“Super mi je Greta, mislim da ona mijenja svijet filma,“ kaže mi urednica na moju ideju da o Barbie pišem kroz imidž Grete Gerwig. Želim pisati o Barbie, ipak je ona lutka mog djetinjstva, moja prva javna trauma i sreća – nakon što sam svoju prvu i jedinu Barbie dobila, učiteljica mi ju je oduzela zbog igre ispod klupe s njom na satu. Ukratko, učiteljica je oduzela moju Barbie, s namjerom da moja lutka prenoći, tko zna koliko noći, u staklenom ormariću u učionici. Ja sam ju oslobodila, ne pitajte kako. Samo ću dodati da sam dan poslije jela sirove krumpire kako bih legalno mogla izostati iz škole – zbog temperature. Dakle trauma i sreća iz ranog odrastanja ostala je zauvijek. Barbie na velikom ekranu mi je tako triger moje prošlosti, ali i tema za pisanje kojoj se već tjednima veselim.
Film Barbie je zapravo mnogima vraćanje osjećaja iz djetinjstva, svakome asocira barem nešto i svako ima neku svoju priču za ispričati. I to je zapravo njezina najveća snaga u privlačenju publike, pa tako naravno i zarade.
Iako se Barbie promijenila, emocije su iste
Priča o Barbie je pritom uvijek bila priča o transformaciji i adaptaciji. Kroz godine, Barbie se promijenila odgovarajući pritom na kritike i promjene u društvu. Sada je Barbi s Margot Robbie u glavnoj ulozi spremna za vjerojatno najsmjeliju transformaciju do sada. Greta Gerwig pokušala je pretvoriti Barbie iz plastične figure u punopravni lik s emocijama, motivacijama i iskustvima. Njezina Barbie nije definirana fizičkim izgledom, već postupcima, odlukama i utjecajem na svijet oko sebe.
Ryan Gosling, odnosno Kenergy je tu kako bi zapravo pratio Barbie. Zapravo, njegov lik zrcali stereotipno očekivanje društva od žena: on ovdje treba podržati Barbie, Barbie je ta koja ima metaforički volan u ruci, više je fokusa na njegovom izgledu nego na izgledu Barbie. Ryan je čak morao promijeniti i boju kose za tu ulogu.
Iako je scenarij za Barbie Greta Gerwig sukreirala sa svojim poslovnim i životnim partnerom Noahom Baumbachom, ovdje je fokus na Greti. I to zato što zaista mislim(o) da Greta mijenja svijet filma, suptilno, pomalo, ali njezini filmovi potiču neke druge perspektive.
Tko je Greta Gerwig?
Kao prvo, žena koja donosi promjene u filmskoj industriji, prkoseći stereotipima i otvarajući put za druge žene u industriji. Greta Gerwig je poznata po nevjerojatnoj sposobnosti da humanizira svoje likove, čineći ih stvarnim, povezanim i višedimenzionalnim. To je nesumnjivo pokazala u filmovima poput “Lady Bird” i “Little Women”.
Ako zbog ničega drugog, film Barbie vrijedi pogledati zbog tog njezinog introspektivnog pristupa pripovijedanju, posebno kada je riječ o složenim i duboko razrađenim ženskim likovima – a to Barbie kao plastična svevremenska ikona i teret ogromnog budžeta koji film ima svakako zahtjeva. Svaka površnost za Gretu bi bila previše riskantna. Gretin fokus u dosadašnjim radovima je bio na ženskim narativima, istražujući složenosti i kontradikcije koje dolaze sa ženstvenošću. Ona predstavlja žene onakvima kakve jesu – manjkave, snažne, ranjive, odlučne – i pritom dovodi u pitanje jednodimenzionalne prikaze koji se često vide u popularnim medijima.
View this post on Instagram
Kako je zamislila Barbie? U jednom intervju za The New York Times Margot Robbie kaže da je Greta zamislila matricu Campbellova monomita junakovo putovanje u pozadini priče o Barbie.
Ova narativna struktura obuhvaća brojne faze, uključujući poziv na avanturu, susret s mentorom, prelazak praga, kušnje, transformaciju i konačno povratak kući. Fokus je dakle na priči o unutarnjoj transformaciji, koja se pokreće nakon što osobu nešto potpuno izbaci iz dotadašnje zone komfora. Smrt, rastanak, otkaz, nešto što je konkretno i nakon čega nismo više isti. Ako i kada osoba prođe kroz sve izazove na putu promjene, krug se u nekom trenutku zatvori, a on/ona iz tog kruga izlazi kao “najbolja verzija sebe”. Inače je to matrica koja je česta u našim životnim pričama, stoga svaki medijski uradak s vješto utkanom strukturom junakova putovanja (što rijetkima uspije) uglavnom postiže ogromnu vidljivost – svatko pronađe “dio sebe” s kojim se može identificirati.
Odraz društvenih izazova
Tako je namijenjeno i priči o Barbie. Zapravo očekujem da će na valu te strukture “putovanje Barbie” biti odraz društvenih izazova s kojima se susreće većina, ako ne i sve žene. Neki zanimljiv miks i poruka o fizičkom izgledu, identitetu i težnji, ali sve to uz osjećaj radosti, mašte i zabave po kojem je brend Barbie poznat. Za Gerwig zadatak ponovnog osmišljavanja Barbie nije samo stvaranje zabavne, zabavne priče, već i izazivanje stereotipa, razbijanje barijera i otvaranje razgovora o tome što znači biti žena danas. To je prilika da se Barbie redefinira, ne samo kao lutka, već i kao simbol.
View this post on Instagram
Ryan Gosling, odnosno Kenergy rekao je da se nakon čitanja scenarija osjećao kao da vidi stvari oko sebe na nov, dubok i smiješan način. Promjena rodne perspektive, fokus na aktivnosti, ne samo na izgled žene i muškarac koji slijedi promjenu i ciljeve žene, a ne obrnuto i to sve zajedno na smiješan i zabavan način karta je na koju igra ekipa koja je stvarala i ekranizirala priču. Film Barbie će biti brutalno gledan, u to sam sigurna.
U tom kontekstu, iako zvuči banalno, ali takav film može utjecati na rasprave o rodnoj paradigmi, o očekivanjima od života i partnerskog života jer će biti jako gledan, i to globalno. S jedne strane je to bizarno i opasno, s druge strane upravo zbog Grete Gerwig duboko vjerujem da ipak neće biti banalno te da će razne rasprave uslijed ili zbog filma donijeti i neke kvalitetne zaključke.
Naslovna fotografija: YouTube screenshot