Petak, 22 ožujka, 2024

Crave puzzle: Kako su hrvatski studenti pokrenuli biznis – iz čiste dosade!

Matea Marasović i Sven Šegi, 21 godišnji hrvatski studenti koji stoje iza brenda Crave Puzzle kreiraju puzzle sa životinjskim motivima, a osim što polako osvajaju tržište, čine i dobro djelo - dio zarade doniraju udrugama za zaštitu životinja

Vjeruje se kako je 1767. godine John Spilsbury, engleski kartograf, napravio prvu puzzlu kada je na list tvrdog drveta postavio kartu i izrezao granice zemalja pomoću pile. Izazvao je javnost da ga ponovno sastavi i od tada je takva vrsta postala popularan alat za pomoć djeci u učenju geografije.



Tada su puzzle bile poznate kao ‘secirane zagonetke’. Bile su prilično izazovne, jer na kutijama nije bilo slika, uz to – ako su naslovni bili nejasni, konačan ishod ostala bi tajna dok posljednji komad ne bi došao na svoje mjesto. S napredovanjem tehnologije, napredovale su i puzzle.

Vrijeme u karanteni kratili – slažući puzzle

U moderna vremena rade se od raznih materijala i prilagođene su dobi, pa postoje one za djecu kao i one za odrasle. Također mogu sadržavati od 12 komada do više tisuća, a teme mogu biti povezane sa životinjskim svijetom, fantazijom, umjetnosti i(li) bilo čime drugim.
Novitet u svijetu puzzli koji sve više privlači pozornost su i 3D puzzle, a kako samo ime kaže sastoje se od tri dimezije. Izradom upravo takve vrste puzzli odnedavno se bave Matea Marasović i Sven Šagi, 21-godišnji hrvatski studenti koji stoje iza brenda Crave Puzzle. Ideja im je, kako nam otkrivaju, sinula iz – čiste dosade.

Tijekom prošlogodišnje proljetne vrijeme su kratili slažući omiljene puzzle pa su se odliučili okušati i u njihovom kreiranju/dizajniranju…

Sven Šagi i Matea Marasović, 21-godišnji kreatori Crave Puzzli

“Ideja je prvo pala na pamet Svenu, no nismo odmah krenuli u realizaciju. Ideju smo pokrenuli u listopadu prošle godine, potaknuti mojim projektom na fakultetu”, ispričala nam je Matea koja je studentica Odnosa s javnošću na VERNU-u.

3D puzzle printaju posebnim printerom

Njihove se puzzle razlikuju od ostalih jer su printane 3D printerom. Proces izrade izgleda tako da prvo na Instagramu pitaju svoje pratitelje koju životinju sljedeću žele vidjeti kao Crave puzzlu. Zatim Matea osmisli i nacrta oblik puzzle i sve dijelove, a Sven u programu pripremi oblik za printanje na 3D printeru. Za sada im u prosjeku treba jedan sat za printanje jedne puzzle. Potom slijedi proces finalne obrade (brušenje i slično).
“Sve puzzle su životinjskih motiva, a trenutno u ponudu imamo mačku i lisicu. Osim što izrađujemo puzzle, na društvenim mrežama promičemo zaštitu prirode i životinja kao i samo 3D printanje”, kaže  Matea.

Puzzle imaju razne zdravstvene koristi

Istraživanja su pokazala da puzzle pomažu održati aktivnost uma, što može dovesti do duljeg životnog vijeka, bolje kvalitete života i smanjiti šanse za razvoj određenih vrsta mentalnih bolesti, uključujući gubitak pamćenja, demenciju, pa čak i Alzheimerovu bolest. 
Ali kako ova jednostavna igračka postiže tako nevjerojatne stvari?
Najvjerojatnije je to zbog istodobne upotrebe obje strane mozga. Lijeva moždana hemisfera, naša analitička strana, vidi sve odvojene dijelove i pokušava ih logički razvrstati. Desna moždana hemisfera, naša kreativna strana, vidi “veliku sliku” i djeluje intuitivno. Za uspješno slaganja puzzli potrebne su obje vrste razmišljanja. Vježbajući istodobno obje strane mozga, stvaramo “veze” između lijeve i desne strane, kao i veze između pojedinih moždanih stanica. Te veze povećavaju našu sposobnost učenja, razumijevanja i pamćenja. Uz to, ispunjavanje puzzli ili čak samo uspješno postavljanje jednog dijela potiče proizvodnju dopamina, moždane kemikalije koja povećava učenje i pamćenje.
“Puzzle poboljšavaju pamćenje i koncentraciju. Svakako potiču novi način razmišljanja s obzirom da prilikom rješavanja Crave puzzli stvari nisu onakve kakvima se na prvi pogled čine”, objašnjava Matea.

Važno im je očuvanje okoliša i pomaganje životinjama

Svoje puzzle printaju od PLA materijala. PLA ili Polilaktička kiselina izrađuje se od dekstroze (šećera) dobijenog od bio-materijala. Upravo je to najpopularnija bioplastika ili biopolimer.
“PLA je kompostabilan, što znači da će se ga mikrobi u nekoliko mjeseci razgraditi na biomasu i plin. Za to se treba nalaziti u pravim uvjetima, jer se u prirodi razgrađuje duži period. Svakako je puno bolje rješenje od plastike. Puzzle su čvrste i ne treba biti opterećen da će se slomiti ili uništiti”, ispričala nam je Matea.

U ovaj su projekt ušli iz ljubavi prema puzzlama, ali i životinjama. Zbog toga su sve njihove puzzle fokusirane na životinje, a jedan dio cjelokupne zarade odlazit će udrugama za zaštitu životinja

Osim po načinu izrade razlikuju i po tome što je njihov plan za budućnost izraditi i interaktivnu aplikaciju koja bi bila povezana s njima.
“S time spajamo tradicionalan način zabave s modernim. Puzzle su, iako na prvi pogled izgledaju jednostavno, vrlo komplicirane za složiti. Vrijeme trajanja slaganja ovisi o samoj osobi, a dosadašnji rezultati su pokazali da djeca ponekad i brže riješe puzzle od odraslih osoba”, ispričala nam je Matea.

Društvena aktivnost koja ima svoju ‘strategiju’ slaganja

Puzzle su namijenjene samostalnom slaganju, ali se mogu slagati i u timu. Nekim ljudima ide jednostavnije samostalno, dok drugi bolje razmišljaju uz nekoga. Od njihovih puzzli ne trebate zazirati jer nisu zahtjevne, a Matea nam je dala savjet za najbolju strategiju.
“Smatramo da je najbolja strategija za rješavanje puzzli ne odustati i ne razmišljati previše. Puzzle su, iako na prvi pogled izgledaju jednostavno, komplicirane za složiti. Ono što je prednost naših puzzli je to što se mogu slagati iznova, lagane su i jednostavne za nošenje. Također, lijepo izgledaju i kao dekoracija“, s ponosom će naša sugovornica.

Veliki ciljevi i planovi za budućnost

Trenutno sve puzzle koje imaju u ponudi se sastoje od šest dijelova i u budućnosti se planiraju kretati oko tog broja. Iako trenutno ne postoje različite razine težine slaganja, svakako im je u planu da u budućnosti one postoje, a želja im je i proširiti svoje poslovanje izvan Hrvatske.
Zato na svojim društvenim mrežama komuniciraju na engleskom jeziku, a target im je i šire tržište.
“Što se tiče našeg poslovnog plana, ovo je tek ideja u razvoju tj. u početnoj fazi. S obzirom da smo studenti trenutno nam je u fokusu rješavanje naših akademskih obaveza. Na projektu sve radimo sami, od ideje, dizajna, modeliranja, printanja, do osmišljavanja materijala za društvene mreže, pakiranja… U budućnosti još planiramo ubrzati način proizvodnje, izraditi kvalitetnije pakiranje i smisliti još mnogo različitih oblika puzzli. Želimo izraditi i interaktivnu aplikaciju koja bi bila povezana sa samim puzzlama. Nadamo se da će naša ideja i priča potaknuti druge mlade ljude u kreiranju vlastitih poduzetničkih pothvata”, ispričala nam je Matea.

Fotografije i promotivni video: Karlo Ujdenica

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime