Utorak, 21 rujna, 2021

Andreja Hlupić: I produktivan konflikt važan je za dobru atmosferu na poslu

Poslovna neslaganja, nezadovoljstva pa čak i sukobi, sastavni su dio poslovnog života. Najgore je biti rezigniran, a ne preuzimati odgovornost. Produktivno rješavanje konflikta korisna je vještina u čemu nam može biti koristan psihološki alat 4 sobe promjene koji se bavi upravo time da prepoznamo trenutak kad smo izgubili zadovoljstvo u poslovnom okruženju

Kolega s posla vam podmeće klipove i radi spačke? Ili vi preuzimate njegov dio posla kako bi stvari funkcionirale…? Šef preuzima zasluge za vaš rad? Ili vrši pritisak iako nejasno komunicira ciljeve…?
Sve to može dovesti do osjećaja nelagode kad odlazite na posao i stvoriti nezadovoljavajuće radno okruženje. Ponekad nismo sigurni kako se postaviti u takvim situacijama i što možemo učiniti, iako smo svjesni kako dobra atmosfera na poslu ima pozitivan učinak na međuljudske odnose, baš kao i na produktivnost suradnika.

O tome kako reagirati u situacijama poput navedenih, ali i kako promijeniti uhodane obrasce ponašanja, te kako se pripremiti na neizvjesnost koju donosi jesen, razgovaramo s Andrejom Hlupić, voditeljica odjela Poslovne efikasnosti & edukacija u Iskonu i licenciranom voditeljicom 4 sobe promjene.

Svima je jasno da o međuljudskim odnosima ovisi i atmosfera na poslu. No koliko zapravo odnosi među ljudima utječu na atmosferu na poslu?
Često u oglasima za posao možemo pročitati – ugodna ili prijateljska atmosfera. Rekla bih da uz svrhu i izazovan opis posla, odnosi najviše utječu na atmosferu. No, najvažnije je zapravo postići balans između profesionalizma i toga da se dobro zabavljamo. Velika sam pobornica toga da ako nekoga upoznamo u prijateljskom kontekstu možemo u poslu uspješno surađivati, no isto tako znam da je za uspješno obavljanje posla važno poštovanje, protočnost i razumijevanje. Kulturu svake organizacije definira najlošije ponašanje koje smo spremni tolerirati. Mislim da uspješna i otvorena komunikacija, koja uključuje i produktivan konflikt može uspostaviti kohezivnu kulturu. Dok god se mi trudimo biti nešto što nismo, ono što jesmo probijat će van jače nego ikad. Kad prigrlimo i svoje vrline i svoje mane i naučimo njima upravljati i otvoreno pričati o njima, tad će i atmosfera postati ona u kojoj možemo reći svoj stav i možemo pratiti promjene.

Andreja Hlupić, voditeljica odjela Poslovne efikasnosti & edukacija u Iskonu i licencirana voditeljica 4 sobe promjene

Brojne su situacije u kojima mogu nastati tenzije s kolegama ili s nadređenima. Primjerice, netko od kolega može preuzeti zasluge za vaš rad ili vi preuzimate tuđi posao kako bi sve funkcioniralo. Što učiniti u takvim situacijama?
Kako se bavim edukacijama, coachingom i organizacijskom kulturom već 15 godina i promatram skladne i neskladne odnose, usudila bih se reći da je jedino gore od permanentnih sukoba i toksičnih odnosa, situacija gdje se sve stavlja pod tepih i ne komunicira otvoreno. Poslovna neslaganja, nezadovoljstva pa čak i sukobi, sastavni su dio poslovnog života. Najgore je biti rezigniran, a ne preuzimati odgovornost, barem za dio nezadovoljstva. Produktivno rješavanje konflikta korisna je vještina u čemu nam može biti koristan psihološki alat 4 sobe promjene koji se bavi upravo time da prepoznamo trenutak kad smo izgubili zadovoljstvo u poslovnom okruženju. Taj će nam alat pomoći i u nalaženju strategije kako ponovno doći u stanje zadovoljstva. Jer, znamo da i zadovoljstvo i nezadovoljstvo nisu stalna stanja.

Što točno jesu 4 sobe promjene i kad se koriste u poslovnom okruženju? Koji su rezultati primjene ovog alata?
4 sobe su psihološki alat koji je 70-ih u Švedskoj popularizirao psiholog Cleas Jansen. Zanimljiv je i kreativan put kojim je promatrao promjene. Naime, dobio je zadatak napisati osvrt na kontroverzan film 491 i istraživanjem je došao do podjele društva na one koji su za cenzuru i one koji su protiv cenzure. Onima koji su protiv cenzure važna je istina ma kako god ona nelagodna, neugodna ili zastrašujuća bila, a onima koji su za cenzuru primaran je osjećaj potreba pripadanja i uklopljenosti. I jedan i drugi pristup je potreban, a alat 4 sobe promjene omogućuje otkriti stanja u kojima se nalazimo kao i koje su nam nijanse potrebne za život. Jer, stvari su uvijek u nijansama. I mi sami unutar sebe imamo te podjele i stanja. Jansen je stanja opisao kao zadovoljstvo, negiranje, zbunjenost i inspiraciju. Nisu sva jednako ugodna, ali su nam sva prisutna i potrebna u životu.
Kad govorimo o samoj radionici, ona pomaže osvijestiti da su zadovoljstvo, autocenzura, zbunjenost i inspiracija sastavni dio svakog posla te nam kroz alate daje mogućnost preciznog uvida u naše trenutno stanje. Za razliku od uobičajene subjektivne procjene, ovaj pristup obuhvaća alate koji objektivno i mjerljivo prikazuju u kojoj je fazi tim, kao i mi sami, ali i što možemo napraviti da ostvarimo svoje potencijale i napravimo pozitivan pomak. Rezultati budu timovi koji se bolje upoznaju, brže prolaze kroz konflikte, uspijevaju u kreativnom procesu naći ideje koje su im prioritet, nauče kako je važno od ideje doći do realizacije pa makar to bila jedna ideja, jer time dobiju osjećaj zadovoljstva i dovršenosti.

Model radionice 4 sobe promjene doživio je veliki uspjeh jer kombinira vlastito iskustvo sudionika, objektivnu procjenu i najnovije znanstvene spoznaje

Koji je najčešći problem koji uočavate u radnoj okolini i kako ga je moguće riješiti?
Najčešći problem bi se mogao staviti pod zajednički nazivnik Pokvareni telefon. Zapamtite, podrazumijevanje je jednako nerazumijevanju. Stoga je najvažnije naučiti (to je vještina!) kako slušati bez predrasuda, brzih zaključaka i konstantnog valoriziranja. Vrlo često sugovornike stavimo u ladice i tako komuniciramo. No, divno je vidjeti kad su ljudi otvoreni sagledati situaciju kroz malo drugačije naočale. Ne nužno ružičaste, može i narančaste. Komunikacija je nepresušno vrelo i zadovoljstva i jada, a na nama je da kao na SUP-u što dolje ostanemo u ravnoteži. Pad u more znači nelagodu, no ne znači da se ne možemo ponovno uspeti. Naprotiv…

Timski rad zbližava i potiče kolege, no on može biti i izuzetno zahtjevan ako energija unutar tima nije protočna. Mogu li se 4 sobe promjene primijeniti u toksičnom radnom okruženju?
Rekla bih da nam alat 4 sobe promjene omogućava bolje upoznati sebe i svakodnevna stanja u kojima se nalazimo. Od zadovoljstva i inspiracije do negiranja i zbunjenosti. Pa tako i detektirati razlog zašto je tim u negativnosti. Treba sagledati situaciju, otvoreno adresirati, ali i osvijestiti što nas motivira, što nas baca u bed i osmisliti kako izaći iz toga. Mi ljudi po prirodi nismo stalno zadovoljni, a tome težimo. Kad već znam da je tako, korisno je istražiti kakvi smo kad nismo najproduktivnija verzija sebe. Iz vlastitog iskustva mogu potvrditi kako su 4 sobe promjene alat koji jednostavno radi u toksičnom okruženju.
Naime, radila sam u jednom toksičnom timu kad smo imali ovu radionicu. Na radionici su sudionici pa i ja sama bili potpuno indignirani. Nismo razumjeli šefa i njegovo ponašanje, bili smo u otporu. I onda smo, kako je radionica odmicala, shvaćali različit način funkcioniranja i manifestiranja poslovnih zadataka. Bilo je i teško i nelagodno, na trenutke besmisleno, no rekli smo si tad otvoreno što nas smeta. Bez da nas je to netko pitao, jednostavno smo razumjeli sugovornika. I u tom procesu smo shvatili da nismo tim. Na kraju, nije nužno ostati tim pod svaku cijenu, ključno je procijeniti bez čega smo voljni ostati da bismo mogli prijeći u novu fazu. Mi smo ostali i bez šefa, no nije bilo gorčine. Bilo je jasno da svatko treba svoj novi početak. Osobno sam se nakon ovog iskustva odlučila za certifikaciju za trenera 4 sobe promjene, jer sam se na vlastitoj koži uvjerila na njezinu učinkovitost.

Zabava nam je potrebna da nas oslobodi, opusti, otvori receptor kreativnog i nesputanog i najvažnije je zapravo postići balans između profesionalizma i toga da se dobro zabavljamo

Treba li radno vrijeme biti rezervirano samo za rad, ima li u poslovnom okruženju mjesta zabavi i koliko je moguće u današnjem vremenu odvojiti poslovni život od privatnog?
Zabava nam je potrebna da nas oslobodi, opusti, otvori receptore kreativnog i nesputanog. Većini ljudi je u radu od doma najviše nedostajala spontanost susreta, smijeh, kava s kolegama, koje vrlo često dovedu i do inspiracije i novih poslovnih ideja. S druge strane, apsolutno je moguće i potrebno odvojiti poslovni život od privatnog, no to ovisi i kakav nam je posao i u kojoj smo životnoj fazi. Mislim da je puno bolje od klasične podjele poslovno – privatno poznavati sebe, svoje radne navike, što nas motivira, kako reći ne…

Zamislimo da netko osjeća da kolegica ili kolega imaju ‘pik’ na njega, namjerno ga dovodi u neugodne situacije, radi spačke ili podmeće klipove. Kako se postaviti u takvoj situaciji? Što možemo učiniti?
Postoji puno pristupa, ono što je važno jest da je uvijek korisno dati osvrt na ponašanje i što kod vas nečije ponašanje može prouzročiti. Kako bismo lakše funkcionirali, prirodno je da generaliziramo, brišemo, pa i iskrivljujemo. Imati strpljenja i probati situaciju sagledati s više aspekata je nekad najteže, a itekako može koristiti. Mi biramo ista ponašanja i čudimo se istim ishodima. Lakše je reći, nego učiniti, no kad se osnažimo i kažemo otvoreno što nas smeta – neovisno o ishodu bit ćemo zadovoljni jer smo preuzeli odgovornost.

U ožujku smo se našli u situaciji u kakvoj se svijet još nije našao. Radite u tvrtki čiji su se zaposlenici naučeni na rad u poslovnim prostorijama i odjednom su se našli u četiri zida stana. Dijelu se smanjio obujam posla, a drugima, poput vas,  povećao. Kako su ljudi doživjeli lockdown i pandemiju korona virusa? Koji su najveći izazovi s kojima su se oni, ali i vi, susreli?
Neizvjesnost i strah i micanje iz nama drage rutine su nam bili najteži. Naravno da smo se snažili, no sada se trebamo baviti time što smo sve izgubili po putu, a što smo dobili. Neke stvari radimo brže, neke lakše. Najvažnije je ponovno naći balans između rada u tvrtki i rada od kuće. A ne biti ‘tim doma’ i ‘tim tvrtka’, jer time zapravo opet idemo u krajnosti koje nam ne koriste za rast i razvoj. Osobno sam se naučila bolje organizirati, pa sad pokušavam neke dobre obrasce zadržati. Osjećaj da nam se posao povećao je djelomično i subjektivan jer je odjednom sve bilo kondenzirano na naš dom – posao, obitelj, interesi, život… Pa smo vjerojatno i otišli u svoje ekstreme.

Svaka promjena je na svoj način zahtjevna. Traži od nas da mijenjamo uvriježene načine ponašanja, obrasce po kojima smo naučili živjeti, ‘tjera’ nas da izađemo iz ‘comfort’ zone. Možemo li se sami suočiti sa strahovima koje nam nepoznate situacije donose?
Baš sam danas s kolegicom pričala gdje je granica vlastite odgovornosti, a gdje nam je potrebna pomoć. Voljela bih da je mentalno zdravlje nešto što je ljudima sastavni dio pogleda na život. Da naučimo prepoznati kad smo i kako smo stvarno, da naučimo prigrliti i loše i dobre dane. U društvu je dosta imperativa. Budi sretan. Budi uspješan. Budi autentičan. No za svakoga od nas to znači nešto drugačije. Tako da, da. Mislim da možemo imati alate kako život učiniti kvalitetnijim, no isto tako da naučimo reći kad nam ne ide i kažemo: Molim te, pomozi mi.

Dobra atmosfera na poslu ima pozitivan učinak na međuljudske odnose, baš kao i na produktivnost suradnika

Mogu li nas 4 sobe promjene pripremiti za neizvjesnost koju nam donosi jesen?
Radionica 4 sobe promjene namijenjena je i pojedincima i organizacijama, timovima i parovima i obiteljima. Zapravo svima onima koji žele bolje razumjeti sebe u nekoj promjeni, bilo poslovnoj bilo životnoj. Svjedočila sam mnogim situacijama u kojima je ono što je netko izgubio njemu donijelo zadovoljstvo. Primjerice zasićenje postojećim poslom, timom, partnerom, stanom u kojem je živio. Tako da vjerujem da nas 4 sobe promjene mogu osnažiti i pomoći nam razumjeti neizvjesnost i kako se ponašamo kad smo u situaciji u kojoj ne znamo što nas čeka. Kako nam omogućuju da bolje upoznamo sebe i druge, tako skladnije funkcioniramo. Uostalom, baš kao i četiri godišnja doba 4 sobe imaju svoje mijene. Iako možda najviše volimo ljeto, trebamo i zimu za upoznavanje nekog novog aspekta sebe.

Pročitajte još...

Ana Petričić Gojanović: upoznajte ‘mama-matu’ u PR industriji

Simbolično, ove godine agencija PRiredba slavi 13 godina, a u nikad izazovnijoj godini za cijelu branšu, njezina vlasnica Ana Petričić Gojanović i njezin vrijedni tim objašnjavaju koje poslovne vizije i vrijednosti sada dolaze do izražaja - više nego ikad

Ana Borović: Boravak u džungli promijenio mi je život na – bolje!

“Htjela sam putovati prije nego se zaposlim, jer me bio strah da poslije neću imati vremena. I tako sam slučajno dospjela u amazonsku prašumu i tamo provela tri godine života”, priča Zagrepčanka koja je ljubav prema prirodi pretvorila prvo u avanturu, a onda i u poslovni projekt - kozmetički brend od ljekovitih biljaka iz Amazone

Dragana Dilparić: Svijet ekskluzivne kozmetike radije je zamijenila – kuhačom!

Dragana Dilparić čak je 25 godina bila brend menadžerica luksuznog brenda kozmetike Clarins pa ipak, na čuđenje svake žene - nije mogla sebe zamisliti da to radi cijeli život. Shvativši kako je više ispunjava kada nekoga dobro nahrani prekvalificirala se za zvanje ? slastičarke i otvorila jednu od najotkačenijih kavana u gradu - Darling & Shegrts

Andreja Hotko Pavić: Selo nam je vratilo nebo!

Kiparica Andreja Hotko Pavić prije 16 godine preselila se s obitelji u staru drvenu kuću pored Dugog Sela, a više nego ikad, situacija s koronavirusom, dokazala je kako je to bila mudra odluka – imaju apsolutnu slobodu kretanja, kilometre prirodnih ljepota samo za sebe – i mir koji je potreban njihovoj bučnoj 6-članoj obitelji!

Povezano

Boris Kovaček: WMF širi optimizam i kreativnost u ovim čudnim vremenima!

U nekim zemljama su upravo eventi pokretač pozitivnih promjena, poligoni za istraživanje ili poticaj na cijepljenje, ističe izvršni direktor i producent Weekend Media Festivala, najavljujući bogat program na najiščekivanijem vikendu u godini

8 načina da se zaštitite od raznih prevara tijekom online kupnje

Kako bi izbjegli bilo kakve neugodnosti otkrivamo do kojih problema može doći za vrijeme online kupnje te kako se zaštiti od njih

WOLF kongres: S kakvim se izazovima susreću žene u poslovnom svijetu?

Kad i kako su stisnule ''play'' i napravile korak naprijed, iz prve ruke saznajte od Aleksandre Dojčinović, Tatjane Jurić, Ane Radišić, Nike Turković, Jadranke Islamović i mnogih drugih gošći prvog WOLF Kongresa

Novac vam curi kroz prste? 5 financijskih planova kako ga trošiti – pametno

Financijski plan je neophodan svima, a mi donosimo 5 različitih vrsta proračuna. Na vama je da pronađete onaj koji najbolje odgovara vama i vašem jedinstvenom načinu života i navikama potrošnje

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime