Subota, 12 listopada, 2024

Djela Meštrovića, Bukovca i skriveni dragulj Emanuela Vidovića na Proljetnoj aukciji

Sva djela koja će biti predmet licitacije na Artmarkovoj proljetnoj aukciji na najljepši način reprezentiraju kulturnu scenu hrvatske likovne umjetnosti tijekom prošlog stoljeća

Na nadolazećoj proljetnoj Artmarkovoj aukciji, zakazanoj za 19. ožujka u Smaragdnoj dvorani hotela Esplanade Zagreb, bit će ponuđeno osamdeset i jedno pažljivo odabrano i pripremljeno djelo likovne umjetnosti. Djela se protežu od modernizma do poslijeratne umjetnosti. Raspon procijenjenih vrijednosti tih umjetnina kreće se od 200 € do 65.000 €.



Sva djela koja će biti predmet licitacije na Artmarkovoj proljetnoj aukciji na najljepši način reprezentiraju kulturnu scenu hrvatske likovne umjetnosti kroz prošlo stoljeće. Ipak, među njima se ističu tri važna djela: ‘Kapitel’ Ivana Meštrovića, ‘Ponte Sant’Andrea (Chioggia)’ Emanuela Vidovića i ‘Djevojka se odmara’ Vlaha Bukovca, iza kojih stoje i sasvim posebne priče.

Burna povijest Kapitela 

Stvorena oko 1940. godine kao jedan od četiri kapitela koje je Meštrović zamislio za nedovršenu kapelu Gospe od Dobrog Svita, Kapitel je skulptura u ronde-bosse tehnici, ukrašena anđeoskim licima sa svih strana. Prema jednoj priči, Meštrović je kao inspiraciju koristio lica svoje djece u različitim životnim dobima. To je moguće s obzirom na to da je cijeli projekt u Kašteletu bio zamišljen kao duhovno i obiteljsko utočište. Kao dio nedovršenog projekta Kašteleta, kapiteli nikada nisu bili postavljeni zbog događaja tijekom Drugog svjetskog rata i društveno-političke situacije u Splitu između 1941. i 1942.

Meštrović je kapitelima ostavio brigu preostaloj obitelji, posebno bratu Petru, s kojim je dijelio gradnju kompleksa u Kašteletu. Tijekom svog kratkog i posljednjeg posjeta Hrvatskoj nakon 17 godina, 1959., Ivan Meštrović darovao je kapitele svome bratu. Nakon smrti Petra Meštrovića, kapiteli su bili predmet dugog pravnog i vlasničkog spora. Tako je bilo sve dok 2005. godine nisu konačno dodijeljeni pravom vlasniku i nasljedniku, ponovno ulazeći u zbirku nećaka Ivana Meštrovića. Nakon 85 godina od stvaranja, ovo iznimno djelo povijesti i jedinstvene vizije genija Ivana Meštrovića traži novi dom u kolekciji.

U ponudi je po prvi put i ‘Ponte Sant’Andrea (Chioggia)’ Emanuela Vidovića

Remek-djelo morske idile na slici ‘Ponte Sant’Andrea (Chioggia)’ Emanuela Vidovića vraća nas stotinu godina unatrag, do trenutka kada je djelo nastalo. Radi se o jednom od prvih ciklusa umjetnina koje su nastale nakon Prvog svjetskog rata, u novom splitskom ateljeu u kojeg se slikar preselio 1919. godine. Vidović je ovu umjetničku kreaciju predstavio na svojoj samostalnoj izložbi u Pragu u rujnu 1923. godine, što potvrđuje carinski žig na pozadini slike, datiran iz tog vremena. Djelo postaje dijelom zbirke dr. Špira Srećka Perišića, uglednog sarajevskog i splitskog odvjetnika. On je bio i blizak prijatelj slikara te mecena mnogim drugim dalmatinskim umjetnicima. Nakon Perišićeve smrti, umjetnina ostaje u njegovoj obitelji. Sada, nakon cijelog stoljeća, prvi put je izložena i ponuđena na tržištu umjetnina kao jedan od najznačajnijih Vidovićevih skrivenih dragulja.

‘Djevojka se Odmara’ Vlaha Bukovca također će biti ponuđena 

U Praškom Razdoblju Vlaha Bukovca, od 1903. do 1914. godine, nastala su neka od njegovih najistaknutijih djela, a posebno se ističe desetljeće portretiranja. “Djevojka se odmara”, naslikana 1909. u Pragu, predstavlja izvanredan primjer divizionističkog slikarskog stila koji je Bukovac uzdigao na vrhunsku razinu. Iako je portret nastao u praškom ateljeu, iz njega jasno proizlazi atmosfera Dalmacije te ‘potreba za svjetlom’ koja je obilježila Bukovčev opus. Svjetlošću i bojama Bukovac nas vraća u cavtatske krajolike.

To nije iznenađujuće s obzirom na to da je ljetovao u Dubrovniku i Cavtatu prije nego što se vratio u Prag. Nakon Bukovčeve smrti, slika je ostala u zbirci njegove kćeri, Ivanke Bukovac-Javorsky, što je dokumentirano u monografiji Vere Uchytil-Kružić iz 1968. godine. Nakon više od 50 godina, ovo izgubljeno djelo se po prvi put izlaže u Hrvatskoj. Dostupno za razgledanje do 19. ožujka 2024. u Artmarkovoj galeriji na Strossmayerovom trgu 5, zajedno sa svim ostalim djelima koja će biti ponuđena na Proljetnoj aukciji.

Fotografije: press

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime