Na okruglu godišnjicu djelovanja, u sklopu proslave 20. rođendana regionalnu udrugu nezavisnih diskografa, krovna udruga IMPALA (udruženje europskih nezavisnih izdavača) obilježila je najavom cjelogodišnjeg programa usmjerenog ka održivosti glazbenog sektora, poticanja novih mogućnosti te ravnomjernoj raspodjeli europskih sredstava.
Francesa Trainini, predsjednica UO Impale tom priliko je poručila: “Više nego ikada, ovo je ključno vrijeme za nezavisnu scenu. Moja uloga je kormilariti ovim brodom dok idemo prema naprijed kroz nemirno more. Moji su prioriteti osigurati da cijeli sektor profitira od IMPALA-inog rada i osigurati održivi rast i razvoj nezavisne scene.”
Velika proslava obilježit će se i serijom intervjua, glazbenih listi, događaja i zanimljivosti dostupnih na prigodnom IMPALA 20 blogu, počevši s ovotjednom pričom o IMPALA-i kroz njezinih 20 prekretnica i ključnih trenutaka u ovih 20 godina.
Naime, kako stoji u službenom priopćenju, program IMPALA 20 obuhvaća ono što se događa u pozadini svih aktivnosti i inicijativa koje je udruga poduzima svo ovo vrijeme.
Budući da su glavni ciljevi IMPALA-e rast nezavisne glazbene scene, povećanje vrednovanja izvođača, promocija kulturnih različitosti i poduzetništva, poboljšanje suradnje s politikom i pokretanje promjena, pandemija koronavirusa koja je značajno naštetila glazbenom tržištu u samom je vrhu prioriteta plana djelovanja.
Velika pažnja kontinuirano se posvećuje se i promoviranju različitosti i uključivosti nezavisnog glazbenog sektora, održivosti sektora te poticanja novih online mogućnosti i pristupa financijama, kao i provođenje europske copyright direktive, a u novoiznesenom planu posebno mjesto zauzimaju i najnovije teme poput nedavne odluke o povećanju financijske podrške kulturi kroz europske fondove za čak pola milijarde eura, te IMPALA-inog kontinuiranog rada na tome da se sav europski novac ravnopravno podijeli.
“Članovi IMPALA-e mogu pogledati unazad s osjećajem uspjeha na naših 20 ključnih prekretnica”, ponosno je istaknula Helen Smith, izvršna direktorica te dodala: “Kada gledamo samo ovu godinu posebno ona je donijela ogromne promjene. Kroz naš blog IMPALA 20 stavit ćemo naglasak na sav posao koji se možda ne vidi, a odrađuje se kako bi se povećala snaga nezavisnih izdavačkih kuća i izvođača.”
Osim najave novog sveobuhvatnog plana,službeno je izdvojeno 20 najznačajnijih postignuća iz dosadašnjih 20 godina djelovanja, a ona su redom:
1. U svojoj prvoj godini od osnutka IMPALA je odigrala ključnu ulogu u zaustavljanju pokušaja spajanja EMI-a i WARNER-a, koji je odbačen uslijed prigovora od strane EU. (2001.)
2. IMPALA dogovara dva sporazuma sa, u tom trenutku, dva ključna igrača na online tržištu – Napster-om (u tom trenutku drugi svjetski najprepoznatiji online brand) i s iTunes. (2001.)
3. IMPALA pobjeđuje u sudskom postupku vezanom uz spajanje SONY/BMG- a. (2006.)
4. Prvi globalni paket za podršku nezavisnom izdavačkom sektoru dogovoren je sa WMG-om, kako bi se osigurala zaštita sektora u trenutku sve veće koncentracije velikih glazbenih kompanija. (2007.)
5. IMPALA sudjeluje u stvaranju međunarodne strukture za pokretanje MERLIN-a, globalne agencije za licenciranje digitalnih prava nezavisnog glazbenog sektora, kao i za pokretanje WIN-a, svjetske mreže nezavisnih glazbenih udruga. (2006./2007.)
