Brodski tunel Stad, dug 1,7 kilometara, dobio je zeleno svjetlo i gradnja bi trebala započeti 2022. godine. Naime, norveška obalna uprava (NCA) zaprimila je pismo Ministarstva prijevoza i veza da započne s pripremama za izgradnju ovog zahtjevnog projekta.
Dizajniran kako bi pružio sigurniju plovidbu brodova duž zapadne obale Norveške, brodski tunel Stad povezivat će zaljev Kjødepollen i Vanylvsfjorden, tako da teretni i putnički brodovi do 16.000 tona mogu izbjeći opasne brodske rute oko poluotoka Stad.
Prvi tunel koji će biti izgrađen za velike brodove na svijetu
Ovo je prvi tunel koji će biti izgrađen za velike brodove na svijetu. “Ovo je velik, sveobuhvatan i vrlo zanimljiv projekt”, izjavio je generalni direktor NCA-a Einar Vik Ass. “Više smo nego spremni za izgradnju prvog svjetskog cjelovitog brodskog tunela.”
Prvotno najavljen 2017. godine, projekt čeka još i odobrenje norveškog parlamenta te planiranu gradnju početkom 2022. godine.
“Ako sve bude išlo prema planu, prvi svjetski brodski tunel bit će dovršen 2025./2026.”, najavio je Terje Andreassen, privremeni voditelj projekta Stad u NCA-u.
Inače, označavajući granicu Norveškog mora i Sjevernog mora, poluotok Stad jedno je od najopasnijih lokalnih područja za brodarstvo i smatra se jednom od glavnih prepreka brzom putničkom prijevozu duž obale. Projekt će također olakšati uspostavu brze brodske rute i prijenos robe s kopnenog na pomorski prijevoz.
Dizajnerske ideje studija Snøhetta
Svaki kraj brodskog tunela Stad bit će uokviren ulazom koji je dizajnirao arhitektonski studio Snøhetta. Studio je pogledao karakteristične kamene zidove poluotoka kako bi stvorio dizajn koji će pružiti vizualni učinak i ujedno se uklopiti u njegov prirodni okoliš.
S njegove zapadne strane, preko tunela će se preusmjeriti postojeća cesta na novom mostu koji će nuditi vidikovac za promatranje brodova i čamaca koji se približavaju tunelu. Unutrašnjost tunela bit će osvijetljena LED crijevima koja također funkcioniraju kao sustav traženja puta.