslova koje Duart radi, s obzirom na to da ste surađivali konkretno na snimanju trenutačnog akcijskog hita koji je prije dvije godine sniman i na prostoru RH – Hitman’s Wife’s Bodyguard?
Da, na Hitman’s Wife’s Bodyguard bila sam u ulozi asistenta casting direktora. Uvijek kada radim, služim se Duartovom bazom i tražilicom kao alatom. Bio je to jako uzbudljiv i zahtjevan projekt. Ponosna sam što smo ga radili i što smo ponovno neka od velikih hrvatskih imena spojili s velikim hollywoodskim imenima. Lijepo je bilo vidjeti mladog camera traineea (kojeg smo također angažirali) pored “velike” Salme Hayek.
Ako možete ocijeniti stanje u domaćoj kinematografiji općenito i koliko je neiskorištenog potencijala vezanog za dovođenje inozemnih produkcija na ove prostore – s obzirom na zaleđe jednog Jadran filma i nekadašnjeg glasovitog studija koje je u velikoj mjeri zapušteno?
Mislim da svake godine postajemo sve bolji i mislim da nam u tome puno pomaže to što pored domaćih projekata snimamo i radimo strane projekte. Zbog budžeta zasigurno da se razlika osjeti, ali ne bi se trebala nužno vidjeti na platnu. Smatram da imamo još puno neiskorištenog potencijala, i to ne mislim samo infrastrukturno što se studija tiče, ali i da se strategije rade s ključnim akterima i realnim, stvarnim korisnicima. Mislim da nam je televizijska proizvodnja zabavnog programa (ne dramskog) na jako ne-kreativnom nivou i da nažalost to u najvećoj mjeri oblikuje publiku. Mislim da je to nešto na čemu također moramo poraditi. Široka je filmska i TV industrija i mislim da smo “dobri”, zahvaljujući angažmanu pojedinaca, a da se ujedinimo u zajedničkom cilju, imali prilike biti “izvrsni”.
Plan razvoja Duart platforme je svakako otvarati i druga europska tržišta, transparentno angažiranje ljudi, nuditi najbolje kadrove i prikupljati što više članova platforme, tvrtki i pojedinaca
Moramo shvatili važnost i potencijal koji imamo
Zašto se dovođenje inozemnih produkcija, kad se i dogode, drži toliko pod velom tajne? I koliko je, osim Vaše, još agencija i tvrtki koje se na našem terenu bave ozbiljnim poslom suradnje s inozemnim produkcijama i obavljanjem lokalnih snimanja. Nastavak filma Mama Mia prije kojeg ljeta, snimanja Hitman’s Wife’s Bodyguard, samo su neki od recentnih primjera…
Zbog obimnih i jako striknih NDA ugovora koje svi potpisujemo. Međutim, nema razloga da se ne održe i ne poprate premijere takvih filmova i Hrvatskoj i medijski promoviraju i prate naši glumci, producenti, ljudi koji su radili na takvim velikim projektima. Tvrtki ima jako puno i filmska industrija zapošljava od cateringa do dresera konja, ali moramo svi to prepoznati, cijeniti i veličati da bismo shvatili važnost i potencijal koji imamo. Iz tog razloga smo i pokrenuli dio Duart news gdje nam je želja intervjuirati i važne ljude iza kamere.
Koje su još neki od projekata suradnje s inozemnim produkcijama na koje ste ponosni i koji svjedoče kvaliteti Vašeg rada, a koje su projekcije i neki od planova razvoja za sljedeće razdoblje?
Ponosna sam na nedavno odrađenu švedsku seriju čije su se dvije epizode snimale gotovo u cijelosti u Hrvatskoj. Veseli me kada se nekome nakon dobrih projekata odrađenih u Hrvatskoj otvaraju mogućnosti u inozemstvu. Također me veseli kada netko iz Kanade ili Amerike želi preseliti u Hrvatsku jer vidi potencijal. Plan razvoja Duart platforme je svakako otvarati i druga europska tržišta, transparentno angažiranje ljudi, nuditi najbolje kadrove i prikupljati što više članova platforme, tvrtki i pojedinaca, uz česta ulaganja u unapređenje tehnološkog rješenja Duart platforme.