6. IMPALA pokreće nagradu ‘Indie album godine’. (2011.)
7. Nakon prigovora IMPALA-e uslijed preuzimanja EMI-a, UNIVERSAL je prinuđen da preusmjeri dijelove EMI kataloga drugim kompanijama kako ne bi imao monopolističku poziciju na globalnom glazbenom tržištu, uz dodatni niz mjera koje su osigurale zaštitu nezavisnog glazbenog sektora u odnosu prema ‘major’ kompanijama. (2012.)
8. IMPALA i MERLIN pokreću pregovore o sporazumu sa WARNER-om kako bi osigurali dodatnu zaštitu i ojačavanje nezavisnog sektora. (2013.)
9. Dvije trećine izdavača koji su potpisali Fair Digital Deals deklaraciju WIN-a, dolaze iz Europe. (2014.)
10. IMPALA je uputila prigovor protiv YouTube-a, slijedom kojeg MERLIN zaključuje sporazum s platformom nakon što je YT prijetio da će sa nje ukloniti sve video spotove nezavisnih izdavača. (2014.)
11. Pokrenut je prvi projekt EU garancija za kulturni i kreativni sektor kako bi se omogućilo kreditiranje i financiranje nezavisnog sektora. (2014.)
12. Osujećen je pokušaj Apple-a da diskriminira nezavisne izdavače kroz jedinstven stav izdavača protiv takve politike, kako u Europi, tako i globalno, od čega su profitirali svi na glazbenom tržištu uključujući i ‘major’ kompanije. (2015.)
13. Suradnja na glazbenom tržištu ulazi u novu dimeniju sa pokretanjem IMPALA-ine fokus grupe za Balkan koja je dovela do uspostave RUNDA-e i početkom aktivnosti IMPALA-e vezanih uz Brexit kako bi se osiguralo da se i glas nezavisnih glazbenih kompanija čuje tijekom pregovora o izlasku Velike Britanije iz EU. (2016./2017. i nastavlja se i danas.)
14. Pokrenut je program Music Moves Europe, prvi europski program posvećen glazbi. (2018.)
15. IMPALA prepoznaje izazove i opasnost nastalu uslijed globalne klimatske krize i posvećuje se radu na aktivnostima koje će nezavisni sektor učiniti ekološki održivim i obnovljivim, te podržava incijativu Music Declares Emergency. (2019.)
16. U povijesnom glasanju Europski parlament usvojio je Deklaraciju o autorskim pravima kako bi se uredilo digitalno tržište, te premostio tzv. ‘value gap’. (2019.)
17. IMPALA pokreće Covid Task Force, izvršnu grupu koja postaje vodeća snaga u definiranju aktivnosti i prioriteta nezavisnog glazbenog sektora, te usvaja krizni plan, mapira sve aktivnosti i mjere u borbi s Covid krizom, predstavlja plan oporavka, s jedinstvenim ciljem prepoznavanja kulture kao jednog od 14 europskih prioritetnih sektora za oporavak od ekonomskih posljedica pandemije. (2020.)
18. IMPALA usvaja Povelju o raznolikosti i uključivosti unutar europskog nezavisnog sektora. (2020.)
19. IMPALA pokreće One Step Ahead instalaciju digitalne inteligencije koja će omogućiti nezavisnim glazbenim kompanijama da dostignu sve što danas omogućava digitalno tržište. (2020.)
20. Budžet EU po prvi puta ima i glazbu u fokusu i cijeli program kulture dobiva dodatnih pola milijarde eura, te dostiže ukupno 2.2 milijarde eura. (2018.-2020.)
Podsjetimo, IMPALA je osnovana 2000. godine kako bi zastupala nezavisne diskografske kuće. Čak 99% europskih glazbenih firmi čine mala, mikro i srednja poduzeća te nezavisni umjetnici. Poznati kao ‘nezavisni’ u svijetu prednjače u vidu inovacija i otkrivanja nove glazbe i izvođača. Nezavisni izdavači stoje iza čak 80% godišnje objavljenih novih izdanja, te zapošljavaju preko 80% ukupno zaposleni u cijeloj branši.
Od samo nekoliko članova osnivača koji su pokrenuli udrugu, ova paneuropska organizacija sada predstavlja više od 5000 nezavisnih glazbenih kompanija i nacionalnih udruga u 30 zemalja Europe, uključujući i RUNDU – regionalnu udrugu nezavisnih diskografa.
Naslovna fotografija: Unsplash