Nakon što su se raspali prije četiri desetljeća, poznata je činjenica da je ABBA odbila sve vrste novčanih poticaja za ponovno okupljanje grupe i moguće nastupe. No prije nekoliko godina britanski poduzetnik Simon Fuller iznio je ideju koja je zaintrigirala švedske superzvijezde. Kantautor grupe ABBA, Benny Andersson, rekao je kako ih je uzbudila pomisao da mogu biti na pozornici bez da stvarno budu na pozornici. Kako bi zaokružili jedan od najvećih povrataka popa, sve što su švedske superzvijezde trebale napraviti je izgraditi prostor, unajmiti tim za efekte koji stoji iza Ratova zvijezda i digitalno se reproducirati sa zadivljujućom preciznošću.
Što su ABBA-tari?
Bend, zajedno s Fullerom i njihovim producentima Ludvigom Anderssonom (sin Bennyja Anderssona) i Svanom Gislom (producent glazbe-videa za poput Radioheada i Beyoncé), u početku je istraživao reproduciranje pomoću hologramske tehnologije, ali to nije uspjelo. ABBA je konačno ostvarila veći san: ABBA Voyage, koncertna rezidencija u novoizgrađenoj ABBA Areni u londonskom Olimpijskom parku kraljice Elizabete koja kreće u upotrebu 27. svibnja.
Napravljeni uz pomoć Industrial Light & Magic Georgea Lucasa, digitalni avatari (također poznati kao ABBA-tars) utjelovljuju zvijezde u njihovom vrhuncu sedamdesetih, izvodeći set od 22 pjesme uz prateći bend od krvi i mesa kojeg je okupio James Righton iz The Klaxons i uključujući britanskog pjevača Little Boots on keys. Stariji Andersson naglasio je kako je bilo dosta izazova poput Brexita i pandemije, puno stvari nije dobro funkcioniralo, ali su unatoč svemu ostali uporni.
Bend, tim i ILM rano su shvatili da postojeće mjesto održavanja neće odgovarati ovoj prilici. Na ABBA Voyageu ima 1000 umjetnika za vizualne efekate, što ga čini najvećim projektom koji je ILM napravio, prema Gisli (a ovo je tvrtka koja stoji iza filmova Star Wars, Marvel i Jurassic Park). Krov ABBA Arene je tri puta preuređen kako bi se uklopio u komplicirani sustav rasvjete. Gdje mnogi koncerti mogu koristiti samo jednu rasvjetu, ovaj koristi njih 20.
Mnogo je truda uloženo u izradu ABBA-tara — koji, naglašava bend, nisu hologrami, već digitalne verzije članova koje izgledaju kao pravi, fizički izvođači. Nedugo prije nego što je pandemija gotovo zaustavila stvari, četiri člana ABBA-e sastajala su se od 10 do 17 sati. svaki dan, četiri i pol tjedna zaredom, nastupajući za 200 kamera i ekipu od gotovo 40 ljudi, noseći odijela za snimanje pokreta. Pojavili su se u zvučnom studiju u sklopu Švedskog filmskog instituta, svirajući sve pjesme koje su pažljivo pripremili za svoju prvu emisiju u 40 godina.
Energija i kreativnost
U Londonu, njihovi dvojnici oponašali su nastupe, ali sa svježom energijom. Članovi grupe su na neki način spojeni sa svojim dvojnicima, a na sve ovo su se odlučili jer, kako je Andersson objasnio, osobe od 75 godina nemaju jednaku energiju kao oni od 34, kakva je potrebna za njihove nastupe.
Andersson je bio impresioniran kada je u travnju prvi put gledao sebe i druge kako “nastupaju” jer je u isto vrijeme mogao nastupati na pozornici i davati intervju.
Tijekom proba, Andersson i njegov kolega Björn Ulvaeus osjetili su iskru kreativnosti. Napisali su dvije nove pjesme – “I Still Have Faith in You” i “Don’t Shut Me Down”, i pitali Agnethu Fältskog i Anni-Frid Lyngstad bi li ih snimili za nastup. Snimili su te dvije pjesme i ustanovili da su još uvijek dovoljno dobri. Na kraju su snimili cijeli album, prošlogodišnji Voyage. Pjesma “I Still Have Faith in You” bila je toliko cijenjena da je grupi donijela prvu nominaciju za Grammyja.
Koji je plan za budućnost?
Ima još mnogo toga o budućnosti produkcije što ABBA i ILM još uvijek ne znaju. Mogli bi završiti na turneji godinama od sada, ili čak promijeniti listu pjesama. Jedno je sigurno: Gisla i Ludvig Andersson ne planiraju više raditi ovako nešto i ističu da se ništa slično vjerojatno neće ponoviti u budućnosti. Koliko god tehnologija bila impresivna, brinu se kako bi se mogla iskoristiti.
Gisla je naglasila kako ne misli da je poželjno raditi stvari s umjetnicima koji su preminuli, gdje oni ne mogu reći svoje mišljenje te je dodala kako ovaj show ne bi bio pravi koncert ABBA-e da nisi svi bili uključeni. Pjevač Ludvig Andersson rekao je kako iako često čujemo da je ovo zora nove ere u zabavi uživo, ali on da je to netočna izjava i da je ovo je jedinstveno.
ABBA je za generaciju Z, ono što su Beatlesi za generaciju X?
Odabir Londona kao lokacije za grupu, koja je još uvijek smještena u Švedskoj, bila je jednostavna. London ne samo da je glavna destinacija za međunarodna putovanja, već je i mjesto gdje se često ogorčena skupina osjećala kao kod kuće kada je daleko od kuće. Englezi su se oduvijek ponašali prema ABBA-i kao da su njihovi. Primili ABBA-u u srce i to pokazuju. Na neki način, ABBA-in povratak savršeno je tempiran. Mnogi milenijalci su bili izloženi grupi kroz tribute pop benda A*Teens na prijelazu stoljeća, a kasnije i mjuzikl “Mamma Mia!” i njegovu kultno-klasičnu filmsku adaptaciju (kao i originalni nastavak “Mamma Mia! Here We Go Again”).
I za milenijalce i za djecu iz generacije Z, ABBA ima mjesto na razini onoga što su Beatlesi bili za generaciju X. Postoje zabave na temu ABBA-e na mjestima diljem svijeta, a pjesme poput “Dancing Queen” i “Chiquitita” imaju postati hitovi na TikToku. Način na koji se sve ovo može objasniti je očit, ABBA-ina glazba jednostavno je besmrtna.