Nedjelja, 3 ožujka, 2024

Kritika filma: MOONAGE DAYDREAM (Brett Morgen): Vizualno fascinantna fantazija i posthumni portret vječnog rock and roll kameleona

'Moonage Daydream' je daleko više od dokumenta za fanove i samo još jednom rekapituliranja života rock and roll zvijezde u formi proširenog i produkcijski nabildanog djela. Riječ je o spomeniku jednog od centralnih likova pop kulture i ekvivalentu onoga što bi Mozart, Beethoven, Chopin ili Bach predstavljali zamecima pop kulture i glazbe 17., 18. i 19. stoljeća. Nepropustivo

Kad vas trailer na rock and roll dokumentarac nagovara onelinerom “Ultimative cinematic expirience” slobodno je imati zazor i sumnje u PR pobude nabildavanja djela. No, ako je riječ o pokušaju sažimanja impresivne polustoljetne kameleonske karijere, jednog od najvećih audio vizualnih artista prošlog, pa i tekućeg stoljeća, stvar je gotovo opće kulture vjerno pohoditi i svjedočiti događaju.

Njegova je pojava inspirirala mnoge filmaše već prije (Todd Haynes “Velvet Goldmine”, igrani film, pseudo biopic inspiriran direktno Bowiejevom Ziggy Stardust stage personom ili dokumentarna kompilacija Juliana Templea “Best Of Bowie”), ali “Moonage Daydream” je prvi posthumni legitimni dokumentarac koji je pokušao rekonstruktivnom metodom popratiti magiju lika.

Čarobni ljudski rollercoaster

Uhvatiti život, rad i djelo Davida Bowieja u više od dva sata dokumentiranja arhivskih, dosad nikad viđenih video snimaka, vođenih kroz njegovu naraciju i taj prepoznatljivi glas namjerno gubljenog britanskog akcenta, ambiciozan je i slojevit zadatak.

Prihvatio ga se američki dokumentarist Brett Morgen, najglasovitiji dosad po djelu “Kurt Cobain: Montage Of Geck” u kojem se na vrlo autorski način dohvatio rekapitulirati povijest još jedne od rock and roll ikona s kraja prošlog stoljeća i romantiziranja njegove priče. To će mu dati legitimitet da se posthumno izbori s konceptom kaleidoskopskog kolažnog skakanja po mozaiku zvanom Bowiev koloristični život. Sve vezano za Davida bilo je u bojama, čak i crno bijeli narativi i estetika.

I uspio je vrlo dinamičnim i smislenim mash upom njegove glazbe pretočiti taj čarobni ljudski rollercoaster u vrlo smislenu i frapantnu vizualno audio vožnju kroz sve najbitnije glazbene punktove karijere. Dekade promjena, odrastanja, eksperimentiranja zvukom, izgledom, lifestyleom činile su ga nevjerojatno zahvalnim likom za pretakanje u bilo koju pojavnu formu pop arta i moderne umjetnosti in general. Takav se neuhvatljivi vizualac javlja jednom u stotinu godina ako ne i rjeđe te je pratnja njegovih interesa od glazbe, filma, mode, plesa, pantomime i inih pojavnosti u svijetu showbizza prošlog stoljeća, sve do momenta ugradnje vlastite smrti konceptualno u umjetničko djelo svog posljednjeg studijskog albuma “Blackstar” pretvorba jednog vrhunaravnog umjetničkog čina u nešto pred čime stojite razjapljenih ralja u čudu, pokušavajući dokučiti tajnu njegova svemira. I autorskog nemira.