Nedjelja, 6 srpnja, 2025

Iako su uronjeni u tehnologije, generaciji Z jedna stvar ipak više znači!

Pripadnici generacije Z kao glavne ciljeve ističu - dovršiti obrazovanje i steći prvo profesionalno iskustvo, a u budućnosti žele zarađivati 2000-3000 eura mjesečno, što je po njihovom mišljenju dovoljno da uzdržavaju obitelj te da uštede za stan, odmor te putovanje s vremena na vrijeme

Premda svi mislimo kako su mladi uronjeni u digitalne tehnologije i ne misle o ničem drugom osim o njima, novo istraživanje Mastercarda o stavovima i ponašanju generacije Z koje je provedeno u 11 europskih zemalja, među kojima je i Hrvatska, otkriva da su im odnosi i kontakti licem u lice ipak od iznimne važnosti.



Mladi u dobi od 18 do 24 godine, koji su sudjelovali u istraživanju, predstavljaju 7,2% stanovništva (približno 11,5 milijuna ljudi) u tih 11 zemalja, a njihov značaj za gospodarstvo sve je važniji.

Visoki planovi o mjesečnim primanjima

Mastercardova studija otkriva kako se ova generacije financijski oslanja uglavnom na roditelje, ali ipak pokušava diverzificirati izvore prihoda. Prosječni mjesečni prihod ispitanika iznosi 450 eura, a gotovo svakom trećem (30%) roditelji su i dalje glavni izvor prihoda, 19% ima posao s nepunim radnim vremenom, a 32% radi posao na puno radno vrijeme. Zato im je svima prioritet u budućnosti – promjena vlastitog statusa. Njihovi su glavni ciljevi dovršiti obrazovanje i steći prvo profesionalno iskustvo, a u budućnosti žele zarađivati 2000-3000 eura mjesečno – što je po njihovom mišljenju dovoljno da uzdržavaju obitelj te da uštede za stan, odmor te putovanje s vremena na vrijeme. 

Ljudi i briga o ekologiji ispred novca

Iako im je novac važan, pripadnici generacije Z ipak najviše cijene odnose s drugim ljudima. Najvažniji su im obitelj (67%), zdravlje (60%), prijatelje (45%) i ljubavni život (43%). Suprotno uvriježenoj percepciji, po njihovom mišljenju ništa ne može zamijeniti razgovore licem u lice i 64% voli slobodno vrijeme provoditi s drugima (osobito prijateljima), a ne biti sami.

Njihovo uvažavanje ovih vrijednosti odražava se i u brizi za društvena i ekološka pitanja. Gotovo polovica ispitanika kaže da donira raznim zakladama i nevladinim organizacijama, a trećina njih volontira. Kada razmišljaju o budućnosti, stanje našeg planeta jedna je od njihovih najčešćih briga (40%).

Generacija Z se bavi rješavanjem društvenih i ekoloških izazova te očekuju da i veliki brendovi čine isto. Kao korisnici pametnih uređaja, očekuju da će trgovačke i financijske usluge biti brze i praktične jer žele kupovati preko interneta, plaćati beskontaktno i ljubitelji su mobilnog bankarstva. 

Pametni potrošači uronjeni u digitalni svijet

Prva generacija rođena u doba raširene dostupnosti interneta nerazdvojno je povezana s digitalnim svijetom. Oni su veliki korisnici društvenih medija kako bi bili u tijeku, komunicirali s prijateljima i bavili se onime što ih ispunjava. Najaktivniji su na YouTubeu (91%), Instagramu (82%) i Facebooku (77%).

Čak 70% ispitanika prema Mastercardovu istraživanju koristi društvene mreže kao primarni izvor informacija i inspiracije, a 73% svakodnevno razgovara sa svojim prijateljima putem chat aplikacija. Također, uživaju u digitalnoj zabavi, glazbi (89%), filmovima i serijama (74%) ili igranju video igara (67%) barem jednom tjedno. Čak 76% pripadnika kupuje upravo na taj način najmanje jednom mjesečno, najčešće odjeću, hranu te proizvode za ljepotu i njegu, a najsretniji su kad traženi proizvod pronađu po akcijskoj cijeni.

 

Generacija Z diktira buduće tržišne trendove

“Generacija Z uzima pogodnosti koje dolaze s tehnologijom zdravo za gotovo. Brendovi koji žele vladati digitalnim svijetom moraju ponuditi jednostavnost uporabe, brzinu i besprijekorno iskustvo, po mogućnosti sve dostupno na pametnom telefonu. To se odnosi na kupnju, plaćanja, financije i sve druge vrste usluga. Isplati se pratiti preferencije generacije Z jer oni diktiraju trendove sutrašnjice”, kaže Marta Życińska, potpredsjednica za marketing i komunikacije za Srednju i Istočnu Europu u Mastercardu.

Pri fizičkoj kupnji mladi preferiraju bezgotovinsko plaćanje koje nudi praktičnost i brzinu koju traže. Čak 80% ispitanika plaća karticom, a 61% koristi je češće nego gotovinu. Jedna od glavnih prepreka plaćanju karticom je nedostatak POS uređaja u trgovinama. Osim za kupnju, mlada generacija želi iskoristiti digitalna rješenja u bankarstvu pa 82% ispitanika kaže da imaju bankovni račun te da im je dobra mobilna aplikacija jedna od najvažnije stvari pri odabiru financijske institucije.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime