Subota, 12 listopada, 2024

Najbolji talent i reality showovi u Hrvatskoj: Od Maestra do Masterchefa

Uz nadu da će TV produkcije kad-tad popustiti pred nečim originalnim i smoći hrabrosti realizirati neke od zabavnih i nacionalno originalnih ideja, prije nego nastavljati silovati već viđene koncepte, prisjetili smo se i revizijski prošli kroz ponudu kvalitativno najboljih dosadašnjih TV showova kojima se kupovala gledanost

Nova TV sezona medijskog duopola Republike Hrvatske koje se odaziva na kratice HTV i RTL/Nova TV donosi i zahuktavanje novih reality i talent showova.



Od nastavaka iznimno gledanih ‘Supertalenta’, ‘Masterchefova’ i čekanja pogona ‘Tvoga lica koje zvuči poznato’, ‘Voiceova’, pa do sezonskih pokušaja patentiranja ‘Gospodina Savršenog’ i preskakanja flopova kakvi su bili ‘Ljepotice i genijalci’, ‘Superpar’, domaćih pokušaja prilagodbe ‘Fear Factora’, onih zborovskih nadmetanja ili posljednje sezone ‘Big Brothera’, kričanja ‘Hrvatskih idola’ i ‘Hrvatska traži zvijezdu’ ili ‘X faktor’ inačica, prisjetili smo se i revizijski prošli kroz ponudu kvalitativno najboljih dosadašnjih TV showova kojima se kupovala gledanost. 

U očekivanju nečeg originalnog i domaćeg

Uz nadu da će TV produkcije kad-tad popustiti pred nečim originalnim i smoći hrabrosti realizirati neke od zabavnih i nacionalno originalnih ideja, prije nego nastavljati silovati već viđene koncepte dok im taktikom Big Brothera ne počne jenjati gledanost i interes publike.

1) MAESTRO, 2014 – 2015.

 

Daleko najbolji natjecateljski celebrity show domaćih TV postaja ikad predstavljen, spajao je koncept zabavnog i edukativnog, klasike i modernog, kulturnog i pop kulturnog na iznimno kvalitetan, sadržajan i duhovit način.
Po BBC-jevoj špranci u našoj je varijanti HTV nekim čudom uspio izvući najbolje od istog. Od natjecatelja poznatih amatera koji su pokušavali ovladati čarima dirigiranja do praćenja njihovih mahanja palicama od strane Simfonijskog orkestra HTV-a. Borko Perić i Damir Urban ostali su upečatljivi u svojim nastojanjima savladavanja zanata i reinterpretacija Čajkovskog i Mozarta. Nezaboravan show. Naravno da je potrajao tek dvije sezone. Kvalitetu treba znati zadržati, a neukus masovne publike nikad nije za podcijeniti.

2) ZVIJEZDE PJEVAJU, 2007. – 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Zvijezde pjevaju HRT (@zvijezdepjevaju)

Po starom dobrom principu osluškivanja tata mata u konceptu zabave, Britanci su nudili ‘Just The Two Of Us’, a HTV produkcija to prevela u ‘Zvijezde pjevaju’. Uparivanjem profi pjevačica i pjevača i celebrityja u duete pred žirijem su izvodili covere hitova i poznatih domaćih ili inozemnih pjesama. Zabava je bila individualan pojam i kompletno je ovisila o kemiji i dobrom uparivanju parova i potencijalnom sukobljavanju s žirijem kad bi bili kritični.

Ostaje u sjećanju isto kao odličan koncept ali stalno dvojbenim izborom žirija koji su rijetko uspijevali biti duhoviti i zabavni – jer su izvlačeni prvenstveno po prijateljskim linijama s produkcijom prije nego po televizijskim i zabavljačkim kvalitetama. U profesionalnu kompetenciju Dujmića, Tutića, Husa, Erkerice, Vanne i sličnih ne sumnjamo, kao ni posljednjih draftova kojim su pokušali pomladiti žiri i prilagoditi ga publici 21. stoljeća. Konačno.

3) LJUBAV JE NA SELU, 2008. – 

 

Ovo je na neku foru motivska prilagodba ‘Farme’ samo bez ‘celebrityja’. Ljubakanje na selu se kroz susjedne likove života na selu stavlja u centar interesa iste one publike koja je zavoljela trash momente ‘Krv nije voda’ koncepta. Ima ponešto romantično u pojedinim predstavljenim karakterima, ako uzmete onaj pozitivni aspekt gledateljske empatije prema likovima. Oni su ponekad doduše rubno na granicama dozvola radnih sposobnosti i mentalnih kapaciteta korneta sladoleda koji treba pridržati dvije kuglice prije nego se otope.

Ipak, uspijeva im podvući se pod kožu gledatelja i zadržati pažnju. Ako sve to pregrmite ima mjesta zabavi, nikako podcjenjivanju. Uz sav taj zabavni podilazeći segment najneukijem soju gledatelja ovaj je RTL serijal također po britanskoj špranci prilično zgodna refleksija dobrog dijela provincijalne Hrvatske. Onih 65% koji izlaze na izbore. Jezik je pogan organ, znate. Mozak još više.

4) MASTERCHEF, 2011. – 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by MasterChef (@masterchefhr)

Prema istoimenom britanskom konceptu, Nova TV je fino zakucala hype oko kuhanja i kultiviranja jela te hendlanja hrane kao jednog od hedonističkih imperativa društva 21. stoljeća. U imitaciji socijalne države kakva je Hrvatska hrana je češće egzistencijalni imperativ nego poligon za gurmanska glumatanja ali kad joj se pristupa s pažnjom i respektom te kad se izučavaju vještine kuhanja među više ili manje poznatim ljudima, to zna dati vrlo simpatične rezultate. Istina je da dramaturški i scenaristički nerijetko kliznu u Masterblef nepotrebna patetiziranja i jeftine dramaturgije, ali uz kvalitetan žiri i drama queen kandidate može se srezati na podnošljivu mjeru.

5) BIG BROTHER, 2004 – 2018.

 

‘Majka svih reality showova’ je socijalni eksperiment unutar kojeg se na nekoliko mjeseci izdvajala skupina ničim povezanih ljudi ali sklonih javnom medijskom eksponiranju svojega nečega i ničega. Sve je ovisilo zapravo o sroty editorima i ljudima koji su glumili ‘Velikog brata’ te im skripterski davali zadatke i poigravali se sa strpljenjem i ‘pucketanjem’ pojedinih tanašnih karaktera u susjedskim ili ‘celeb’ varijantama showa.

I dok ste kandidate prve sezone pratili sa zanimanjem pa su imena Saše Tkalčevića kao prostodušnog rock bajkera iz Bjelovara ostali u pamćenju jednako kao i Roma Hamdije druge sezone, poslije treće ste se mogli sjetiti tek incidenata tipa Tanje Jovanović kao iznimno stereotipne djevojke koja je odradila prvi seks pred kamerama nacionalnih TV postaja. Sve daljnje varijante bile su samo sve veća zaplitanja u storytellersko dno. Bez dobrih urednika i scenarista i mladih kandidata BB nema puno prostora za širenje. 

6) ŽIVOT NA VAGI, 2017. – 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Život na vagi (@zivot_na_vagi_rtl)

Američka originalna licenca zvala se ‘The Biggest Loser’ i referirala je ne na ruganje već na skidanje kilograma i ‘loose’ u tom smislu riječi. U RTL prilagodbi politički se korektno dosjetilo zaobići trik. Dvojbenost i rubni koncept showa koji je promovirao mršavljenje, prekidanje debljine i pretilosti kao bolesnog stanja organizma s jedne strane u ideji je bio pozitivno zamišljen ali u praksi i provedbi dijete nisu se držali uvijek zdravstvenih i stručnih uputa medicine. Uz klasični stereotip debeli ljudi su duhoviti svjedočilo se mizerijama života debelih i kaosu te mukama kroz koje prolaze. Mazohistički osjećaj u gledateljima nije ispirao niti novčani iznos pobjednicima na kraju emitiranja.

