Sergej Jonke i njegova mješanka Kira, koju je prije 7 godina udomio iz Gunje, nakon razornih poplava na tom području, program R.E.A.D. provode već 6 godina. Radi se o volonterskom programu koji potiče motivaciju kod djece za čitanjem – uz suradnju s terapijskim psom te volonterom, voditeljem terapijskog psa.
Sergej kaže kako je odluka o ulasku u program bila spontana odluka. “Kira ima taj poželjni karakter, odnos prema ljudima i djeci i spontano se stvarala priča o napuštenom i ostavljenom psu koji želi pomagati djeci”.
Čitaj (o) psu se danas provodi u školama, knjižnicama…
Program je prvenstveno namijenjen poboljšanju komunikacijskih vještina i vještine čitanja uz pomoć metode čitanja psu. Udruga za Pet therapy Indeficienter Vinkuran (UPTIV) je od 2014. godine filijala R.E.A.D. programa za Hrvatsku te provodi program Čitaj (o) psu. R.E.A.D. se danas u Hrvatskoj provodi u osnovnim školama, knjižnicama, centrima za kulturu…
U programu
Preduvjeti za provođenje ovog programa prvenstveno je zainteresiranost i razumijevanje ustanova formalnog i neformalnog obrazovanja, kao što su škole, knjižnice, dječji vrtići, te rehabilitacijske ustanove za ovakav tip programa koji uključuje životinje.
R.E.A.D. program nije nužno povezan samo sa psima. U njemu mogu sudjelovati i drugi kućni ljubimci. Od 2016. program R.E.A.D. – Čitaj (o) psu ima suglasnost Ministarstva znanosti i obrazovanja te pozitivno stručno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje. Edukacija se sastoji od teorijskog i praktičnog dijela, a u program mogu biti uključeni psi koji su socijalizirani, imaju osnove poslušnosti te izraženu empatiju. Također vrlo je bitno da pokazuju želju za interakcijom s ljudima i da nisu skloni impulzivnim reakcijama, a poželjno je da su znatiželjni i samostalni.
“Kako bi se znanja iz ovog područja što jasnije prenijela, uz kraća teorijska predavanja, koristimo i rad u grupama i parovima, gledanje video snimki, vježbanje različitih aktivnosti, uvježbavanje načina komunikacije sa svojim koterapeutom/mediantom psom. Trenutno se u udruzi provodi novi ciklus edukacije koji će trajati nekoliko mjeseci, mada sam proces učenja na polju intervencija potpomognutim životinjama traje cijeli život. Što se tiče pasmina, dovoljno će biti ako vam kažem da su većinom terapijski psi u udruzi mješanci koji su udomljeni kao i moja Kira koja je ostavljena 2014. nakon poplava u Gunji”, kazao nam je Sergej.
Kroz sam program dokazano je da su psi odlično društvo za čitanje jer pažljivo slušaju, ne osuđuju, ne kritiziraju i ne podsmjehuju se. Psi predstavljaju sigurno utočište, ne ispravljaju i ne remete mi, a ponekad mašu sa repom i škakljaju…
Sve započinje i završava osmijehom
Dobna skupina koja najčešće sudjeluje u programu su djeca od prvog do četvrtog razreda osnovne škole. Prije svakog ciklusa radionica, program se prvo predstavlja roditeljima i stručnim suradnicima. Kod prvog susreta s djetetom razgovaraju o pravilima ponašanja s psom te održavaju malu interaktivnu radionicu kako prići psu, kako ga pomaziti te općenito kako se odnositi prema psu.
Radionica započinje i završava s osmijehom – i Kirinim i djetetovim. U R.E.A.D. programu dijete samo odabire knjigu za čitanje prema vlastitim željama. Stručni timovi koji sudjeluju u programu, knjižničari, logopedi, psiholozi, rehabilitatori su ti koji preporučaju literaturu po uzrastu.
“Ponekad su to stripovi, lektire ili knjige o omiljenim junacima. Tipično okruženje je dekica ili strunjača na podu, dijete, pas i vodič psa. U velikoj većini slučajeva dijete ima fizički kontakt sa psom, pomalo ga mazi (vrlo često Kirina glava je na krilu djeteta) i počinje čitati. Nekad sjede, ponekad leže ali najbitnije je da su svi opušteni. Nakon samog čitanja razgovaramo o tekstu, a često i o psima i drugim životinjama”, kaže nam Sergej.
Pas je odličan motivator jer ne osuđuje
Kroz sam program dokazano je da su psi odlično društvo za čitanje jer pažljivo slušaju, ne osuđuju, ne kritiziraju i ne podsmjehuju se. Psi predstavljaju sigurno utočište, ne ispravljaju i ne remete mi, a ponekad mašu sa repom i škakljaju.
“U takvoj atmosferi čitanje postaje vrlo zabavno. Terapijski psi pozivaju vas na dodir i maženje te čitanje postaje jedinstven i uzbudljiv događaj. Kad dijete čita psu, opušteno je, ne osjeća nelagodu te se može potpuno koncentrirati na čitanje. Vrlo često takva atmosfera dovodi do smanjenja krvnog tlaka i broja otkucaja srca. Posebnost ovog programa je da se odvija na podu kako bi se djeca osjećala što opuštenije i udobnije i bila fizički bliže psu”, objašnjava nam edukator Sergej.
Puno lijepih uspomena je iza njih
U ovih 6 godina od kada su u programu, Sergej i Kira, sudjelovali su u mnogim projekatima. Najduži i onaj s kojim su započeli jest suradnja s Knjižnicama grada Zagreba – Knjižnicom Savski Gaj i knjižničarkom Davorkom Semenić-Premec. Taj prvi program proveden je s grupom odraslih osoba s intelektualnim teškoćama i to je bio prvi dokaz o učinkovitosti programa.
“U programu je bila djevojka koja do tada nije razgovarala ni čitala naglas. Kira je taj prvi sat uglavnom provela uz nju. U pauzi čitanja djevojka je počela pričati i u 20 min pauze ispričala gotovo cijeli svoj život. Nakon tog prvog sata ona je uvijek željela prva čitati. Također, jedan jako lijepi program održavali smo, a nadam se da ćemo nastaviti nakon pandemije, u Centru za Autizam. Djeca koja otprilike imaju 15 minuta koncentraciju za čitanje uz Kiru čitaju punih sat vremena. Bilo je tu također puno malih projekata gdje smo promicali dobrobit druženja sa životinjama te educirali o pravilnom ponašanju prema njima”, priča nam Sergej.
Jedan jako lijepi program održavali smo, a nadam se da ćemo nastaviti nakon pandemije, u Centru za Autizam. Djeca koja otprilike imaju 15 minuta koncentraciju za čitanje uz Kiru čitaju punih sat vremena
Prije nekoliko započeo je projekt ‘Svake godine grad jedan’ gdje u suradnji s lokalnom zajednicom, knjižnicama, školama promoviraju program, odnos prema životinjama te pozitivnu intervenciju potpomognutu životinjama. Do sada su posjetili Bedekovčinu, Zlatar, Vinkovce. Ove godine su se odlučili na Sisak, Glinu te osnovnu školu u Jabukovcu pokraj Petrinje. Ta škola i djeca u Jabukovcu su ih osvojili i odlučili su nastaviti suradnju.
“Tamo s kolegicom Lorom Jukić, rehabilitacijskom edukatoricom, provodimo projekt psiho socijalne krizne intervencije uz pomoć pasa na područjima pogođenim potresom. U projektu sudjeluje nekoliko timova s psima koji već duže vremena odlaze na područja Gline i Siska. Planova, želja, a i potreba je puno. Ovisno o mogućnostima, svakako želimo nastaviti projekt na Banovini, a veselimo se i povratku u Centar za Autizam i našu omiljenu Knjižnicu Savski gaj”, kaže Sergej.
Ni pandemija ih nije zaustavila
Prije pandemije, Kira i Sergej su provodili program u Knjižnici Savski gaj, Centru za autizam u Zagrebu te knjižnicama u osnovnim školama u Travnom i Sigetu. U pandemiji nisu imali mogućnost odlaska u škole i knjižnice osim u izvanrednim situacijama u Sisku, Petrinji i Glini. Prvo što su pokrenuli u vrijeme pandemije, bilo je snimanje kratkih video priloga na YouTube kanalu gdje Sergej čita Kiri, a djeca su im javljala koje knjige bi željeli da im čitaju. U nekom trenutku su shvatili da pored toga što nemaju fizički kontakt ovim su načinom izgubili i onaj socijalni. “Snimili smo 4 videa i odlučili smo organizirati čitanje s djecom i Kirom putem zoom aplikacije. Program je odlično prihvaćen, iako i dalje nedostaje fizički kontakt.”
Udruga UPITV provodi razne aktivnosti sa životinjama te djecom i mladima, kao i osobama s invaliditetom
Sergej je predsjednik Udruge za pet therapy Indeficienter (UPTIV) koja je osnovana s ciljem, misijom i vizijom poticanja i razvijanja svih aktivnosti vezanih za organizaciju i profesionalno izvođenje programa terapije i aktivnosti sa životinjama te rehabilitacije i edukacije za djecu, mlade i odrasle s teškoćama u razvoju te osobe s invaliditetom. To se odnosi na unapređenja kvalitete života te stvaranje uvjeta za osnaživanje, rast i razvoj, prvenstveno socijalno osjetljivih društvenih skupina, ali i šire zajednice; provođenja programa edukacije, integracije, osposobljavanja za samostalni rad društveno osjetljivih skupina, posebno osoba koje su doživjele bilo koji oblik fizičke ili psihičke traume osoba s invaliditetom, osoba oboljelih od rijetkih i teških bolesti, žrtava obiteljskog, seksualnog, uličnog i drugih vrsta nasilja, ovisnika, djece i mladih te osoba starije životne dobi.
Svako dijete se treba osjećati sigurno i zaštićeno, osobito se to odnosi na djecu koja rastu u dječjim domovima. Na kraju bih iskoristio priliku i pozvao ovim putem kompanije i pojedince da nam pomognu svojim donacijama kako bismo nastavili s programima
Udruga organizira i provodi edukacijske seminare i radionice, tribine, diskusije, kongrese i druge stručnih skupove o edukaciji, rehabilitaciji i komplementarnoj terapiji i programu psihomotorne terapije i aktivnosti sa životinjama; razvoj, praćenje i provođenje projekata kojima je cilj poboljšanje kvalitete života svakog pojedinca, obitelji, zajednice.
“Posebno bih istaknuo projekt udruge Empatija pokrenuta s ciljem razvijanja empatije među vršnjacima i prema slabijima od sebe (životinjama) te povećanjem samopoštovanja kod djece žrtava nasilja, kako bi se razvili u kompletne i odgovorne osobe. Napori na osnaživanju dobrih odnosa djece s okolinom koju čine učitelji, vršnjaci, obitelj, stvorit će osjećaj sigurnosti i povjerenja što je ključno za kvalitetan i siguran razvoj djeteta. Svako dijete se treba osjećati sigurno i zaštićeno, osobito se to odnosi na djecu koja rastu u dječjim domovima. Na kraju bih iskoristio priliku i pozvao ovim putem kompanije i pojedince da nam pomognu svojim donacijama kako bismo nastavili s programima”, kazao je Sergej za kraj.