Premda svi mislimo kako su mladi uronjeni u digitalne tehnologije i ne misle o ničem drugom osim o njima, novo istraživanje Mastercarda o stavovima i ponašanju generacije Z koje je provedeno u 11 europskih zemalja, među kojima je i Hrvatska, otkriva da su im odnosi i kontakti licem u lice ipak od iznimne važnosti.
Mladi u dobi od 18 do 24 godine, koji su sudjelovali u istraživanju, predstavljaju 7,2% stanovništva (približno 11,5 milijuna ljudi) u tih 11 zemalja, a njihov značaj za gospodarstvo sve je važniji.
Visoki planovi o mjesečnim primanjima
Mastercardova studija otkriva kako se ova generacije financijski oslanja uglavnom na roditelje, ali ipak pokušava diverzificirati izvore prihoda. Prosječni mjesečni prihod ispitanika iznosi 450 eura, a gotovo svakom trećem (30%) roditelji su i dalje glavni izvor prihoda, 19% ima posao s nepunim radnim vremenom, a 32% radi posao na puno radno vrijeme. Zato im je svima prioritet u budućnosti – promjena vlastitog statusa. Njihovi su glavni ciljevi dovršiti obrazovanje i steći prvo profesionalno iskustvo, a u budućnosti žele zarađivati 2000-3000 eura mjesečno – što je po njihovom mišljenju dovoljno da uzdržavaju obitelj te da uštede za stan, odmor te putovanje s vremena na vrijeme.
Ljudi i briga o ekologiji ispred novca
Iako im je novac važan, pripadnici generacije Z ipak najviše cijene odnose s drugim ljudima. Najvažniji su im obitelj (67%), zdravlje (60%), prijatelje (45%) i ljubavni život (43%). Suprotno uvriježenoj percepciji, po njihovom mišljenju ništa ne može zamijeniti razgovore licem u lice i 64% voli slobodno vrijeme provoditi s drugima (osobito prijateljima), a ne biti sami.
Njihovo uvažavanje ovih vrijednosti odražava se i u brizi za društvena i ekološka pitanja. Gotovo polovica ispitanika kaže da donira raznim zakladama i nevladinim organizacijama, a trećina njih volontira. Kada razmišljaju o budućnosti, stanje našeg planeta jedna je od njihovih najčešćih briga (40%).
Generacija Z se bavi rješavanjem društvenih i ekoloških izazova te očekuju da i veliki brendovi čine isto. Kao korisnici pametnih uređaja, očekuju da će trgovačke i financijske usluge biti brze i praktične jer žele kupovati preko interneta, plaćati beskontaktno i ljubitelji su mobilnog bankarstva.
Pametni potrošači uronjeni u digitalni svijet
Prva generacija rođena u doba raširene dostupnosti interneta nerazdvojno je povezana s digitalnim svijetom. Oni su veliki korisnici društvenih medija kako bi bili u tijeku, komunicirali s prijateljima i bavili se onime što ih ispunjava. Najaktivniji su na YouTubeu (91%), Instagramu (82%) i Facebooku (77%).
Čak 70% ispitanika prema Mastercardovu istraživanju koristi društvene mreže kao primarni izvor informacija i inspiracije, a 73% svakodnevno razgovara sa svojim prijateljima putem chat aplikacija. Također, uživaju u digitalnoj zabavi, glazbi (89%), filmovima i serijama (74%) ili igranju video igara (67%) barem jednom tjedno. Čak 76% pripadnika kupuje upravo na taj način najmanje jednom mjesečno, najčešće odjeću, hranu te proizvode za ljepotu i njegu, a najsretniji su kad traženi proizvod pronađu po akcijskoj cijeni.
Generacija Z diktira buduće tržišne trendove
“Generacija Z uzima pogodnosti koje dolaze s tehnologijom zdravo za gotovo. Brendovi koji žele vladati digitalnim svijetom moraju ponuditi jednostavnost uporabe, brzinu i besprijekorno iskustvo, po mogućnosti sve dostupno na pametnom telefonu. To se odnosi na kupnju, plaćanja, financije i sve druge vrste usluga. Isplati se pratiti preferencije generacije Z jer oni diktiraju trendove sutrašnjice”, kaže Marta Życińska, potpredsjednica za marketing i komunikacije za Srednju i Istočnu Europu u Mastercardu.
Pri fizičkoj kupnji mladi preferiraju bezgotovinsko plaćanje koje nudi praktičnost i brzinu koju traže. Čak 80% ispitanika plaća karticom, a 61% koristi je češće nego gotovinu. Jedna od glavnih prepreka plaćanju karticom je nedostatak POS uređaja u trgovinama. Osim za kupnju, mlada generacija želi iskoristiti digitalna rješenja u bankarstvu pa 82% ispitanika kaže da imaju bankovni račun te da im je dobra mobilna aplikacija jedna od najvažnije stvari pri odabiru financijske institucije.