Ima nešto posebno, gotovo šarmantno u vinilima. Audiofili će prvi to potvrditi. Proučavanje omota, pažljivo vađenje ploče iz njene košuljice pa čak i popratni zvuk (a i jedva primjetan miris!) koji ide uz to; podizanje gramofonskog poklopca, igla, lagano šuškanje i krckanje kada se ploča zavrti… Te prvenstveno – sama kvaliteta zvuka. Kada se ne slušaju, imaju i prilično lijepu dekorativnu funkciju! 🙂 Ne smijemo zaboraviti i ona raritetna, kolekcionarska izdanja koja se posebno čuvaju, a koja vrijede pravo bogatstvo.
Osvrnuvši se na godinu iza nas, ali i globalnu situaciju u kojoj se trenutačno nalazimo, pandemija nedvojbeno ostavlja značajan trag na glazbenu industriju. Ipak, diskografsko udruženje donosi i neke dobre vijesti: interes za glazbenim LP pločama u stalnom je porastu.
Popularnost modernih, ali i “old school” formata
U izvještaju se navodi sljedeće: streaming bilježi porast od 13.4% dok je porast interesa za vinilnim izdanjima, u odnosu na prethodnu godinu, skočio čak za 29.2%.
Brojka uz postotak rasta pretplata na streaming servise ne čudi prevenstveno radi toga što je riječ o servisima koje već niz godina koristi veliki postotak populacije te je kontinuirani rast, bez velikih skokova, očekivan. S druge strane, gotovo 30% veći interes za “old school” format prilično je velik skok – posebno kada se uzme u obzir jednostavnost konzumiranja gotovo bilo koje pjesme “u trenu i na dlanu” što nude streaming servisi.
Od generacije Z do onih koji su uz vinile odrasli
Štoviše, ovo nedavno objavljeno detaljno godišnje izvješće pokazalo je ne samo da se tijekom prošle godine trend potražnje za vinilima nastavio nego je zabilježena i rekordna prodaja u posljednja tri desetljeća. Ista prodaja zabilježena je 1986. godine, nakon čega su LP ploče bile još kratko popularne te su se, s rastom prodaje audio kaseta i popularnošću novog formata – CD-a, uskoro gotovo prestale proizvoditi. A sada su se vratile!
Prvo u užem krugu zaljubljenika u glazbu kojima ploče nose i određenu emocionalnu i nostalgičnu vrijednost, a sve više i u komercijalnom obliku u obliku trenda kojeg vole mnogi: od generacije Z do onih koji su uz ploče odrasli.
Poseban šarm vinila
Do nedavno su gramofonske ploče, prosječnom slušatelju, bile zaboravljene, skrivene u prašnjavim kutijama na tavanima i podrumima, čekale da ih netko pronađe… Drugima su pak bile pitanje kolekcionarskog prestiža. Danas su popularne jednako kao i u sedamdesetima, a njihova prodaja i dalje raste. U velikom su se stilu naime vratile prije desetak godina, preporod doživjele prije nekoliko godina, a sada su, s rekordnom prodajem, na svom vrhuncu.
Police glazbenih dućana, kao i one u domovima ljubitelja glazbe, pune se novim albumima na vinilima u raznim bojama (trend je to kojeg slijede i domaći izvođači), a sve je više i reizdanja – kako albuma koji u proteklim desetljećima nisu tiskani na vinilu tako i značajnih remasteriranih izdanja koja su obilježila glazbenu povijest.
Trenutačno najprodavanije izdanje novi je album Grammyjem nagrađenog Harryja Stylesa, “Fine Line” što dokazuje kako su se i nove generacije “zakačile” na vinilna izdanja. Stylesa slijede Billie Eilish sa svojim “When We All Fall Sleep Where Do We Go?” te kompilacijski “Greatest Hits” grupe Queen. Konkurentnog i tržišnog prostora za daljnji rast još ima te će interes, nadamo se, i dalje rasti.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Nisu zaboravljene niti “retro kutijice”
Kada je riječ o drugim formatima za pohranjivanje glazbenih albuma sve više slušatelja ne odolijeva niti simpatičnim retro kutijicama. Slatko, nostalgično, retro – riječi su kojima se može opisati i trend povratka kompaktnih malih plastičnih artikala s poliesterskom vrpcom, odnosno – audio kazeta. Prema statističkim podacima agencija za istraživanje potrošačkih trendova poput Nielsen Music Control, interes nije toliko velik kao za vinilnim izdanjima, no ipak postoji (te je također u porastu) te tako sve češće možemo vidjeti kako glazbene zvijezde svoje albume “pakiraju” i u limitirane kolekcionarske audio kazete.
Unatoč vladavini streaminga, izbor je veći no ikad prije
Nažalost, u izvještaju također stoji, kako je, unatoč porastu prodaje vinila i kazeta, a nastavno na to da CD izdanja kao važan diskografski format bilježe značajan pad te vladavinu streaming servisa, prodaja fizičkih glazbenih izdanja ipak i dalje je padu.
S treće pak strane, mnogi izvođači odlučuju se za plasiranje glazbe isključivo u digitalnom izdanju, a nakon velikog uspjeha novog albuma grupe Kings of Leon koji dolazi uz atraktivni inovativni dodatak kojeg je publika iznimno dobro prihvatila, tu je i aktualna vruća tema koja otvara neka posve nova vrata: NFT. NFT, ukratko predstavlja kriptografski zaštićenu imovinu odnosno, u slučaju glazbenog albuma, riječ je o posebnim digitalnim datotekama dostupnim isključivo u limitiranim ili luksuznim izdanjima – za koje je fanovima potrebno izdvojiti nešto više novca.
Kada je glazba u pitanju, izbor je danas, dakle, zaista velik! …osim činjenice da nam je pandemija uskratila iskustvo doživljaja glazbe uživo – na koncertima i festivalima. A i taj poseban užitak uskoro će, nadamo se, ponovo biti moguć.
Stadioni i arene u New Yorku spremni za koncerte – hoće li svijet slijediti primjer?
Glazba je izbor, ali i ljudska potreba
Prema rezultatima ranijih analiza i anketa, čak i u vrijeme pandemije i (financijsko) kriznih vremena ljudi se ne žele odreći glazbe. Dapače, konzumacija glazbe je – gledajući stalni trend porasta prometa na streaming servisima, ali i novi rekord u broju prodanih LP ploča – veća no ikada.
Baš kao i u najsretnijim trenutcima, ljudi se i u osamljenosti ili teškim momentima koje proživljavaju rado okreću glazbi. Glazba ima moć donijeti nadu, skrenuti misli s tmurnih tema, razveseliti slušatelje, doprinijeti opuštajućoj atmosferi pa čak i pomoći nositi se s anksioznošću. Stoga Mixer.hr ima i popis pjesama koje će vam vratiti optimizam i podići raspoloženje:
Ohrabrujući mixtape: Ove pjesme donose optimizam i podižu raspoloženje
Fotografije: Pexels