“Slobodno, profesore, mogu da uđem?“, izgovara u varijaciji jednog nasumičnog proljetnog dana 2012. 17-ogodišnja Beograđanka Milena Radulović, pretendentica studija glume, prije nego što ulazi u prostoriju za probe kod scenarista, redatelja, producenta i učitelja glume, tada 61-godišnjeg Miroslava Mike Aleksića.
“Uđi malena, a mogu li ja?” mogao je biti dvosmisleni odgovor balkanske verzije Humberta Humberta, antagonista Nabokovljeve Lolite, koji je za razliku od fiktivnog lika popustio nad sladostrašću mladog, predivnog, objekta žudnje.
Objekt. Žena. Pače, djevojčica. Živo biće. Sedamnaest godina
Osobito obratite pažnju na nimalo slučajan odabir riječi. Objekt. Žena. Pače, djevojčica. Živo biće. Sedamnaest godina. Prije nego što će joj položiti ruke na ramena pa ih spustiti u području grudi, stisnuti malo jače uz upute da se opusti. Dijete ili netom propupala djevojka koja je silno zaželjela biti glumica, u neugodi se nasmiješi neprikosnovenom autoritetu. Kako li se samo spretno igra riječima. Spada li i to pod glumačke tehnike? Trebam li mu dopustiti da me dodiruje? Puno je nesigurnosti u tim prekrasnim smeđim lanenim okama bilo.
Je li njena mladost, naivnost, nesputanost, moguće ogoljena ramena, lahorasta proljetna haljinica, otkrivena bedra, senzualan pogled, propupale grudi, izazovnost u bilo kojem obliku draškanja mužjačko staračkog libida ikad smjela biti izložena makar i verbalnim predatorskim tehnikama oronulog lovca, ostat će retorički i pitanjem tvrdnji glumice i njegova poricanja. Ono što neće ostati upitno je lavina pokrenuta nakon javnog progovaranja dotične glumice, osam godina nakon navedenih višekratnih silovanja, u dobi kad je bila maloljetna.
Mediji bruje određujući se moralizatorski prema delayu mlade glumice
U srpskim je medijima objavljena vijest o seksualnom skandalu, a potom poput požara planula, prenoseći se društvenim mrežama i medijima Hrvatske, Bosne i Hercegovine i ostalih pripadajućih susjedskih zemalja. Od Facebook grupe Nisam tražila žene, glumice, anonimno ostavljaju komentare i iskustva sličnih gnjusnih ponuda hrvatskih, srpskih, bosanskih profesora s akademija, redatelja i inih filmskih djelatnika koji su zauzeli alfa mužjački stav nudeći damama klečanje pred njihovim alkoholom omlohavljenih muda i smokića, kao sigurnog prečaca uspjeha u karijeri. Sve do naslovnica medija koji bruje određujući se moralizatorski prema delayu mlade srpske glumice.
Korona, cijepljenje, potresi, Severina, Milena. Zamijenite redoslijed riječ i imate savršen raspored i terminologiju nove podjele društva balkanskih plemena na one koji je smatraju kraljicom, hrabricom, aplaudiraju joj zbog izlaska iz ormara. I one koji je drže dromfuljom, promiskuitetnom kurvetinom, namigušom, vješticom pod čiju lomaču valja dobaciti drva za instant ogrjev. I dok srpska murija trenutno ispituje navode Milene Radulović i njenih kolegica spram dotičnog, mediji su dobili clickbait.
Doduše, raspravljati uopće o toliko neporecivim činjenicama kao što su obuzdavanje primarnih lovačkih i seksualno predatorskih nagona kod pripadnika mužjačkog krda, toliko je besprizorno da ono što zastrašuje jest činjenica kako je pitanje korištenja golog mladog tijela sedamnaestogodišnje djevojčice zapravo pitanje javnog diskursa i da se doista o tome toliko vokalno raspravlja. S pozicije sumnje i pozicije osude.
Što se s pozicije balkanskog mentaliteta krda moglo očekivati drugačije?
Treba li literarnije od hej debilu, ne ulaziš u dijete sa ili bez njenog pristanka. To bi trebalo biti dovoljno jasno, osim alfa mužjaku balkanikusu kako ga stereotipi ovdašnjih prostora vide.
Najpoznatiji balkanski logički silogizam glasi: “Mužjaci koji imaju puno žena zovu se jebačima, a žene koje imaju puno mužjaka, i uživaju u seksu, logično su kurvama”.
Što se s pozicije balkanskog mentaliteta krda moglo očekivati drugačije? Je li patrijarhat panteon neupitnih i samoprozvanih alfa mužjaka, alias mitskih jebača, imitata svjetskih loverboyeva, neodoljivih u svojim kilažama, zlatnim satovima, masnim bradama, citiranjima Shakespearea i sličnim neobranjivim statusnim simbolima, na akademijama dramskih umjetnosti, iza kamera filmskih setova, dovoljan za njihovu nedodirljivost? Ili postoji glumica željnih medijskog momenta i pažnje, koje će uskočiti na hype train, iskorištavajući svojih pet minuta skretanja pažnje na poneki usputni neumjesni komentar kolega kako bi ga pretvorile u seksualno zlostavljanje.
…nije pitanje etike ni morala. Pitanje je preživljavanja
Hej, senzualci s obje strane spola, come on, ne budite licemjeri. Seksualna napastovanja, provociranja, izazivanja, davanja i nuđenja usluga, institut su javne tajne i vječno kružećih kuloarskih spika kako u glumačkom, glazbenom, medijskom, tako i poslovnim pripadajućim balkanskim svjetovima. Ona se viđa s tim i tim, on se nalazi s tom i tom. Nikad niste čuli niti usnama prevukli ime svojih kolega u tom kontekstu. Psssssst.
Ima žena koje žude biti predmetom žudnje. Subjektom. Objektom. Kako god to zvali. No, one su te koje određuju granicu dokida li se ona samo o voajerizmu ili će pristati na korak dalje. Jednako postoji žena koje svoje seksualne apetite ni promiskuitetnost ne znaju niti žele kontrolirati niti ih utažiti, jednako kao ni mužjaka, to je neporecivo.
I njihovo je apsolutno pravo izbora napredovanja u karijeri spavanjem s redateljima, oralnim, analnim, kokainskim, klečećim i inim seksualnim tehnikama i varijantama uspinjanja na karijernim ljestvicama. Sasvim legitimna posljedica njihove odluka koje nisu pitanje prisile nego želje dvoje ili više zrelih i ravnopravnih ljudi. Ali to onda nije pitanje spola nego karaktera. I linije od koje prestaje koketiranje, navlačenje i zavođenje tog tipa, onima kojima nije stran taj modus ponašanja. Završenim osobama lišenim tih srednjoškolskih potreba dokazivanja i privlačenja pažnje ti će modusi biti nejasni i slobodni za klasična svakodnevna moraliziranja. Ali ne kada je riječ o njenih 17 godina. I njegovih 61. Tada nije pitanje etike ni morala. Pitanje je preživljavanja.
…dokinuti testosteronsku pećinu u kojoj živimo!
Kao što sve seksualne aluzije nisu zlostavljanje, kao što ni svaki dodir nije neprimjeren, kao što za svaki hotimični odnos treba dvoje, tako je neupitno i to da je svatko nevin dok mu se ne dokaže suprotno.
Jedno od osnovnih načela modernih pravosudnih sustava trebalo bi davati akademsku četvrt obama stranama slučaja, ali recite to lynch mobu koji je već na sumnju i samu mogućnost istinitosti Mileninih navoda osudio prljavog Humberta Humberta.
Jednako kao što ga druga polutka slavi u svim onim nepodojenim, jedva srednješkolskim testosteronskim izdrkotinama muškog roda ili estrogenskih zlosretnica koje su izgovorile varijante rečenice ‘što je tražila, to je i dobila’ ili ‘zašto je čekala’, jednako kao i stari profesor penetrirajući u nevinost jednog tada i sada prekrasnog mladog stvorenja.
Relativizirati nečiju ‘krivnju’ možete tek onda kada se radi o ravnopravnim, završenim osobama, pripadnicima dvaju ili istih spolova. Pitanje je smijete li i onda. Kao i pitati ‘zašto je čekala’. Ako se ne dokaže da je neka grda klanovska vendeta i podvala kontra jadnog profesora, Milena Radulović je heroina, Ksena ratnica. I žena čiji izlazak iz okova šutnje ima za posljedicu ne biti seksualnim skandalom nego seksualnom revolucijom koja će dokinuti testosteronsku pećinu u kojoj živimo!
Pogledajte na svoju malenu koja će sutra imati 17 godina
Društvo i zajednica koja ima dvojbe i postavlja ta pitanja je društvo 12. stoljeća. Služi se lomačama, ne služi se mozgom ni srcem. Taj se postupak zova inkvizicija. Štuc. Fast forward. Zamijenite mjesta znamenkama. Bravo. Klap klap. Dakle, 21. je stoljeće. Zemlja je Hrvatska. Srbija. Bosna i Hercegovina.
Sljedeći puta kad se zapitate je li Milena Radulović vještica ili kraljica? Objekt ili žrtva? Glumica ili kučka?
Pogledajte na svoju malenu koja će sutra imati 17 godina. In Bloom – Nirvana. „Sell the kids for food, tender age in bloom“. I postavite se u tijelo oca ili majke djeteta čiju naivnost, nevinost ili mladost iskorištava neka stara smežurana koža, koja se s pozicije moći, neopazice oblizuje na samu pomisao ideje penetriranja u njenu mladost.
I onda pogledajte u prvo najbliže hladno oružje u vidnom polju. Onda zastanite. I zapitajte se što bi vas spriječilo da se radi o vašem djetetu i naknadnom saznanju ako se navodi o silovanju dokažu istinitima.
Vaša kći se zove Milena Radulović. Upravo ulazi u prostoriju lika od šezdeset i kusur godina. I postavit će mu pitanje.
Sad bacite kamen.