Četvrtak, 21 ožujka, 2024

Pop Cooltura: Komparativna analiza domaćih pjevačkih i talent tv showova: Superstar, Supertalent i The Voice

Emisije obiteljskog karaktera kojima je koncept i dramski punkt isti ili vrlo sličan, dočim su modaliteti razrade naoko mikro prilagođeni

Prema ponudi programa te velikim mislima 21. stoljeća tuzemnih produkcija i urednika dviju komercijalnih TV postaja i jedne nadnacionalne, u prime timeu vikendom i “centralnom” obiteljskom terminu najizgledniji model zabave su pjevački karaoke TV showovi. Emisije obiteljskog karaktera kojima je koncept i dramski punkt isti ili vrlo sličan, dočim su modaliteti razrade naoko mikro prilagođeni.



Sva tri showa selekcijom prijava traže potencijalne nove pjevačke zvijezde i talente. Nakon izlučnih emisija pred žirijem realnih i dokazanih ne samo brojkama stručnjaka ili tek tuzemnih varijanti zvijezda i strućljaka u smislu menadžerski proguranih imena koja iz nekog razloga budu progurani među daleko pozvanijima. Ali opravdat će se izbor riječima “gledatelji ih vole”, “zabavni su”.

Što gledamo na Novoj TV?

“Supertalent” ove sezone na Novoj TV nudi 30 000 E novčane nagrade pobjednicima. Pred žirijem Martina Tomičić (operna pjevačica/vokal coach), Maja Šuput (pjevačica/zabavljačica), Fabijan Pavao Medvešek (glumac), Davor Bilman (plesač, medijski i PR strateg) ljudi su koji s većim ili manjim promjenama odlučuju o tuđim talentima. Prednici su im bili Merla, Badrićka, Bešlagić, Petreković, Čavajda, Danijela Martinović i Janko Popović Volarić.

Baza Supertalenta je prilagodba inozemne franšize Simona Cowella “Got Talent” koji je u raznim varijantama anglosaksonskog showbizz kruga zaživio kao model zabave u kojem se traži red plesa, pjevanja, akrobatike, redikula, zabavljača raznih formata performansa koji pokazuju svoje talente pred žirijem koji ih pušta ili ne, vodeći prema finalu gdje zajedno s publikom odlučuju o pobjednicima i novim zvijezdama. Dosad se variralo između plesa i pjevanja kao najčešćih modela potrage uspjeha.

Što gledamo na RTL-u?

RTL-ov “Superstar” se prije zvao “Hrvatska traži zvijezdu”, također britanski uvozno koncept “Pop Idol” Simona Fullera, kao razne inačice nepromijenjenog genija u kojem izlučnih par stotina kandidata pred žirijem pjevaju tuđe više ili manje domaće hit pjesme (iznimno i hiper rijetko ih se nađe sa svojima, ali takvi autorski su u startu u lošijem položaju jer…) pa se po karaoke modelu što vjernije interpretacije i prisličavanja originalu, žiri raspe govoreći o “emotivnosti, originalnosti, uživljenosti, nevjerojatnosti” i drugim epitetskim –atnostima kojima se neke nove pjevačke zvijezde potiču i daje im se podstrek biti interpretirati kao netko drugi da bi ih se proglasilo svojima i originalnima. 😉

U ovoj sezoni estradni stručnjaci koji im ovise o glavama, pardon glasovima su: Severina, Tonči Huljić, Nika Turković (pjevačica) i Filip Miletić. Ili kao što im PR kaže – među 12 finalista sad je probrana selekcija koja je “spremna oduševiti gledatelje svojim izvedbama i kroz nove glazbene izazove osvojiti laskavu titulu hrvatskog superstara, ali i fantastičnu novčanu nagradu od 50.000 eura”. Dakle, 20 000 E više nego konkurenti.

A što gledamo na HTV-u?

I za kraj trisa TV showovskih aseva kao šećer na kraju dolazi HTV-ov “Voice”. Za divno čudo i iznenađenje i to je inozemni koncept Johna De Mola i Alana Cartera u kojem se, gle čuda, traže nove pjevačke zvijezde. Uz malčice aktiviraniji žiri koji od kandidata ne očekuju niti rade redikule već realne potencijalno dobre vokale za drugi HTV karaoke show “A strana” u kojem mladi pjevači opet pjevaju stare hitove, nego se uključuju u rad s njima u timovima pa se tjednima oblikuju neki novi klinci i rade na njihovim vokalnim interpretacijama. U međuvremenu i oni sami nešto otpjevaju i tako to.

U žiri varijanti Urban, Dino Jelusić, Vanna, Gobac (prije Dečak, Massimo, Cetinski, Houdek, Indira Mujkić) kao i u RTL slučaju, uspjeli su pokriti par redova slušatelja od alternative, rock and rolla, zabave i estradnog popa, a pobjednik ili ica nisu komunicirani u kontekstu konkretne novčane nagrade, samo će dakle biti nove pjevačke superzvijezde i dobit će “pravo na ugovor s Universal Music Groupom i nagradu za glazbeno usavršavanje u vrijednosti od 25.000 eura koju će osigurati HRT”. Je li se začulo neko ju huuuuu iz publike?

Tko su realni pobjednici?

Ah da, ne osobito važno, ali prema navodima iz medija koji su opet iz dobro obaviještenih izvora odnosnih TV kuća skupili leak informacija – honorari žirija su poslovna tajna i pregovaraju se sa svakim ponaosob, ali red veličine za angažmane gorenavedenih 12 odabranih u prosjeku iznosi između 20 do 30 000 eura plus ostali potencijalni troškovi. Dakle, puta 4 po sezoni, svaku TV produkciju samo za žiri zvijezda iscashira se oko 80 – 120 000 eura, u prijevodu blizu ex milijun kuna.

Pogledajte sad još jednom koliko za učešće u sezoni dobiju pobjednici showova i nove pjevačke superzvijezde pa po omjeru predviđenih financijskih uloga saznajete tko su realni pobjednici sva tri vokalna showa iz sezone u sezonu, ma koliko poslovne tajne šutjele o tome.

Tko su bivši pobjednici ovakvih natjecanja?

Umjesto zaključka, najveće tuzemne pjevačke zvijezde koje su proizašle iz raznih varijanti vokalnih pjevačkih showova ili bivši pobjednici/pobjednice su Natali Dizdar, Franka Batelić, Lidija Bačić, Saša Lozar, Žanamari Lalić, Bojan Jambrošić, Damir Kedžo, Kim Verson, Mia Negovetić, Nera Stipičević, Nika Antolos, Rafael Dropulić – Rafo, Maja Bajamić, Carla Belovari, Filip Rudan, Denis Barta, Zsa Zsa, Zoran Mišić, Roko Blažević, Manuela Svorcan, Ilma Karahmet, Amel Ćurić, Sementa Rajhard, Nina Kraljić, Lu Jakelić, Viktorija Novosel, David Temelkov, Boris Rogoznica, Marcela Oroši, Igor Cukrov, Ivana Radovniković, Emina Arapović, Goran Kos, Antonia Dora Pleško, etc etc, nastavite niz…

Isključite li prva tri četiri imena od nabrojenih kao pečatiranih i postojanih legitimno pjevačkih karijera u trajanju i varijacijama povremenih A, B ili C pop hitova, pozabavite li se postotkom uspješnih među njima u kategoriji “čini li ih zvijezdom pojava na TV nekoliko tjedana ili prijateljstva s urednicima određenih medija koji im onda ustupaju prostor mimo YT klikova i Spotify brojaka”, o koncertima i studioznom medijskom radu te prisutnosti po ZAMP obračunima s kraja godine da ne govorimo – bilo bi zanimljivo napraviti medijski pool pa ispitati publiku znaju li imena pobjednika/pobjednica bar tri varijante showa i znaju li bar tri hita s popisa dotičnih te u kojoj su mjeri talent showovi opravdali njihov izbor i status superzvijezde.

Živjeli

Ali to nije ni bitno jer, ah da, sponzori se vole reklamirati u prime timeu, ljudi to gledaju, cilj opravdava sredstvo pa čak i ako se stave širokopojasni mikrofoni pred zbor zrikavaca istreniranih da nožicama trljaju nacionalne himne zvižde melodije superhitova.

Prije nekog vremena internetom je kružio silno popularan koncert report s Hauserovog “arenskog” svršavanja koji je nastup dotičnog u paralelnom esejističkom svemiru poredio s karminama. Ima nešto u klaonicama peradi i domaćih životinja prije božićnih praznika kad se od purica do kobasica treba servirati na stol. Baš u vrijeme finala svih tih supertalentiranih pjevačkih showova.

Analogijom se poigrajte sami ma kako nebrutalno bilo. Uzdravlje i živjeli.

Naslovna foto: Unsplash

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime