Subota, 12 listopada, 2024

Kako je južnoafrički hit ‘Jerusalema’ postao globalna himna korona-vremena

Već mjesecima traje na društvenim mrežama domino efekt plesa sa hashtagom #JerusalemaDanceChallenge. Iako ne znaju ni riječi Zulu jezika, mnogi pjevuše ovu pjesmu iza koje stoje južnoafrički producent i DJ Master KG i gospel pjevačica Nomcebo Zikode. Zanimljiva je cijela priča koja stoji iza tog megahita

Čini se da cijeli planet trenutno pleše na jednu melodiju i nemoguće je propustiti riječi megahita ‘Jerusalema’ iza kojeg stoje južnoafrički producent i DJ Master KG i gospel pjevačica iz Johannesburga, Nomcebo Zikode, otpjevanom na jeziku afričkog naroda Zulu.



Već mjesecima mnogi pjevuše riječi ‘Jerusalem, ikhaya lami, ngilondoloze uhambe nami, zungangishiyi lana…Ndawo yami ayikho lana, mbuso wami awukho lana, ngilondoloze, zuhambe nami….’, što bi u prijevodu značilo ‘Jeruzalem je moj dom, spasi me, ne ostavljaj me ovdje, ne pripadam ovdje, moje kraljevstvo nije ovdje, spasi me, povedi me sa sobom…’

 

Domino efekt #JerusalemaDanceChallenge
Iako ljudi širom planeta ne razumiju ni jednu jedinu riječ ove pjesme, a još ih teže znaju točno izgovoriti, i uglavnom prvi put čuju te riječi na Zulu jeziku, melodioznost i gospel izvedba uokvireni sa house i upbeat glazbom, očito su dovoljni da se osjeti pozitivna energija koju odašilje mega hit. I ne samo to. Diljem svijeta pokrenuo se na društvenim mrežama domino efekt plesa sa hashtagom #JerusalemaDanceChallenge na melodiju ‘Jerusaleme’, koji je vrhunac imao ovog ljeta, ali manija još uvijek ne prestaje. Svi plešu u istom ritmu, od medicinskih sestara u Francuskoj i Švedskoj, vatrogasaca u Cape Townu, uličnih prolaznika u Budimpešti, svećenika u Kanadi, pripadnika Masai plemena u Keniji, policajaca u Mombasi, prolaznika u Italiji, medicinskih djelatnika u Južnoafričkoj Republici, Zimbabveu, SAD-u i Australiji do djelatnika i putnika u zračnim lukama. Zvukovi Jerusaleme dopiru sa plaža na Cape Verdeu, sa austrijskih travnjaka, sa pariških ulica, iz staračkih domova diljem Europe, iz crkava…

 

Planetarni uspjeh poput Lambade i Macarene
U rumunjskom gradu Temišvaru na tamošnjem trgu Libertatii odjednom je plesalo čak 300 ljudi raznih generacija. Internet je prepun video clipova na temu #JerusalemaDanceChallenge, ima ih na tisuće, a na YouTubeu, Facebooku, Twitteru i TikTok-u stalno pristižu nove snimke s raznih strana svijeta. Čak ni Christiano Ronaldo i Janet Jackson nisu ostali imuni na zvukove ‘Jerusaleme’. Neki #Jerusalema maniju uspoređuju sa planetarnim uspjehom koji su svojevremeno imale brazilska Lambada i španjolska Macarena. 
Nevjerojatno je kako je ljude ujedinila jedna pjesma i ispunila sa toliko pozitivne energije, a koja se simbolično pojavila u ovim čudnim COVID-19 vremenima.

 

Zanimljiva je cijela priča koja stoji iza tog hita, pa najbolje da krenemo kronološki.

Jedne večeri u prosincu prošle godine, DJ Master KG pozvao je Nomcebo Zikode da dođe u njegov glazbeni sudio u Johannesburgu. Upravo je bio napisao glazbu za novu pjesmu i želio je da Nomcebo pjeva vokale. Nomcebo je ubrzo došla, no ne samo da je otpjevala vokale već je i smislila riječi pjesme. Do sljedećeg jutra imali su doslovce gotovu pjesmu.
‘Jerusalema’ je postala hit u Južnoafričkoj Republici za vrijeme trajanja ljeta na južnoj hemisferi, odnosno od prosinca prošle godine, a nakon što je postala hit u većini afričkih zemalja, u veljači su skupina prijatelja i plesača iz Angole okupljeni u plesnom studiju Fenomenos do Semba otplesali ritmove pjesme na svoj način. Snimili su pjesmu za vrijeme ručka držeći tanjure i lonce u rukama za vrijeme plesa, a video clip je snimljen u jednom dvorištu u predgrađu angolskog glavnog grada Luande. Dok su jeli ručak držeći tanjure u rukama, nisu bili ni svjesni da su kroz čistu zabavu osmislili ples koji će unatoč pandemiji koja je tada već počela poprimati globalne razmjere, srušiti sve granice i barijere, prijeći sve oceane. Objavili su video, koji je najprije postao popularan u Portugalu, a potom se zakotrljao u bespuća interneta i postao plesna senzacija. Njihov originalni video do sada je imao na YouTubeu više od 13 milijuna pregleda, dok originalni video za pjesmu ima više od 212 milijuna pregleda.  

 

Glavni koreograf plesne skupine Fenomenos do Semba, Adilson Maiza tvrdi kako je koreografija njihovog plesa kombinacija modernog angolskog plesa kuduro i afrobeata.

Iako su neki tvrdili da ples ima i elemente južnoafričkih plesova pantsula i kwaito, vrsni poznavatelji plesova s raznih strana svijeta, ipak su u tim pokretima prepoznali neporeciv angolski utjecaj. ‘Naš ples slavi život. Može se biti sretan i sa jako malo, mi se zabavljamo unatoč svemu’, dodaje koreograf Adilson Maiza.
‘Svijet pleše u ritmu #JerusalemaDanceChallengea. Kada smo radili ovu pjesmu, nismo mogli ni pomisliti kakve će razmjere imati i da će uopće postati planetarno popularna. Mislili smo da će imati odjeka isključivo na afričkom kontinentu. Ljudi apsolutno vole našu pjesmu’, kaže 24-godišnji DJ Master KG, pravim imenom Kgaogelo Moagi koji je zajedno s pjevačicom Nomcebo Zikode postao prava globalna zvijezda.
Krajem rujna kada su u Južnoafričkoj Republici slavili nacionalni Heritage day, predsjednik JAR-a Cyril Ramaphosa pozvao je svoje sunarodnjake da na proslavi svi zaplešu u ritmu Jerusaleme, a priznao je da i sam jako voli tu pjesmu.

 

Spiritualnost pjesme i njezina duhovna poruka također su zaslužni za globalni uspjeh.

‘Planetarna pomama za ‘Jerusalemom’ donosi nadu i svima u Africi usred korona pandemije. ‘Jerusalema’ je više od plesa. To je proslava života, pobjeda pozitivnih vibracija u teškim i neizvjesnim vremenima. To je jedinstvo, oblikovano kao nikada prije, za sve afričke nacije i sve ljude na planetu. Ovakvi su trenuci jako važni. Ne samo kako bi se promijenio u globalnoj svijesti način percipiranja Afrike već i da ljudi s afričkog kontinenta sami sebe počnu gledati u puno pozitivnijem svijetlu. Zapadni svijet obično uvijek uzima nešto sa afričkog kontinenta, pa makar samo inspiraciju, a ovaj put promocija afričke glazbe i kulture na globalnoj razini pripala je istinskim ‘insiderima’, izjavila je Phiona Okumu, marketing menadžerica u Spotify’s Africa timu, u intervjuu za časopis Rolling Stone.

Afrička glazba iz glazbenih radionica ‘insidera’ zadnjih desetak godina postaje sve popularnija, ponajviše zahvaljujući afrobeatu, za čiju su globalnu popularnost trenutno najviše zaslužni afrički glazbenici kao što su Wizkid, Davido i Burna Boy. 

 

Upravo je Burna Boy, nigerijska glazbena megazvijezda, početkom ljeta objavio svoj remix ‘Jerusaleme’, nakon čega se pjesma pojavila na streaming servisima sredinom srpnja i imala novi val viralnog širenja Europom i SAD-om. Remix pjesme koji je napravio Burna Boy, pravim imenom Damini Ebunoluwa Ogulu, doveo je do toga da pjesma u rekordnom roku uleti na američki Billboard i to na listu UK Afrobeats Single Charts gdje je od sredine kolovoza bila na samom vrhu. Master KG-ijev upbeat već je dobio i naziv ‘gospel influenced house’, a DJ Master KG ujedno je postao i prvi afrički glazbenik koji je zasjeo na vrhove ljestvica glazbene aplikacije Shazam za američko tržište.

Nesumnjivo je da ‘Jerusalema’ postaje prava globalna himna vremena u kojem živimo, rušeći sve negativne barijere i šireći dobre vibracije. A toga nam zaista treba u obilju.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime