Kritika filma: BLONDE (Andrew Dominik): Intrigantna mitologizacija i eksploatiranje famozne plavuše

'Blonde' je vrsta filma spram koje se morate odrediti – nema sredine. Ili ćete ga voljeti ili pljuvati i pokušati omalovažiti, a to je priznat ćete daleko veća kvaliteta nego ga neprimijetiti

Internet gori nakon netflixovske premijere, nove facts n fiction ekranizacije lika i djela najpoznatije plavuše svijeta – Norme Jean Baker, kroz novelu Joyce Carol Oates iz 2000., pretvorene u Marilyn Monroe. U produkciji Brad Pittove kuće Plan B, biografska fantazija bazirana na rekla kazala glasinama onkraj Hollywooda pedesetih, bazirana je na psihološkim disonancama lomnog karaktera platinaste pin up djevojke pretvorene u najveću potrošnu filmsku zvijezdu trenutka.

Ovisno o traumama iz djetinjstva i muškom pristupu njenoj seksualnosti, nesigurnosti i lomnosti, tako je bila eksploatirana i tretirana. Zvijezda ili kurvetina, tanka je linija, tanja od one koju žele prikazati između lucidnosti, genijalnosti ili ludila. Cijeli je njen život prikazan kao javni mindfuck i proširena interpretacije nečije vizije, temeljene na višestranom kumuliranju izvora, ali zbog “opasne” tematike i umiješanih bitnih stvarnih jednako mrtvih osoba, nužno je bilo istaknuti onaj facts (and fictions) dio.

Norma Jean alias Marilyn je čitav život bježala

Ovisno s koje strane mrtvim poznatim plavušama pristupate kao gledatelji, film izaziva sažaljenje ili ravnodušnost prema plaču. Norma Jean je žrtvovana u korist Marilyn Monroe, javne figure koja nikad nije stvarno postojala mimo svjetala pozornice i kreveta mužjaka kojima je bila servirana kao predmet požude. S naglaskom na predmet, ne osoba. I funkcionirala je isključivo kao utočište i bijeg jednoj zbunjenoj djevojci za koju žele reći kako nije bila intelektualno skromna jer je čitala Dostojevskoj.

Doduše, čitati je daleko od razumjeti i interpretirati. Od paranoidno šizofrene majke koja ju je kao djevojčicu pokušala ubiti do nikad razjašnjenog misterija oca, preko ljubavnika i muškaraca koji su je seksualno oslobađali (sinovi Chaplica i G. Robinsona), tukli (Joe Di Maggio), silovali (filmski producenti), tretirali kao prostitutku (Kennedy) ili pokušali zaštititi (Arthur Miller), Norma Jean alias Marilyn je čitav život bježala. Ovisno o kvaliteti redatelja, njeni bjegovi su rezultirali sjajnim filmovima (npr Billy Wilder – Some Like It Hot) na konto kojih se moglo držati teorije neshvaćenog talenta. Ili joj se moglo pristupati iz mizogine pozicije kao glupave i priproste plavuše kojoj se potrefilo bilo u društvu alfa mužjaka koji su joj dali priliku.

Sve prikazano kroz relativno ogoljeni i inovativni redateljski pristup

“Blonde” je interesantan film. Najlakše će ga statistički klasificirati na temelju površnih stiskača palaca i brojki na Imdb-u, no ako doista volite film i ne robujete dosadnim i stereotipnim ekranizacijama života poznatih, bogatih, slavnih i mrtvih, “Blonde” sve ono što romansirane biografije poput nepodnošljivo ljigavog “Bohemian Rhapsody” nisu.

Riječ je autorskom djelu s potpisom i hrabrim pokušajem iskakanja iz stereotipne, frizirane i uopćene slike jednog privatnog emotivnog rasula koje je svijet želio vidjeti kao nedostižnu vamp bez prava na bijeg od privatnih raskola i želje za mirom. Sve prikazano kroz relativno ogoljeni i inovativni redateljski i montažni pristup i postupke (scene seksa, pobačaja iz perspektive djeteta…) kombiniranje crno bijelog i boje, mijenjanje formata slike, samo su produžena ruka psihologizacije unutarnjeg rastroja i nemira objekta požude. Žene čiji je život bio eksploatacija i podcjenjivanje, vječite sumnje, neuroze i šokovi, pobačaji, žudnja za ljubavlju i normalnom obitelji, bijeg u autodestrukciju kao naučeni obrazac ponašanja. Kod takvog kaosa, jedini pravilni pristup osobi koja je kroz cijelu karijeru komunicirana nestvarnom i na temelju tuđih predodžbi te svjedočenja “bliskih” i upućenih, jeste ponuditi – facts and fiction.