7) SUPERTALENT 2009. – 

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by 👻 supertalenthr (@supertalenthr)

To je tek prilagodba šprance ‘Hrvatska traži zvijezdu’ (2009 – 2011) koja je pak špranca Simon Fuellerova ‘Pop Idola’. Koncept je poznat. Pred kompetentnim i stručnim žirijem trebalo se izredati raznih likova u raznim kreativnostima – pjevanje, sviranje, stand up, aerobika, akrobatika, mađioničarstvo, iluzije, you name it… Tu se nastavlja ‘Supertalent’ koji je pak dio globalnog ‘Got Talent’ serijala. Nađe se tu zabavnih i rubnih kandidata, no kao i uvijek problem predstavlja žiri jer ono što se, primjerice, pokušava podvaliti pod kompetenciju kad Maja Šuput ocjenjuje bilo čije pjevačke kvalitete – prije bude apsurdom. U trenutnom sazivu jedini Davor Bilman odaje ikakav dojam vladanja materijom. Janko je pristojan, a Martina je, hm, uživljena u ulogu, da ostanemo u domeni pristojnog.

8) PLES SA ZVIJEZDAMA 2006. – 2019.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Ples sa zvijezdama (@plessazvijezdama)

Po BBC izvorniku i rasadniku kvalitetnih ideja ‘Dancing With The Stars’ prvo je HTV a potom Nova TV prekupila šprancu prava prilagodbe za Hrvatsku. Spajanje instruktora iz svijeta plesa i celebrityja s dvije lijeve ili sasvim funkcionalne noge znalo je davati zabavne rezultate sve do momenta kad bi žiri zaboravio kako je zabava prva premisa takve emisije, a kandidati se pokunjeno ponašali kao da su na realnom ‘do or die’ natjecanju pa se poput djece iz vrtića pokunjeno pred kritikama povlačili ili durili jer su ih, eto, javno iskritizirali. Sve je ovisilo o karakterima i pristupu plesača te kemiji između njihovih stručnih voditelja.

9) TVOJE LICE ZVUČI POZNATO, 2014. – 

 

Karaoke show u kojem se realni ili navučeni prijateljstvima s produkcijom lokalni celebrityji presvlače i maskiraju u globalne zvijezde izvodeći njihove hitove i pokušavajući ih izimitirati što vjernije. Uz mahom iritantne, nezabavne i nekompetentne žiri opaske, najveća zvijezda showa su ljudi iz sjene – maskeri i maskerke, kostimografi i kostimografkinje.

10) STORY SUPERNOVA I STORY SUPERNOVA MUSIC TALENTS, 2003. – 2004.

 

Prvo su bili Anja Alavanja, Monika Kravić, Barbara Radulović, Rafo, Marin Tironi i slični. Nakon njih su bili promijenjeni samo u pjevačke varijante u kojima su prilagodili ‘American Idol’ model i potražili pjevačke karijere pred Đorđom Novkovićem, Mirom Škorom i Vinkom Štefancem (odakle je taj lik u ona vremena bio forsan TV voditeljem).
Saša, Tin i Kedžo, Natali Dizdar, Nera Stipičević, neki su od likova čije karijere niste zaboravili kao ni hvatanje za glavu pokojnog Đorđa zbog nevjerice od onoga što se pred njim događa. Ili povremeno stvarno duhovite opaske tadašnjeg ‘žiranta’ Miroslava Škore. Kasnije je koncept pretvaran u Hrvatske idole i Hrvatska traži varijantu pa su se javljale Žanamarije Lalić, Lidije Bačić, Patricka kojeg se ne sjećate i slične buduće estradne pojave. 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime