Četvrtak, 21 ožujka, 2024

Hrvatski dizajneri otkrivaju pravo stanje na modnoj sceni u doba korone

Možda je pravo vrijeme da se pitate #TkoJeNapravioMojuOdjeću. Svi oni s kojima smo razgovarali prilikom pisanja ovog teksta su osobe koje već sezonama stoje iza svog rada i koji odjeću proizvode u Hrvatskoj. Na nama svima je da to prepoznamo i podržimo kako i koliko možemo

Da ste nekoga početkom 2020. godine pitali koliko se svijet može promijeniti u 6 mjeseci, zasigurno bi vam odgovorio: “Ne mnogo”. A onda je krajem zime pandemija virusa COVID-19 opovrgnula sve one koji su tako mislili. Lifestyle koji smo poznavali, u kojemu smo uživali i za koji smo bili uvjereni da ga ništa ne može narušiti, kroz koji mjesec je potpuno nestao. Jedna od industrija na koju je pandemija osobito utjecala jest modna industrija, kako u globalnim razmjerima, tako i na razini Hrvatske.



Hrvatski dizajneri godinama su gradili svoje brendove na domaćoj, ali i na međunarodnoj modnoj sceni. Kao insajderi dobro smo upućeni u to koliko je njihov put izazovan i koliko su radili da bi vidjeli rezultate svog rada. Pandemija korona virusa, ali i zagrebački potres, usporili su i zaustavili razvoj brendova, promijenili njihove planove i primorali ih da se prilagode novoj situaciji čim prije i sa što manje gubitaka. Iako su se u proljeće mnogi pitali kako opstati i nastaviti raditi i živjeti od onoga što najbolje znaju, kraj godine pokazuje kako su hrvatski dizajneri i brendovi pravi kameleoni: žilavi i ustrajni, ne predaju se lako i novonastaloj situaciji prilagođavaju se brzo i učinkovito.

Umjesto uživo, predstavljanje kolekcija na pisti ogranizirano je online

Osim što su se promijenili kanali prodaje, promijenio se i način predstavljanja novih kolekcija. Do prije nekoliko godina u Hrvatskoj se svake sezone održavalo nekoliko tjedana mode, no jesen 2020. dočekali smo bez ijednog od njih. To nije zaustavilo dizajnere da svoje kolekcije približe svojim vjernim kupcima. Još u svibnju je modni dvojac ELFS napravio prvu online reviju u Hrvatskoj pokazavši kako hrvatski dizajneri brzo reagiraju na situaciju u kojoj su se našli.
“Ova godina je prodajno turbulentna. Dok u pojedinim razdobljima cvate webshop, u drugima su dućani krcati kao da pandemije nema. Mi se interno šalimo kako to ovisi o Dnevniku, jer ako vijesti nisu dobre, nitko ne izlazi na ulicu. Šalu na stranu, ništa nas ne može iznenaditi, planovi se uvijek mogu promijeniti, a mi se dobro snalazimo u neočekivanom što smo pokazali i kad smo proljetnu kolekciju predstavili prvom online revijom u Hrvatskoj”, ispričao je uvijek dobro raspoloženi Aleksandar Šekuljica iz ELFS-a koji je ipak priznao kako se za 2021. godinu u brendu ‘nadaju starom normalnom’.

Nedostaje staro normalno i modnom dvojcu eNVy room koji su osjetili pad prodaje, pa su tome prilagodili i svoje poslovanje. No unatoč tome, svoj proizvod, njegovu kvalitetu i izvedbu nisu mijenjali uvjereni kako će iduća godina možda još biti rizična, no i kako će doći kraj ovoj krizi izazvanoj virusom Covid-19.
“Ove godine nažalost nismo bili u mogućnosti organizirati modnu reviju uživo i podružiti se s našim poslovnim suradnicima, kupcima, novinarima, ambasadorima brenda, no nadamo se kako smo taj nedostatak druženja uživo bar malo nadoknadili nedavno održanom online modnom revijom”, iskren je Nikica Ivančević iz eNVy rooma.

Prodaja u trgovinama je pala, ali rast bilježe web shopovi

U proteklih pola godine kanali prodaje su se promijenili. Prodaja u trgovinama je pala, no zato je prodaja u web shopovima narasla. I dok je dio dizajnera i prije pandemije poslovao kroz online platforme, druge je upravo situacija u 2020. godini ‘pogurala’ da čim ranije završe web shop i pokrenu online prodaju.
“Web shop je projekt kojeg sam dugo željela realizirati, pa je korona smo ubrzala proces. Zasad sam zadovoljna kako funkcionira i jako mi se sviđa ta direktna komunikacija s kupcima. Činjenica je da je modno poslovanje na globalnoj razini u stagnaciji. Moj brend je funkcionirao na klasičan način, radila sam kolekciju sezonu unaprijed i prodavali smo je na modnim sajmovima diljem svijeta. Taj sistem je dolaskom pandemije prestao funkcionirati i posao se preselio na digitalne platforme. Nažalost, buyeri teško kupuju na taj način, jer ipak u modnom svijetu postoji jedan tradicionalni klasični način kupovine. Kolekcija se mora i fizički osjetiti, probati…”, objašnjava Ogi Antunac dizajnerica brenda LINK by Ogi Antunac.

Proizvodnja je smanjena, a u fokusu dizajnera su capsule kolekcije

Hrvatski dizajneri koji su godinama na domaćim tjednima mode predstavljali aktualne sezonske kolekcije u ‘real timeu’ s izlaskom na međunarodno tržište morali su promijeniti poslovanje tako da pripremaju kolekciju godinu dana unaprijed. Značilo je to kako su u nekom trenutku morali raditi i po dvije kolekcije sezonski kako bi zadovoljili oba tržišta. I taman kad su ulovili ritam, s proljetnim zatvaranjem, sve je palo uvodu.
“Kolekcija za ljeto 2020. godine bila je sašivena i spremna za prodaju još u veljači, no kako je zbog lockdowna sve stalo i kod nas i u inozemstvu, a narudžbe za izvoz su se smanjile, morali smo trenutno djelovati. Ta je kolekcija, iako ljetna, snižena već za Uskrs, dok je i aktualna zimska kolekcija u prodaji sa sniženim tzv. Covid cijenama od samog početka. Iako bih sad trebala pripremati kolekciju za jesen/zimu 2021/22. to je postalo besmisleno. Teško je planirati proizvodnju i nabavku materijala kad je tržište potpuno nesigurno. Mnogi moji inozemni kupci su zatvorili dućane ili minimalno naručuju. Svoj brend okrenula sam tzv. pronto modi i malim capsule kolekcijama, proizvodnja je smanjena i šije se isključivo po narudžbi”, govori Andrijana Subotić-Pjajčik, koja stoji iza brenda Etna Maar, svjesna kako nitko ne zna što će biti drugi tjedan i kakve mjere nam se spremaju.

hrvatski dizajneri
Božićna kampanja brenda ELFS snimljena je u zagrebačkom HNK

Zbog epidemioloških mjera u 2020. godini svečanosti je bilo manje nego ikad, a ljudi su puno više radili od doma. Utjecalo je to i na odjeću koja se kupuje, pa su elegantne haljine uglavnom na stand-byu, a porastao je interes za udobnom i ležernom odjećom.
“Novonastaloj situaciji prilagodili smo se tako što smo smanjili proizvodnju. Snalazimo se s tkaninama koje smo imali u zalihi i smanjili smo na minimum marketinške aktivnosti. Elegantne haljine čekaju neka bolja vremena i prilike, a pojačali smo ponudu ležernih, opuštenih, udobnih modela. Trend je to koji je nastao za vrijeme pandemije jer puno više ljudi ostaje kod kuće ili se druži na intimnijim okupljanjima i događajima”, rekli su nam u modnoj kući Nebo u kojoj su nakon potresa bili prisiljeni odustati od preuređenja trgovine u Radićevoj ulici u kojoj su proveli 20 sretnih godina.

hrvatski dizajneri
Donna Vekić za LEI LOU by Aleksandra Dojčinović

S dobro poznate adrese u samom središtu Zagreba odselila je i Aleksandra Dojčinović koja je unatoč svemu izuzetno pozitivna kad je budućnost brenda u pitanju.
“Ponosna sam kako smo se snašli u novonastalim uvjetima i zadovoljna kako ‘plivamo’. Proljeće ćemo dočekati bez velikih opterećenja što je rezultat ozbiljnog zalaganja i rada od početka cijele priče s virusom koja nas je sve na ovaj ili onaj način okrznula. Nikada te ne može spasiti samo jedna dobra odluka, već niz odličnih odluka iza kojih slijedi djelovanje. Čim je situacija najavljena, znala sam da ćemo se morati mijenjati. Osim toga, mi smo na početku pandemije već imali uhodan webshop, tako da je plan B bio spreman puno prije lockdowna”, otkriva dizajnerica i vlasnica brenda LEI LOU by Aleksandra Dojčinović.

Budućnost je održiva moda – proizvodnja prema potražnji i bez viškova 

S druge strane izazov koje je 2020. godina stavila pred njih neke je dizajnere učvrstio u njihovim razmišljanjima i samo potvrdio filozofiju brenda. Iako nisu u 2020. godini ostvarili planirani rast, dizajneri brenda KLISAB zadovoljni su jer niti u jednom trenutku nije bilo ugroženo poslovanje brenda.
“Razlozi tome su vjerojatno KLISAB proizvodi koji su višesezonski i predstavljaju investiciju u garderobi, kao i bliski odnosi koje njegujemo s kupcima. Ove okolnosti potvrdile su nam da su upravo ti odnosi, pored osobnog zadovoljstva, i vrijedan kapital brenda. Stvaramo po održivom modelu proizvodnje, proizvodimo prema potražnji, ne stvaramo nepotrebne viškove odjeće, u izboru materijala smo beskompromisni, što naši klijenti prepoznaju. Cijene proizvoda nismo snižavali, naprotiv!”, govori nam Marko Šabarić iz brenda KLISAB.

hrvatski dizajneri
eNVy room je kolekciju jesen/zima 2020/21. predstavio virtualnom modnom revijom

Godina koja se polako bliži svome kraju pokazala nam je kako ništa nije zapisano u kamenu i kako se sve može okrenuti u sekundi. Uvjeti u kojima hrvatski dizajneri rade oduvijek su bili sve samo ne lagani, no čini se kako su upravo zbog toga spremni reagirati u trenutku, prilagoditi se novonastaloj situaciji i dalje nas veseliti novim kolekcijama koje ćemo s radošću kupovati, nositi i čuvati. Osim toga, neke od njih je baš ovo potaklo da izađu iz svoje zone komfora i povuku nove poteze, pokrenu nove linije…
“Iako nas je 2020. godina iznenadila i uhvatila nespremne, uvodimo promjene i nastojimo se prilagoditi novonastaloj situaciji. Vjerujemo u nove ideje i projekte i ulažemo sav trud u njihovo ostvarenje i već se osjeća poboljšanje u odnosu na prošle mjesece. Trenutno smo u procesu pokretanja nove linije koja će se bazirati na outdoor odjeći. Sigurno se ne vraćamo na staro, promjene su neminovne, a nadamo se da ćemo novim odlukama pokrenuti nove energije kojima ćemo ostvariti uspješnost na tržištu u godini koja dolazi te nastaviti pozitivan trend i u godinama nakon nje”, optimistična je Ana Maria Ricov, osnivačica i dizajnerica brenda AMR.

Akcijama nastoje biti cjenovno konkurentniji globalnim brendovima

Koliko je važno očuvati domaću proizvodnju u svim segmentima shvatili smo ove godine bolje nego ikad. Modni brendovi u svijetu koji su tijekom vladavine ekstremnog konzumerizma posljednjih 20-ak godina izbacivali 6+ kolekcija godišnje sad se vraćaju na ‘tvorničke postavke’ od dvije kolekcije godišnje. Kupci više ne teže količini nego kvaliteti i umjesto trenda inzistiraju na stilu. Sve nas to gura prema održivosti modne industrije o kojoj se donedavno puno govorilo, no malo se na tome radilo. Dok hrvatski dizajneri pokušavaju biti cjenovno konkurentniji velikim globalnim trgovinama, pa i kroz akcije poput Black Fridaya ili božićnih popusta, mi kupci su ti koji ćemo prepoznati važnost očuvanja domaćeg dizajna.
“Optimistične smo bez obzira što će biti, snalažljive smo i ovo nije prva kriza iz koje ćemo izaći i nastaviti s uspješnim poslovanjem, samo se treba prilagoditi situaciji i smanjiti apetite. Već smo snimile kampanju za božićnu capsule kolekciju koja izlazi uskoro, a koju već pet godina za redom naše klijentice nestrpljivo iščekuju. Osim toga uvijek imamo u ponudi nekoliko modela koji su ‘special price’. Ove godine smo izuzetan naglasak na našu ‘ready-to-wear’ kolekciju dok je ‘couture’ linija na čekanju”, ispričali su nam u Boudoiru čije se kampanje zaista iščekuju s velikim nestrpljenjem.

Na kraju je lijepo zaključiti kako su baš svi hrvatski dizajneri i brendovi optimistični oko onoga što nam donosi budućnost. Vjerojatno se nećemo tako brzo vratiti na staro, ako ćemo se ikad vratiti, no sad je vrijeme za staviti naglasak na neke druge vrijednosti. Možda je pravo vrijeme da se pitate #TkoJeNapravioMojuOdjeću. Svi oni s kojima smo razgovarali tijekom pisanja ovog teksta su osobe koje već sezonama stoje iza svog rada i koji odjeću proizvode u Hrvatskoj. Na nama svima je da to prepoznamo i podržimo kako i koliko možemo.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime