MILES DAVIS
That’s What Happened 1982-1985
Legacy
****
Oko Milesovih ranih osamdesetih okorjeli fanovi do danas lome koplja. Jer za jedne riječ je o najslabijoj fazi u dugovječnoj karijeri, a za druge – u koje spada i potpisnik ovih redaka – novi dokazni materijal Milesove želje da ne bude tek okamina iz bolje prošlosti jazza. Zamjerke onih prvih su da se Miles “razvodnio” te da je, nastojeći pod svaku cijenu osvježiti zvuk i proširiti stilski opseg, napustio jazz i posve uronio u mainstream fusion. Dijelom to možda i stoji no vrijedi podsjetiti da je osluškivanje događanja s druge strane demarkacijske linije između jazza i “pop glazbe” započeo još na samom početku sedamdesetih albumom “Bitches Brew” gdje je nastavio sve radikalnije inovacije uvedene na “In The Silent Way” uz fuzije jazza,rocka te funka Jamesa Browna i Slyja Stonea.
Pop-funk nadahnut R&B-jem s tadašnjih rang lista
No ma koliko da su spomenuti albumi potakli nasdtanak jazz-rocka sedamdesete ipak nisu baš bile Milesu sklone godine. Uz sve veće zdravstvene probleme uvjetovane i ovisnošću i očiti “zamor materijala”, od 1975. do kraja desetljeća bio je “na ugaru”. Ili preciznije rečeno, daleko od studija i koncertne pozornice, boreći se s vlastitim demonima, a tjeskobu “rješavajući” opijatima, alkoholom i ženama.
Povratak albumom “The Man With A Horn” 1981. godine dočekan je stoga i kao blagovijest i kao razočarenje zbog još jednog zaokreta prema, uvjetno rečeno, pop-funku nadahnutom R&B-jem s tadašnjih rang lista te, posebice, Princeom. I dalje s ovisničkim problemima koji su doveli i do moždanog udara te privremene ukočenosti desne ruke, ipak shvaća da je vrag odnio šalu i nakon rehabilitacije koja je uključivala i slikanje (kojem, uzgred rečeno, ostaje vjeran do kraja života) u svibnju 1982. kreće na novu turneju. Godinu kasnije uslijedio je album “Star People”, rad na albumu na kojem je soul i jazz združen s elektronikom, a potom europska turneja.
Ovog puta Miles je okupio sjajnu družinu s gitaristom Johnom Scofieldom, klavijaturistom Robertom Irvingom III, saksofonistom Billom Evansom, basistom Darrylom Jonesom i bubnjarom Alom Fosterom. Album “Aura” snimio je 1985. no u Columbiji nisu bili zadovoljni pa Miles potpisuje novi ugovor s Warner Brosom. Posljednji ugovoreni album za staru etiketu bio je “You’re Under Arrest” i donio dva covera hit brojeva s pop rang lista: “Time After Time” Cindy Lauper te “Human Nature” Michaela Jacksona. Puristi jazza i stari fanovi nazvali su to novom izdajom jazza.
Miles je blistao, ali i bio vraški motivator
Trodijelni album kao sedmi nastavak “Bootleg” serije Columbijine podetikete Legacy donosi neobjavljeni materijal sa snimanja triju posljednjih albuma objavljenih za Columbiju: “Star People”, “Decoy” i “You’re Under Arrest”. Dodatak je koncertni zapis iz Montreala iz srpnja 1983.
Prvi CD u kolekciji složenoj kronološki otvara sjajna trinaestominutna “Santana” kao bjelodan dokaz utjecaja MTV-jevskog mainstreama na Milesa u prvoj petoljetci osamdesetih. Ujedno i dokaz da je i u navodno šugavim godinama Miles blistao, ali i bio vraški motivator. Konkretno najviše za gitaristički par Mike Stern-John Scofield te saksofonistu Evansa, a u “Celestial Bles” – osim spomenutog dvojca – i za sjajnu funkom okađenu ritam sekciju. Drugi CD je pak dao alternativna čitanja “Time After Time” i – na albumu izvorno neobjavljenu – “What Love Got To Do With This” Tine Turner. Meni i danas sjajne verzije. Zaključni broj “Katia” je pak još jednom pokazao kako se dobro nadopunjuju gitarist John McLaughlin i Miles.
Uživajte u snimkama
Treći disk s koncertnom snimkom je pak prava senzacija i maestralna izvedba samog Milesa te banda sa Scofieldom, Jonesom, Evansom, Fosterom i perkusionistom Minom Cineluom.
U usporedbi s remek djelima iz prethodnih dekada Milesove osamdesete svakako gube no trodijelni album s alternativnim studijskim verzijama i koncertnim zgoditkom svakako mijenja predodžbu o “gubitku fokusa” i “izdaji jazza”. Riječ je naprosto o vraški dobro sročenom “drugom mišljenju” i snimkama kojima – ako doista volite Milesa – valja pristupiti bez predrasuda. I uživati u njima.