“Dugo se nije pojavio netko tako svoj i s toliko stila”, kaže mi prijateljica nakon Eurovizije. “Pritom je još ovaj glavni (Damiano David) prezgodan. Pogledaj i tekst, sve je drugačije. Publika ih je dovela do pobjede”, nastavlja ona. Nakon “sto godina” to je bila prva Eurovizija koju je u cijelosti pogledala, i to doduše zbog izolacije.
Ja nisam, ali mi je u tom trenutku zazvonilo da sam negdje pročitala kako je taj glavni (prezgodan) “šmrkao” i to taman prije proglašenja pobjednika. “Ma nije lud da je šmrkao pred milijunskim auditorijem”, poklapa me gotovo u istom trenu ona.
Kako to izgleda kad prihvatimo svoju “sjenu” i dostignemo autentičnost
Damiano David je u međuvremenu pristao na testiranje na drogu, potom je uslijedila i službena izjava organizatora – test na droge frontmena Måneskina je negativan. Prijateljica je, kao i uvijek, bila u pravu.
U svakom slučaju, htjela ne htjela, nakon površnog pogleda na naslove na portalima koji su svi u stilu od “Novi seks-simbol” do “Tko je 22-godišnji pobjednik Eurovizije koji je zaludio žene”, preostalo mi je samo pogledati snimku. I posložiti svoj imidž-puzzle od onoga što sam pronašla guglajući.
Ukratko – uprizorenje kombinacija fotki uzornog mladića u bijeloj košulji i trapericama do fotki (raz)otkrivenog (donekle i doslovno) seks simbola koji neumoljivo privlači pozornost svojom energijom. Za njega kažu da danas ima stil koji objedinjuje “svjetlo i sjenu”, grleći pritom metaforički onu mračnu nagonsku stranu koju svi imamo, onako u maniri ljepotice i zvijeri u jednoj osobi.
Damiano je svojom javnom pojavom zapravo uprizorio kako to izgleda kad prihvatimo svoju “sjenu” i dostignemo autentičnost, onako kako je tumači Carl Gustav Jung.
View this post on Instagram
Neki se jednostavno ne mogu nositi s “toliko slobode”
U Jungovom tumačenju, sjena je dio nas koji vješto maskiramo u uglađene slike sebe prema očekivanjima društva u kojem živimo. Nešto poput skladišta u koje čovjek sprema dijelove sebe koje poriče i koje društvo ne odobrava. Prema Kantu (2015) najvažniji susret sa samim sobom je onaj susret sa svojom Sjenom. Nakon što padnu sva ograničenja okova ega i svjetlo prigrli sjenu, postajemo autentična verzija svog života.
I briga nas tko će što komentirati. Ne mislim pritom da se sada svi trebamo prikazivati u kojekakvim ludim scenarijima pred reflektorima javnosti, no magnetičnost i privlačnost Damiana je dokaz da je njemu uspjelo prigrliti svoju sjenu. Autentičnost je magnetična, erotična i nemjerljiva s wanna be verzijama tuđih očekivanja. Posljedica uprizorenja nalik Damianovom je – ili vas poput magneta navuče na svoju energiju ili ga hejtate. Istina, ne mora vam se sviđati, no jednako tako, čini mi se da se neki jednostavno ne mogu nositi s “toliko slobode”.
Dopustio je svim dijelovima sebe da postoje
Što je sve prethodilo njegovoj transformaciji danas možemo samo nagađati. Ono što vidimo je da je on danas dopustio svim dijelovima sebe da postoje. Barem u javnim nastupima u kojima pleše oko šipke u visokim crnim čizmama, lateks kratkim hlačama i lancima na prsima. Euroviziju je “odradio” u štiklama.
I ostali iz benda slijede njegov osebujan stil, eurovizijski stil su “začinili” primjerice lakiranim noktima, šminkom i naušnicama.
Jesu li njegovi nastupi, pa tako i eurovizijski, zadnja faza preobrazbe sjene u svjetlo uz status “najpoželjnijeg seks-simbola”, pokazat će vrijeme, no vjerujem da bi mu Jung sada dobacio “sjedi, pet!”.
No, kako je sve počelo i tko je zapravo band Måneskin koji trenutačno na Instagramu ima 2,4 milijuna pratitelja? Bend je nastao 2016. godine, zahvaljujući prijateljstvu u gimnazijskim danima. Ime je osmislila basistica Victoria De Angelis, napola Dankinja, a napola Talijanka. Ime Måneskin joj je zvučalo jednostavno lijepo. Nakon što su osnovali bend, prvo su sudjelovali u školskom natjecanju i pobijedili. Potom su počeli nastupati u lokalnim kafićima te na ulicama Rima. Godinu dana kasnije pojavili su se u talijanskoj verziji X-Factora i završili na drugom mjestu. Nema tko tada već nije primijetio vitkog i našminkanog frontmena gruba i jaka glasa, ludo odjevenog u visokim potpeticama.
Pozornica – prirodno stanje bivanja
Pozornica mu je već tada bila prirodno stanje bivanja, gotovo kao da je logičan produžetak poznate rimske ulice Via del Corso. Iako su mnogi tada za njih predviđali tron, i drugo mjesto u tom showu bila je potvrda da je Damiano nevjerojatna kombinacija mističnog buntovnika i provokatora koji privlači pozornost, kako publike, tako i medija. Pa onda valjda i profita. Inače, neki članovi benda su za sebe rekli da su biseksualni, dok je Damiano naglasio da je hetero. Ne krije niti zaručnicu, Giorgiju Soleri, s kojom nakon četiri godine veze planira brak.
U svakom slučaju, koncerti su im (doduše prije pandemije) bili rasprodani, jednaka je pomama bila i za albumima. Proljetos su sudjelovali i na glazbenom festivalu u Sanremu, naravno pobijedili i to s pjesmom “Zitti e buoni”.
Originalno je uprizorenje seksualno privlačnog mitskog varalice
Od uličnog banda u Rimu do seks simbola u naslovima europskih portala – otprilike bismo mogli sažeti njegovu/njihovu transformaciju. Damiano na svoj način utjelovljuje jedinstvo suprotnosti. Muškarac koji je i uglađen stanovnik Rima i biće potpuno lišeno normi odijevanja, a pomalo i ponašanja.
Kao takav, originalno je uprizorenje seksualno privlačnog mitskog varalice. U mitologiji, varalica ima ulogu narušavanja i podrivanja društvenih i kulturnih normi, i to na neki svoj osebujan način, a sve samo kako bi nam privukao pozornost i otvorio oči, a i svijest koliko je moguće (Guenther, 2005).
Novine La Repubblica pišu da trijumf Måneskina nosi jasnu poruku: “Ništa više ne može biti kao prije pandemije.” Ovo je glas nove generacije, “Next Gen” generacije koja je nekonformistička i s prirodno europskom osobnošću. Njihov glas je danas sve jači. Lockdown je (bio) shutdown snova – svojevrstan test za te nove generacije. Damiano i njegov Måneskin uprizoruju se tako u maniri vitezova novog vremena.
Je li La Republica točno opisala nijansu vremena koje je pred nama, vidjet ćemo. No, ako su Damiano i njegov Måneskin lučonoše tog vremena, pred nama je razdoblje individualne slobode dijametralno suprotno grupno-nacionalnim pandemijskim okovima.
________________________________________________________________________
Nikolina Borčić, na Sveučilištu VERN predaje njemački jezik, poslovnu komunikaciju, političke odnose s javnošću, političku komunikaciju te kreiranje i upravljanje imidžom slavnih. Autorica je niza znanstvenih i stručnih radova o jeziku politike i političkom komuniciranju, kao i izlaganja na međunarodnim znanstvenim skupovima u Hrvatskoj i u inozemstvu. Dvostruka je doktorica znanosti i docentica, a specijalnost su joj jezik politike i politička komunikologija, s naglaskom na usporednim analizama njemačkih i hrvatskih političara i političarki.