Utorak, 26 ožujka, 2024

Parangall: Prvi val koji je postao tsunami

Glazba ponuđena na ova tri CD-a podjednako govori o osebujnoj riječkoj rock sceni, ali i o "fenomenu" naših šezdesetih; desetljeću u kojem se unutar formalno rigidnog političkog sustava koji je ipak žmirio na jedno oko dopuštajući da kroz pukotine dolaze i "nepoćudni" ideološki utjecaji s kapitalističkog Zapada, rađala domaća pop kultura. I, naravno, rock and roll.



RAZNI IZVOĐAČI

Riječki prvi val (box s 3 CD-a)

KUD Baklje i Melody d.o.o.

****

“Učini li se nekomu da je krajnji doseg ovdje zabilježenih priča o šezdesetima brisanje prašine s dugog niza glazbeničkih i ostalih imena koja njome promiču, što im omogućuje da postanu dijelom sada već mnogo šire memorije, na krivu je putu. Otklanjanje opasnosti zaborava od imena pionira ovdašnje glazbe na 220 volti samo je po sebi pozitivan čin, ali priča kojoj su oni glavni protagonisti posjeduje nadasve značajnu dodatnu dimenziju. Toj dimenziji glazba djeluje tek kao povod, odvodeći cijelu stvar u kulturološki šire vode, štoviše zakoračujući u sferu politike.”

Ovi navodi pozajmljeni iz predgovora sjajne knjige “Red! River! Rock!” Velida Đekića (KUD Baklje Rijeka, 2013.) koja pokriva riječku rock scenu u šezdesetima, dobili su novu potvrdu diskografskom ekstenzijom. Točnije trodijelnim boxom “Riječki prvi val” čiji je prvi CD posvećen ostavštini Uragana, drugi Nedi Miljenku i Dariu, a treći manje poznatim riječkim bendovima. Jer, glazba ponuđena na ova tri CD-a podjednako govori o osebujnoj riječkoj rock sceni, ali i o “fenomenu” naših šezdesetih; desetljeću u kojem se unutar formalno rigidnog političkog sustava koji je ipak žmirio na jedno oko dopuštajući da kroz pukotine dolaze i “nepoćudni” ideološki utjecaji s kapitalističkog Zapada, rađala domaća pop kultura. I, naravno, rock and roll.

Zašto baš Rijeka?

“Riječka rock-scena 60-ih kronološki je prvo, time i herojsko poglavlje hrvatskog rocka. Pa i ne samo njega. Zahvaljujući temeljima postavljenim koncem 50-ih, riječka scena prva je jugoslavenska, štoviše prva rock-scena tadašnjega socijalističkog dijela Europe. Tu je otvoren prvi rock-klub (1957.), formiran prvi yu rock-sastav (1960.), skladane prve domaće autorske teme (1962.), tu je nastupio prvi britanski bend u socijalističkom dijelu kontinenta (1960.)”, kroničarski precizno navodi Đekić u popratnoj knjižici boxa.

Uragani

Logično pitanje glasi – zašto baš Rijeka? Zacijelo stoga što je kao najveća luka imala doticaj sa Zapadom i njegovom pop i rock kulturom, potom zbog blizine Trsta te izloženosti utjecajima talijanskih radio stanica, ali – valjda – i zbog blizine Opatije koja je u negdašnjoj državi prva otvorila vrata i inozemnim gostima i (uz Zagreb) domaćem festivalu zabavne i pop glazbe.

Sve to se lijepo zrcali već na prvom CD-u posvećenom Uraganima. Koji su se zahvaljujući ovom izdanju eto konačno našli i na albumskom formatu. Najprije s devet autorskih brojeva (snimljenih između 1966. i 1970.), a onda i s 12 prepjeva. Najstarije takve snimke su Kuntarićev “Plavi twist” iz 1964. te četiri covera iz 1965., pokazujući iz kojih se sve pritoka u Rijeku i glazbu Uragana slijevala glazba.

Ako su Uragani tijekom najvećeg dijela karijere djelovali ‘mekano’, koncertne izvedbe standarda bile su mahom mnogo žešće

Ili, preciznije – iz Velike Britanije (“Theme For Young Lovers” Shadowsa), Sjedinjenih Država (“Oh, Pretty Woman” Roya Orbisona) i Italije (“Nisam te dostojan” / “Non son degno di te” Giannija Morandija). Autorski brojevi pak pokazuju kako su te utjecaje Dario Ottaviani, kao glavni autor skladbi, i band posvajali i pretvarali u vlastiti skladateljski i izvođački stil. Primjerice, uvodnu “Ako kiša obriše suze”, kao i kasniji “Žur”, krasi tipična Ottavianova gitara u dijalozima s pištećim (a la Alan Price) orguljama uz odličan i upečatljiv vokal Dalibora Bruna u alternaciji s klavijaturisticom Irom Kraljić.

Parangall: Live spot Like Kolorado ‘Slušaj ovdje’ – hitoidni dokument s mobitela

Za njom slijede zacijelo najpoznatiji brojevi banda – “Deborah” i “Školjka”. Prva kao uspjeli, soulom oplahnut prepjev znan u sanremskim izvedbama Wilsona Picketta i Fausta Lealija, a druga pak kao Ottavianijev autorski zgoditak. Na istom tragu bila je i dvije godine kasnija “Radi moje ljubavi” te bogato (festivalski) orkestrirana “Okrutno more”. Genezu banda prema ‘rokerskijem’ materijalu oplahnutom i psihodelijom Zapadne obale te folky ‘poukama’ Mamas & Papas obilježila su pak dva broja iz 1970. – “Plava kosa” i “Ona traži moj lik”.  

Ako su u autorskim – diskografski na EP-jevima zabilježenim – brojevima Uragani tijekom najvećeg dijela karijere djelovali ‘mekano’ kao izdanak VIS-ovske škole šezdesetih koja je jednim okom morala škiljiti i prema festivalskoj zabavnoj glazbi, koncertne izvedbe standarda (“Are You Ready?”, “Na krilima Marijane”, “I Don’t Need No Doctor”, “Hit The Road Jack” te posebno “I Am The Walruss”) bile su mahom mnogo žešće.

Prava je šteta što Uragani na isteku šezdesetih, kao recimo Grupa 220, nisu snimili cjelovit i zaokružen autorski album pa je ovaj kompilacijski CD zapravo podsjetnik na ono što su, sudeći kroz faze kroz koje su prolazili tijekom desetljeća, mogli biti.

Neda, Miljenko i Dario

Da je objavio album u “realnom vremenu” trio Neda Miljenko i Dario na krilima radiofoničnih hitova imao bi i komercijalni uspjeh

No svojevrsni nastavak ili odgovor na pitanje dao je drugi CD boxa posvećen triju Neda, Miljenko i Dario. Folkom ozračen trio imao je sreću, pa je lijepi dio skladbi objavio tijekom sedamdesetih kad je na sebe skrenuo ozbiljniju pažnju skladbama “Balada o hipijima” (1972.) i “Mala iz IIIb” (autorskog dvojca Dedić – Britvić). Iako je na njihovom CD-u samo jedna skladba (“Zadnji vjaj” iz 1969.) kronološki smještena u šezdesete, većina brojeva je svojevrsni nastavak onoga što je Ottaviani snimio u posljednjoj fazi djelovanja Uragana. Točnije, uz sve očitiju izloženost utjecajima trubadurske britanske i američke folky šansone iliti autorske pjesme šezdesetih u rasponu od Fotheringay do Mamas & Papas, Donovana, Cohena – koje su i posvojili u odličnim coverima.

Ili pak cabaretske uspješnice Esther & Abi Ofarim “Cinderella Rockefella” koja je pokazala da su se komotno mogli smjestiti i u toj glazbenoj niši.  Ili, recimo uz Dragu Mlinarca na ranim samostalnim albumima, a nešto ranije uz Ivicu Percla, Ladu Kos… S obzirom na kvalitetu pjesama, snimke i izvedbe prava je šteta što trio nije objavio album u “realnom vremenu” jer bi zacijelo na krilima onih nekoliko radiofoničnih hitova imao i komercijalni uspjeh. Srećom, ovaj CD u okviru “Riječkog prvog vala” popunio je rupu, ali i pokazao da bi i danas imao itekako smisla objavljen na vinilu.

“Rastresit materijal” i žanrovska raznolikost pokazuju šarenilo tadašnje riječke scene

Treći CD u boxu pokrio je čak desetak izvođača: Eti Juvan, Sonore, Plave zvijezde, Boheme, Tois, Henric III., 6 stepenica, Toccatu in re, Nota Brevis i Grupu 777. Riječ je o “rastresitom materijalu” i žanrovskoj šarolikosti koja, bez obzira na neujednačene kvalitete izvedbe i snimaka, znakovito pokazuje šarenilo tadašnje riječke scene. U rasponu od covera Eti Juvan s početka šezdesetih, visovsko-šlagerskog zvuka Sonora i Plavih zvijezda, hard rocka Bohema, blues-rocka Henric III i Toisa pa do space-psihodelije 6 stepenica, garažnog zvuka Toccate In Re, soula Note Brevis te prog rock stilizacija 777.

Uz box koji se bavio riječkim novim valom ovo izdanje je krucijalan dokument za svakoga tko se kani baviti poviješću jedne osebujne hrvatske gradske scene. Šešir dolje Velide!

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime