“Inovacijski procesi i karakteristike inovatora. Da, da, to je jedan od tih kolegija koji sam izradila za taj studij. U svakom slučaju, na njihovim primjerima ću prikazati kako oni razmišljaju..(..).” Da ne duljim, odnosno ne idem u detalje. Ovako je otprilike izgledala kava neki dan u Antunoviću s mojom genijalnom prijateljicom koja je i kognitivna znanstvenica. Objašnjavala mi je iz svoje perspektive kako funkcioniraju genijalni umovi inovatora. U svakom slučaju – tema koja je nepresušna.
Ljudi koji razmišljaju drugačije su inspiracija. Ne moraju biti neki veliki inovatori, dovoljno je da u svojoj okolini stvaraju nešto novo. Ako imaju rezultata, znači da su i kreativni, ali i veliki radnici pa su u stanju provesti ideju u rezultat.
Američki san na australski način
A kada se radi o velikim projektima, priče djeluju kao da netko piše scenarij za blockbuster o ostvarenju američkog sna. U ovoj kolumni tema je američki san na australski način, konkretno – nevjerojatan uspjeh Australke, Melanie Perkins. Perkins je zajedno s Jerryjem, tadašnjim dečkom, današnjim mužem, izmislila Canvu. Od ureda u maminoj dnevnoj sobi došli su do tvrtke koja u rujnu 2022. tržišno vrijedi cca 26 milijardi dolara (2001. je vrijedila 40 milijarde), ima 3200 zaposlenika, cca 90 milijuna korisnika (od toga barem 10 milijuna koristi plaćenu verziju. Danas je to najvrjedniji start-up koji vodi žena. To naravno nije palo s neba, nego je nastalo kao posljedica jasne vizije, ogromnog rada i izdržljivosti na tom putu. Što ju razlikuje od drugih? Jasna vizija o tome što je “core meaning” njezine ideje, te postepenost u realizaciji. Prvo je ideju ostvarila kroz projekt Fusion Book (2008.), pa tek kasnije Canvu (2013.)
View this post on Instagram
Evo ukratko priče.
Tijekom studija, još kao 19-godišnjakinja objašnjavala je kolegama i drugim studentima kako se radi u Photoshopu. Aplikacija je relativno komplicirana, studenti su se žalili da im puno vremena treba da nauče, a i u to vrijeme je bio skup, 1500 dolara. Ukratko, shvatila je da ljudima treba nešto jednostavnije, nešto što je razumljivo velikom broju ljudi. I to je bio taj “core meaning” njezina biznisa, odnosno platforma za realizaciju poslovne ideje.
Kako je započela gradnja poslovnog carstva?
Gradnju poslovnog carstva započela je sa sadašnjim mužem, tadašnjim dečkom Cliffom Obrectom, u vrijeme dok su studirali u Perthu. Prva tvrtka koju su pokrenuli bila je Fusion Books, tvrtka za online sustav dizajna za škole za izradu školskih godišnjaka. Iako je htjela napraviti neki proizvod koji bi bio općenito primjenjiv u grafičkom dizajnu, shvatila je da je premlada kako bi konkurirala svjetski poznatim tvrtkama te je prvo krenula s uskom nišom. I to konkretno, sa sustavom dizajna za izradu školskih godišnjaka. Iz prve ruke, od mame učiteljice, znala je koliko priprema školskih godišnjaka za izdavanje naporan posao te je igrala na kartu olakšavanja tog procesa.
S dečkom Cliffom je za početak pretvorila mamin dnevni boravak u ured, te su dobili kredit za razvoj softvera. Potom su tražili firmu u okolici Pertha za izradu softvera, većina ih je odbila jer im se njihov zahtjev činio nemogućim. U konačnici, pronašli su tvrtku, Indepth (sada se zove Cirrena). Osmislila je detaljno svoj Fusion Books projekt i to je bilo to – krenula je provedba. Prvi kupac ih je pronašao 2008. godine, i to putem weba. “Nismo imali pojma o SEO-u, pa je činjenica da nas je netko pronašao na drugom kraju Australije bila vrhunska.” Shvatili su da je u početnoj fazi pokretanja posla, direktan marketing ključan, stoga su osobno kontaktirali škole te slali materijale poštom. Fusion Books je sada jedan od najvećih izdavača godišnjaka u Australiji, a nedavno se proširio na Francusku i Novi Zeland.
View this post on Instagram
Mnogo truda, rada i odricanja
Canva je lansirana u kolovozu 2013. godine i od tada ju koriste milijuni ljudi iz svih krajeva svijeta – netko za dizajniranje kreativnog životopisa, netko za izradu marketinških materijala i slično. Jednostavnost vizije prenijela je na očekivanja od proizvoda: htjela je kreirati “holistički dizajn“, odnosno proizvod koji je uporabljiv u raznim industrijama i prilikama. Ove su godine objavili ambiciozan plan pokretanja “vizualnog radnog paketa”, skupa proizvoda koji se direktno pozicioniraju kao konkurencija Adobeu, Microsoftu i Googleu. Investitor u njihovu tvrtku te bivši izvršni direktor Disneyja Bob Iger za Perkins je rekao da je sposobna voditi veću tvrtku od one koju sada vodi. Ona je pak naglasila kako im je cilj izgraditi jednu od najvrjednijih tvrtki na svijetu kako bi potom mogli svoj uspjeh iskoristiti za pomoć potrebitima. Par je tako potpisao The Giving Pledge i obećao većinu svojih Canva dionica Zakladi Canva, neprofitnoj organizaciji usmjerenoj na ublažavanje globalnog siromaštva.
U konačnici, na putu od ideje do provedbe stoji veliko odricanje, predan rad i ustrajnost te izdržljivost – bez obzira na to što se na tom putu pojavi i puno klipova. Često upravo zato jer vidite ono što drugi ne vide, pa smetate ili jer ste pretjerano ambiciozni u očima drugih. No to je nebitno za one koji su krenuli tim putem. Priče o ljudima koji su inovatori, koji su kreirali nešto novo, pokazuje da se na klipove ne treba osvrtati nego ići dalje svojim putem. A svaki trud i predanost na kraju ipak urodi plodom – nekima je dovoljno da su se usudili i “postavili na noge” svoju ideju, neki uspiju stvoriti ozbiljnu poslovnu priču. Čini mi se da je najvažnije biti dosljedan sebi i na tom putu učiniti sve što je u vašoj moći.
Naslovna fotografija: melaniecanva