Sad već i ptice na granama znaju da je direktor Facebooka Mark Zuckerberg u četvrtak, 28. listopada, objavio da će novo ime njegove tvrtke biti – Meta.
“Mi smo tvrtka koja gradi tehnologiju za povezivanje”, rekao je Zuckerberg. “Zajedno konačno možemo staviti ljude u središte naše tehnologije. A zajedno možemo otključati znatno veću ekonomiju kreatora.”
Jedna od najprepoznatljivijih tvrtki na planeti
Facebook je dugo bio jedna od najprepoznatljivijih tvrtki na planeti, ali od četvrtka, iako je društvena mreža zadržala svoje ime, krovna tvrtka nazvana je – Meta. Još u studenome 2019. godine Facebook je najavio novi logotip za svoje sveobuhvatno poslovanje. Objašnjavali su to time da je ime Facebook bilo je gotovo isključivo povezano s društvenom mrežom, a da vlasnici žele jasno dati do znanja da je tvrtka više od toga. Pogotovo što posjeduje puno više od te društvene mreže, primjerice – Instagram i Whatsapp su isto u vlasništvu Facebooka, odnosno sada u vlasništvu Mete.
No, to je bilo krajem 2019. godine. Danas, krajem 2021. godine Facebook je u puno drugačijem položaju. Ulaže u virtualnu realnost više nego ikad prije, aktivno širi svoju viziju za metaverzum, a kritike na račun tvrtke su jače nego ikad. Vjerojatno zbog kombinacije svega toga, Mark Zuckerberg je odlučio da je vrijeme za još jednu promjenu.
Ništa više neće biti isto: Facebook uskoro planira promijeniti ime!
Što promjena imena znači?
Facebook kao društvena mreža ostaje ista, ali tvrtka koja stoji iza nje i sve ostalo sada nosi brend Meta.
“Naša misija ostaje ista – i dalje se radi o okupljanju ljudi. Ne mijenjaju se ni naše aplikacije i njihove robne marke. Mi smo i dalje tvrtka koja dizajnira tehnologiju oko ljudi. Ali svi naši proizvodi, uključujući naše aplikacije, sada dijele novu viziju: pomoći u oživljavanju metaverzuma. A sada imamo ime koje odražava širinu onoga što radimo”, ističe Zuckerberg.
Metaverzum je njegova nova vizija o tome kako će ljudi komunicirati s internetom u nadolazećim desetljećima. Umjesto da koriste aplikacije/web-mjesta s telefona, tableta i računala, ljudi će komunicirati imerzivnim iskustvima putem virtualne stvarnosti, mješovite stvarnosti i pametnih naočala. To je ambicija kojoj će trebati godine da se u potpunosti razvije, ali to je nešto u što Facebook ulaže golemu količinu vremena i novca. S obzirom na to da je metaverzum sada primarni fokus tvrtke u odnosu na društvenu mrežu kakvu poznajemo, promjena imena ima nekog smisla.
Razne kontroverze povezane s Facebookom
No, to svakako nije jedini razlog. Sredinom rujna, naime, The Wall Street Journal objavio je nekoliko priča zasnovanih na činjenicama iz dokumenata koji su procurili iz tvrtke. Objavljena su dotad neotkrivena istraživanja i studije tvrtke, uključujući istraživanje o tome kakav je utjecaj Instagrama na mentalno zdravlje tinejdžera i kako neki popularni profili ne podliježu istim pravilima kao obični korisnici. Facebook je inzistirao na tome da su njegova istraživanja pogrešno predstavljena, dok američki Senat aktivno raspravlja o tome trebaju li platforme društvenih medija imati bolju regulativu.
Iako nije identificirana u izvornom izvješću, bivša Facebookova menadžerica Frances Haugen svjedočila je pred senatskim pododborom, objašnjavajući svoje sumnje o oslanjanju tvrtke na algoritme i naknadnim učincima na korisnike. Izrazila je zabrinutost oko toga kako Facebook rangira sadržaj na temelju angažmana, sugerirajući da oslanjanje tvrtke na umjetnu inteligenciju uzrokuje štetu u stvarnom svijetu.
Jedna od ključnih kritika na račun Facebooka odnosi se na studiju koja je procurila u javnost, a koja kaže se gotovo trećina tinejdžerica zbog Instagrama osjeća loše u svom tijelu. Facebook je pojasnio da je istraživanje sadržavalo skupinu koja se sama identificirala kao ona koja već ima negativne osjećaje o sebi, te sugerira da je baza testiranja bila relativno mala.
Ostala postavljena pitanja uključuju Facebookovu odluku iz 2018. da promijeni način na koji rangira stavke News Feeda. Tvrtka je rekla da će njezin algoritam News Feeda staviti veći naglasak na smislene društvene interakcije i preporučiti postove s većim brojem reakcija i komentara. Međutim, kako Haugen tvrdi, algoritam favorizira više naplaćeni sadržaj, što dovodi do veće podjele na platformi. Zuckerberg tvrdi da to nije tako te da tvrtka “ne daje prednost profitu u odnosu na sigurnost i dobrobit”. Kome vjerovati?
Trebam li izbrisati Facebook?
Svi oni koji koriste Facebook, Instagram, Messenger ili WhatsApp mogu se suočiti sa štetnim učincima koje društvene mreže imaju. Napuštanje tih mreža također može značiti napuštanje njihovih pozitivnih strana – povezivanje s prijateljima i obitelji, bavljenje hobijima i još mnogo toga. Nitko ne može reći kada će doći do regulacije i hoće li doći do nje, ali svatko tko ima profil na Facebooku ili Instagramu može sam odlučiti hoće li negativnosti nadjačati pozitivne stvari.
Život bez društvenih mreža teško je zamisliti, posebice mlađoj populaciji. Početkom ovog mjeseca, 4. listopada, Facebook, Instagram i Whatsapp, zbog tehničkih problema, nisu funkcionirali nekoliko sati. Brojni influenceri tvrde da su izgubili velike količine prihoda zbog toga, što pokazuje koliko se zapravo novca vrti na tim društvenim mrežama, što također nije zanemarivo.
Bez obzira na to volite li ili ne društvene mreže i koliko ste aktivni na njima, nije na odmet biti svjestan njihovih negativnih strana za nas, a pogotovo na našu djecu i njihovo mentalno zdravlje te ih svakako treba koristiti umjereno. Jer vritualna stvarnost je ipak virtualna te imerzivno iskustvo ne može nadomjestiti pravi život. Barem još neko vrijeme…