Na današnji dan, 12.lipnja 1967., u Velikoj Britaniji, objavljen je prvijenac The Jimi Hendrix Experiencea “Are You Experienced”. Album – do danas smatran remek djelom – u trenu je promovirao Hendrixa kao ultimativnog gitarskog junaka i inovatora, ali i kao komercijalni fenomen jer je neočekivano zasjeo na rang liste gdje je proveo 33 tjedna.
Jimi Hendrix je u London stigao godinu ranije kao nezaposleni glazbenik kojeg je pod svoje uzeo novopečeni menadžer Chas Chandler – bivši basist Animalsa. Zahvaljujući Chandleru Jimiju su se pridružili basist Noel Redding i bubnjar Mitch Mitchell oformivši Jimi Hendrix Experience i započevši probijanje na londonskoj klupskoj sceni. Uzgred, brzo će se pokazati, da je spomenuti dvojac gotovo trajno marginaliziranih glazbenika u dubokoj Hendrixovoj sceni dao golem obol koncertnoj i studijskoj čaroliji Experiencea svojim pulzirajućim ritmom koji je objedinio iskustva blues-rocka Creama i jazzerskih improvizacija stvorivši tako gipku ritmičku potku za Jimijeva sola.
Manje je pak poznato da je za proboj i uspjeh zasluge imao i jedan neočekivani “uljez”: Johnny Hallyday. Teen-idol kojem su tepali “Francuski Elvis”, nakon što je čuo Hendrixa u nekom londonskom klubu postao je gorljivi fan Experiencea. Čak je netom oformljeni band pozvao kao predgrupu na svoju francusku turneju u listopadu 1966., a godinu kasnije i snimio svoju verziju Hendrixovog mega hita “Hey Joe”.
Britanski Top Ten
Zahvaljujući neočekivanom uspjehu singla “Hey Joe”, Hendrixu su se širom otvorila vrata Londona. O čuvenom nastupu u Bag O’Nails klubu u Sohou 11. siječnja 1967. napisane su stotine stranica no nije zgorega podsjetiti da su tada u publici zbog Hendrixa “slinili” svi gitaristi i “celebovi” koji su držali do sebe: od Erica Claptona, Jeffa Becka, Petea Townshenda, Jimija Pagea do Micka Jaggera, Lennona i McCartneya, članova The Small Facesa, Donovana… Povijest je zabilježila i pomalo ciničnu opasku Briana Jonesa koji je rekao da su prvi redovi kluba te večeri bili skliski od silnih suza koje su isplakali gitaristi svjedočeći nedostižnom Hendrixovom umijeću.
Singlovi “Hey Joe”, a potom i “Purple Haze” te “The Wind Cries Mary” (prvi broj u povijesti rocka u kojem su nasnimljene gitare – njih čak pet – da bi se u miksu stopile u jedan “zvuk”) u prvoj polovini 1967. brzopotezno su, zahvaljujući hypu, oduševljenju publike, kritike i svih s rock scene, dospjeli na britanski Top Ten te, što je još značajnije, kao i znameniti nastup Jimi Hendrix Experiencea na Monterey Pop Festivalu iz srpnja iste godine, potakli meteorski uzlet i promociju Hendrixa kao gurua i novog mesije psihodeličnog i hard rock zvuka. Ova tri broja nisu se našla na engleskom, za razlike od američkog, genijalnom Hendrixovom prvijencu “Are You Experienced” , albumu koji je objavljen pred samo ljeto 1967. Kao jedno od niza istinskih i pionirskih remek djela psihodelije, rocka uopće i popularne glazbe (pop kulture).
Sjajan stilista bluesa
Hendrix je bio – bilo je očito od prvih snimaka Experiencea – sjajan stilista bluesa, glazbenik koji će objediniti najbolje tradicije američke crnačke glazbene baštine, utjecaje britanske psihodelije i popa te jazzy improvizacije. I smioni eksperimentator i pionir – kako ga je nakon fascinantnog debuta nazvao Paul McCartney, Jimijev veliki fan i najzaslužniji za njegovo uvrštavanje na popis izvođača Monterey Pop festivala.
Prvijenac je objavljen na etiketi Track records, novoj diskografskoj kući koju je osnovao menadžer The Who. Album i singlovi koji su mu prethodili snimani su tijekom 16 studijskih sessiona od konca listopada 1966. do travnja 1967. u londonskim De Lane Lea Studios, CBS Studios i Olympic Studios. Album je u Velikoj Britaniji objavljen 12. svibnja 1967. te u trenu dospio na rang liste. Uspjeh se dogodio i u SAD gdje je došao na Top 5 i tamo se zadržao mjesecima. Zašto? “Are You Experienced?” je bio naprosto revolucionaran album i to na različitim razinama. Recimo zbog gitarskih riffova nadahnuti bluesom i rhythm and bluesom.
Riff fascinantne uvodne skladbe “Foxy Lady” proizašao je iz tradicije Muddyja Watersa i Johna Lee Hookera ali i učenja drugih velikana bluesa Alberta Kinga, Buddyja Guya, Otisa Rusha, T-Bone Walkera… Riffovi iz skladbi “Manic Depression” i “I Don’t Live Today” imali su pak mnogo upliva na stvaranje poetike heavy-metala. “Red House”, domišljena i svirana na tragu B.B.Kinga, kasnije je doživjela brojne revizije i postala ogledni primjerak Jimijeve nevjerojatne sposobnosti nadahnutih varijacija jedne te iste teme. “Third Stone From The Sun” do danas zavrjeđuje atribut ultimativne psihodelične himne s Hendrixovim demonstriranjem novih tehnika sviranja, posve slobodne improvizacije, korištenja distorzije i feedbacka.
Promijenio je povijest
Većina Hendrixovih studijskih i koncertnih čarolija nastala je u vrijeme snimanja prvijenca pa tako i prvi eksperimenti wah-wah pedalom, modulacijom snage tona uz simultano posve netipično korištenje tremola, uporabu feedback efekta na nekoliko žica dok se na drugima svira solo čime se stjecao dojam istovremene svirke barem dvije gitare… Na nastupnom je albumu Hendrix patentirao i osebujno slaganje različitih glazbenih slojeva ili pak originalne ideje poput sola na zaključnoj naslovnoj skladbi kojega je “odsvirao” unatrag i potom ga “nalijepio” na kostur skladbe.
“Hendrixov album prvijenac “Are You Experienced?” značio je za električnu gitaru ono što je razbijanje atoma značilo za atomsku fiziku”, kazao je svojedobno britanski rock kritičar David Sinclair. I doista, nakon debuta iz svibnja 1967. – koji je žurno objavljen svega koji tjedan nakon singla “The Wind Cries Mary” nastojeći osujetiti prodaju piratskog izdanja koje se našlo na tržištu – ništa više nije bilo isto…
Albumu je dio kritike zamjerio odsustvo koncertno potvrđenih covera poput “Wild Thing” i “Like A Rolling Stone”. Hendrix je doista – kako je to kasnije u svojoj knjizi posvjedočio i Curtis Knight, soul pjevač u čijem je pratećem bandu Jimi nastupao prije odlaska u Englesku – kanio oba svoja iznimna koncertna standarda uvrstiti na album te im dodati još jedan cover teme Muddyja Watersa no od njih je odustao u posljednji tren. Odluka da se predstavi isključivo vlastitim materijalom, pokazala se punim pogotkom.