Petak, 11 listopada, 2024

Dogodilo se na današnji dan: Sex Pistols i God Save The Queen

Budući da je singl 'God Save The Queen' bio zabranjen na svim radijima, a band ionako – kao izvođač visokog rizika čiji su nastupi u pravilu završavali u tučnjave punkera i njihovih supkulturnih oponenata – jedva uspijevao doći do prostora za svirku, McLaren se, uz podršku Virgina, odlučio za najam velikog broda koji je plovio Temzom

Na današnji dan, 27. svibnja 1977., objavljen je singl Sex Pistolsa “God Save The Queen” kao svojevrsna točka na “i” godinu ranijeg začetog projekta znanog kao “The Anarchy Tour”. Točnije: prve engleske turneja Sex Pistolsa i drugova: The Clash, Damned, Buzzcocks te Johnny Thunder & The Heartbreakers. Turneja koja je diljem Otoka prenijela punkersko evanđelje  i bila – kako se do danas kunu svjedoci –  užasavajuća, kaotična i zacijelo najgore odsvirana u povijesti britanskog rokijanja u živo..



“Anarchy Tour” koja je krenula u samo praskozorje velike punkerske revolucije, dakle na isteku 1976., možda i ne bi cimnula toliko kontroverzne medijske pažnje uz demonizaciju tabloida i “ozbiljnih” novina (čega je izravan rezultat bio niz zabrana nastupa Pistolsa) da joj nije prethodio skandal s nastupom Sex Pistolsa u gledanom televizijskom “Today Show” programu ITV-a. Naime, skandalozni psovački rječnik Johnnyja Rottena i jataka (u kojemu je “fuck” bio češći od  intepunkcije) šokirao je englesku publiku no – s druge strane – Sex Pistolse promovirao u ultimativne glasnogovornike punkerske rebelije.

Ponajviše  provokativnim scenskim nastupom a onda i  eksplozivnim gitarama temeljenim na riffovima Facesa, hard-rock pozajmicama na tragu New York Dollsa i anarhoidnim tekstovima. Pistolsima i britanskom punku  je prethodila tamošnja “alternativna” klupska pub rock scena a njezine relacije s punkom slične su onima američkih izvorno garažnih rock atrakcija i kružoka oko CBGB-a.

Najpoznatija (i najozloglašenija) formacija punka

No, za razliku od pub-rockera, punk – koji je, rekoh, našao logičnog glasnogovornika u Sex Pistolsima – umjesto sviračke kompetentnosti afirmira ideju rudimentarne energije bazičnog rocka i “uradi sam” estetiku. Agresivan scenski nastup (koji je često bio nadomjestak za instrumentalne sposobnosti, posebice nakon što Glena Mattlocka mijenja kao basista Sid Vicious: neprilagođeni ulični nasilnik koji pojma nije imao o svojemu “instrumentu”), brisanje granice između publike i izvođača, politizirani, kontroverzni, provokativni i socijalni tekstovi iskazani leksikom koja nije mogla proći na pop sceni… punku su zajamčili  odaziv kod adolescentske britanske publike koja ga je prihvatila kao legitimni generacijski iskaz. Punkerska eksplozija – koja se proširila i Europom – od samoga je početka uključivala stilsko šarenilo u rasponu od “popističkih” Buzzcocksa, reggaeu i R&B-u sklonih Clash, art-rock formama nadahnutih  Wire do “tradicionalista” poput Stranglersa, mod revivala  Jam, Damned, Siouxsie And The Banshees…

Pistolsima je ipak pripadao primat najpoznatije (i najozloglašenije) formacije punka; kultna pozicija predvodnika koji će – živjeći po krilatici “živi brzo, i umri mlad” – sagorjeti nakon jedva dvije godine postojanja a galeriji rock pokojnika dati još jednoga “martira”: Sida Viciousa.    

Pjesme zabranjene na radiju…

Te 1977. u vrijeme obilježavanja velikog kraljičinog jubileja – 25 godina krundibe – Sex Pistols su objavili amblematski singl “God Save The Queen”. No, diskografska etiketa A&M odlučila je netom nakon potpisivanja Pistolsa (koje je već ranije potpisao a potom nakon objavljivanja nastupnog singla “Anarchy In The UK”) odbacio EMI raskinuti ugovor i uništiti sve primjerke. Nekoliko kutija singlica koji su prošvercani iz diskografske kuće otkupio je menadžer Pistolsa Malcolm McLaren uspjevši grupu preseliti na novu etiketu: Bransonov Virgin Records. Budući da je singl “God Save The Queen” bio zabranjen na svim radijima, a band ionako – kao izvođač visokog rizika čiji su nastupi u pravilu završavali u tučnjave punkera i njihovih supkulturnih oponenata – jedva uspijevao doći do prostora za svirku, McLaren se, uz podršku Virgina, odlučio za najam velikog broda koji je plovio Temzom.

Svojevrsni “anti-jubilej” – naime unajmljeni punkerski brod je plovio istom rutom kojom je plovila službena slavljenička kraljičina flotila – izazvao je urnebes i golemu pažnju punkera koji su poput grozdova visjeli s londonskih mostova i gađali pivskim flašama brod s kojeg je treštala nova punkerska “himna”. Maloclmu McLarenu je zbog anti-jubileja prijetila zatvorska kazna no mediji su  pumpajući skandalozne priče o punku provocirali i posve oprečna mišljenja. Pored ostalih i ozbiljne sociološke i kulturološke analize koje su bile svojevrsni korektiv crno-bijelih tabloidnih demonizacija.

Blokada se počela širiti

Ipak, punk je i dalje bio crvena krpa i za konzervativno građanstvo i za glazbeni establishment. Punkerski “portret” Kraljice Elizabete II (sa “šigurecom”provučenom kroz nos) mogao se doduše pojaviti na naslovnoj strani “Daily Mirrora”, no singl “God Save The Queen” i Sex Pistolsi su ipak i dalje na početku ljeta 1977. bili u potpunoj blokadi. Naime, singl se nije mogao vrtjeti na radiju, novine i komercijalne televizije nisu htjele objaviti plaćene oglase, londonski Transport je odbio lijepiti reklamne plakate na oglasnim mjestima u podzemnoj željeznici no – kako je to kasnije tvrdio Malcolm McLaren – iako je službeni  No.1 singl imao Rod Stewart, “God Save The Queen” je imao dvostruko veću prodaju i bio pravim hitom sezone. Unatoč otrovnim stihovima (ili, baš zbog njih): “God save the Queen/ She ain’t no human being/ She made you a moron /A potential H bomb”…?

Sex Pistolsi su se istina ubrzo nakon objavljivanja prvijenca “Never Mind The Bollocks” razišli no T-shirt “God Save The Queen” – replike izvornika prodavanih u McLarenovom boutiqueu “Sex” u Kings Roadu kojeg je držao sa tadašnjom partnericom Vivian Westwood – i danas se nude na prestižnim adresama Beverly Hillsa ili pak na stranama Voguea.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime