Naš kolumnist i dugogodišnji glazbeni kritičar, Zlatko Gall, donosi popis najboljih filmova o jednom od najznačajnijih glazbenih područja – rocka. Sigurni smo da ćete uživati u brojnim od ovih filmova!
1/ Elvis (Baz Luhrman, 2022.)
Zacijelo najbolji biografski film o jednoj zvijezdi rocka. Sjajna glumačka ekipa predvođena senzacionalnim Tomom Hanksom u ulozi Colonela Parkera te Austinom Butlerom kao Elvisom izbjegao je dvije ključne zamke u koje upadaju filmovi te vrste: nije napravljen kao nekritična hagiografija za hard core fanove ali ni kao ekranizacija jeftinog senzacionalizma.
2/ Nashville (Robert Altman, 1975.)
Dubinska Altmanova analiza country scene te američkog društva iskazana u odličnoj “muzičkoj” dramskoj satiri. Riječ je o tipičnom Altmanovom projektu kojeg valja vezati uz slično zamišljene i odrađene “Short Cuts” i “Pret A Porter” odnosno analize odnosa u visokoj modi i filmu.
3/ Blues Brothers (John Landis, 1980.)
Landisova urnebesna komedija s Johnom Belushijem i Danom Aykroydom, zvijezdama Saturday Nigh Live, koja je ekstenziju dobila i kao samosvojni glazbeni projekt. Kao tribute blues, soul i R&B sceni pedesetih i šezdesetih pred kamerama je okupio Arethu Franklin, Jamesa Browna, Raya Charlesa, Caba Callowaya, Chaku Khan, Johna Lee Hookera… te band u kojem su ključnu ulogu imali gitarist Steve Cropper i Donald “Duck” Dunn iz Booker T. and the M.G.’s-a.
4/ The Last Waltz (Martin Scorsese, 1976.)
Snimka oproštajnog koncerta The Banda “The Last Waltz”, održanog 25. studenog 1976. u Winterland Ballroomu u San Franciscu mnogo je više od uobičajenih “live” apisa ili rockumentaraca. Naime, na koncertu su se The Bandu pridružili iznimni gosti : Ronnie Hawkins, Bob Dylan, Paul Butterfield, Bobby Charles, Eric Clapton, Neil Diamond, Emmylou Harris, Dr. John, Joni Mitchell, Van Morrison, Ringo Starr, Muddy Waters, Ronnie Wood i Neil Young. Svaki od njih svjedočio je o golemom utjecaju The Banda na američku (i globalnu) scenu.
5/ Woodstock (Michael Wadleigh, 1970.)
Kultni “otac svih rock festivala” zabilježen je na filmskoj vrpci (dobivši i pripadajući soundtrack na tri LP ploče). Oscarom nagrađen dokumenatarac u verziji namijenjenoj kino dvoranama trajao je tri sata dok je kasniji “directors cut” iz 1994. trajao čak 224 minute.
6/ Monterey Pop (D.A.Pennebaker, 1967.)
Kultni autor rockumentaraca D. A. Pennebaker snimio je Monterey International Pop Festival na kojem su nastupili Janis Joplin uz Big Brother and the Holding Company, Jefferson Airplane, Hugh Masekela, Otis Redding, Ravi Shankar, Mamas & the Papas, Who te Jimi Hendrix Experience. Potonji su dali i ključne trenutke festivalu i filmu sa zapaljenom gitarom i njenim razbijanjem nakon čega je, na krajuz izvedbe “Wild Thing”, Jimi bacio vrat gitare u publiku. Glazbeni zapis objavljen kao CD box jedan je od najboljih koncertnih zapisa festivala iz šezdesetih.
7/ Don’t Look Back (D.A.Pennabaker, 1967.)
Povijesno značajan dolazak Boba Dylana u Veliku Britaniju u proljeće 1965. u vrijeme tranzicije s akustike na “elektriku” dao je materijal za još jedan Pennabakerov antologijski rockumentarac.
8/ Walk The Line (James Mangold, 2005.)
Igrani film o životu Johnnyja Casha temeljen na njegovim autobiografijama bljesnuo je zahvaljujući iznimnim ostvarenjima Joaquina Phoenixa u ulozi Casha te Oscarom nagrađene Reese Witherspoon u ulozi June Carter.
9/ A Hard Day’s Night (Richard Lester, 1964.)
Iako je u žanrovskom smislu komedija/parodija Lesterov film dokumentira histeriju prve “beatlemanije”.
10/ Almost Famous (Cameron Crowe, 2000.)
Priča o mladom novinaru/rock kritičaru koji prati grupu na turneji priča je o strasti prema glazbi te ulazak u svijet novinarstva magazina poput Rolling Stonea, velikih bandova sedamdesetih, groupise…
11/ Buddy Holly Story (Steve Rush, 1997.)
12/ American Graffiti (George Lucas, 1973.)
13/ The Commitments (Alan Parker, 1991.)
14/ Purple Rain (Albert Magnoli, 1994.)
15/ Control (Anton Corbijn, 2007.)
16/ The Runnaways (Floria Sigismondi, 2010.)
17/ La Bamba (Luis Valdez, 1987.)
18/ Jailhouse Rock (Richard Thorpe, 1957.)
19/ Rock’n’Roll Highschool (Alan Arkush, 1979.)
20/ High Fidelity (Stephen Frears, 2000.)
21/ Singles (Cameron Crowe, 1992.)
22/ Doors (Oliver Stone, 1991.)
23/ Rude Boy (Jack Hazan i David Mingay, 1980.)
24/ Ray (Taylor Hackford, 2004.)
25/ Rose (Mark Rydell, 1979.)
26/ Tommy (Ken Russell, 1975.)
27/ Cadillac Records (Darnell Martin, 2008.)
28/ Rock Around The Clock (Fred Sears, 1956.)
29/ Stop Making Snense (Jonathan Demme, 1984.)
30/ This Is Spinal Tap (Martin Di Bergi, 1984.)
Naslovna fotografija: Unsplash