Dizajnerica odjeće i tekstila koja je kao malena djevojčica najradije crtala sanjajući kako će jednom postati slikarica, svoj dječji san danas ostvaruje na način koji je tad bio nezamisliv.
Umjesto slika na zidovima, danas oprema kompletne interijere svojim dizajnom. A umjesto oslikavanja jedne haljine bojama za tekstil kao što je činila kad je imala 14 godina, danas ‘oslikava’ metre i metre materijala koji onda započinju novi život na ulicama kao haljine, tunike ili odijela. Potpuno je suvišno pitati Klaru je li ostvarila svoj dječji san. Odgovor na to pitanje svi znamo.
Svatko može imati vlastiti uzorak u kolekciji
Nekad su se uzorci u kolekcijama modnih dizajnera svodili na manje ili veće točkice, najrazličitije varijante kariranih uzoraka ili onaj kojeg spominjemo svakog proljeće – cvjetni uzorak. Ipak, ti su uzorci rađeni u velikim količinama i kad bi naručivali materijale za svoje kolekcije dizajneri nikad nisu mogli biti sigurni hoće li još netko imati uzorak u kolekciji kojeg i oni imaju.
Jedino što su mogli je bilo uzeti sve što je proizvedeno, što je mnogima bilo financijski nemoguće. Stoga je napredak tehnologije i mogućnost ispisa manjih količina materijala u digitalnom tisku otvorilo potpuno novo razdoblje u modnom dizajnu. Sad gotovo svatko može imati vlastiti uzorak u kolekciji. Uzorak koji nećete pronaći niti kod jednog drugog dizajnera.
Personalizirani printevi za žene koje se žele istaknuti
Modna dizajnerica Klara Ivanović među prvima je počela dizajnirati vlastite printeve i od njih izrađivati kolekcije za svoj brend Fosca koja se primarno bavi izradom uzoraka namijenjenih tekstilnoj i modnoj industriji. No, osim što stvara vlastite printeve i svoje kolekcije, Klara surađuje i s drugima – dizajnerima i tvrtkama za koje crta uzorke.
“Svaka ideja u modnom dizajnu počinje od tkanine i svaki uzorak ima svoju namjenu. Gotova tkanina s definiranim uzorkom dizajnera može ograničiti, osobito kad želi plasirati nešto posebno. Kad dizajner sam crta uzorke, cijeli proces izrade kolekcije traje puno duže. Za jedan uzorak potrebno je 3 do 10 dana ovisno o tome koliko ima elemenata i koliko je zahtjevan”, govori Klara koja trenutno radi uzorke za modnu industriju, ali i dekorativni program u interijerima, poput posteljine, ukrasnih jastučnica, zavjesa, dječje posteljine… Za ovo potonje izrazito je velik interes među vlasnicima boutique hotela, luksuznih vila i kuća za odmor. Zapravo svih onih koji traže dekor koji će personalizirati njihov prostor i po kojemu će se istaknuti.
Klara opisuje i način izrade ‘personaliziranih’ uzoraka. Sve kreće od istraživanja trendova boja i uzoraka. Vrlo je važno znati što je u trendu i pod dvije sezone unaprijed. Ona se osobno drži bar jedne smjernice koja je predstavljena kao trend sezone, a najčešće je to izbor boja. Nakon istraživanja, slijedi crtanje elemenata koji u konačnici čine uzorak. Elemente i motive crta tradicionalnim tehnikama, najčešće akvarel tehnikama koje su joj od malena, otkako je željela biti slikarica, bliske. Smatra kako niti jedan digitalni kist ne može zamijeniti tradicionalni način crtanja – detalje, dubinu, transparentnost, sjene…
View this post on Instagram
Svaki potez kista jedinstveni je i prepoznatljiv otisak umjetnika
“S obzirom na to da više preferiram crtati elemente tradicionalnim tehnikama, svaki element potrebno je digitalizirati i pretvoriti u uzorak. Za to je potrebno dobro poznavanje Adobe programa. Kod slaganja uzorka je, pak, jako je bitno poznavati konstrukciju i pravila šivanja. Proces nastajanja kolekcije kad istovremeno radite i modni i tekstilni dizajn, izrazito je zahtjevan. Pa iako je i zahtjevan i kompliciran, krajnji rezultat kad proizvedem sve što zamislim, uvijek je fantastičan”, objašnjava Klara koja je izuzetno ponosna i na suradnje s drugim brendovima i dizajnerima. Vidjeti na ulici ili u interijeru uzorak koji je ona danima stvarala za nju je posebno priznanje.
EKO MODA: Hit su kreacije od algi, kaktusa, cvijeća, mliječnih proteina…
Kad ju upitate za najdraže uzorke, neodlučna je. Smatra kako svaki potez kista ostavlja jedinstveni otisak prepoznatljiv za svakog umjetnika. Kako bi bila u korak s aktualnim trendovima, ali i kako bi i svoj rad mogla kritički promatrati, Klara svakodnevno prati novosti i sajmove na kojima se predstavljaju uzorci iz cijelog svijeta. Ono što je zadivi u drugim dizajnerskim studijima i njoj samo postaje inspiracija i izazov u osmišljavanju unikatnih printeva.
“Inspiracija ponekad dolazi sama od sebe, ponekad kroz istraživanje, pravila zapravo nema. No i u jednom i u drugom slučaju bitno je konstantno raditi i istraživati nove stvari i tehnike. Onda i zadovoljstvo krajnjim proizvodom i njegov uspjeh ne izostaju”, priča dizajnerica čije su kreacije i entuzijazam prepoznali i izvan granica Hrvatske. S azijskog tržišta kontaktirali su je prije početka pandemije koronavirusa za suradnju. No s obzirom na sve što se dogodilo u 2020. godini, ova priča je na čekanju. Ipak, dizajnerica strpljivo čeka da se svjetska zdravstvena situacija stabilizira kako bi nastavila širiti svoju priču globalno.
Ekološki pristup proizvodnji odjeće i tekstila je ‘must have’ 21. stoljeća
“Odjeća koju radim napravljena je po održivim standardima, za kolekciju koristim samo prirodne materijale koji se mogu koristiti u procesu digitalnog tiska. Vrlo mi je važan ekološki pristup proizvodnji tekstila i odjeće. Biram plasirati proizvode razmjerno potražnji na tržištu. U ponudi su trenutno hudice, majice, trenirke i sweatshirti s printevima… Odjeća za kojom je, s obzirom na činjenicu da puno vremena provodimo u vlastitim domovima, najveća potražnja. No, već je spremna i kolekcija za proljeće i ljeto koja obuhvaća i haljine, tunike, odijela i košulje”, otkriva Klara koja je trenutno angažirana u izradi webshopa kako bi svojim kupcima olakšala pronalazak najdražih odjevnih predmeta.
Fotografije: Fosca.com.hr