Ponedjeljak, 25 ožujka, 2024

Mixer jednog imidža: Facebookov vatreni listopad

Društvena mreža Facebook ostat će dio kompanije, rame uz rame s Instagramom, Messangerom i WhatsAppom. A kakav će utjecaj noviteti o konzumaciji imati u budućnosti na naše živote, ostaje u rukama promjena koje se najavljuju, a nešto je i do naših izbora

Moje ime je Frances Haugen. Radila sam u Facebooku kojem sam se pridružila jer mislim da Facebook ima potencijal da izvuče ono najbolje iz nas. Ali danas sam ovdje jer vjerujem da Facebookovi proizvodi štete djeci, izazivaju podjele, slabe našu demokraciju i još mnogo toga. Vodstvo tvrtke zna načine kako učiniti Facebook i Instagram sigurnijim i neće napraviti potrebne promjene jer su svoju golemu zaradu stavili ispred ljudi. Potrebna je akcija Kongresa. Oni ne mogu riješiti ovu krizu bez vaše pomoći.”



Tim je riječima Frances Haugen, poznata zadnjih dana kao “zviždačica”, započela svoje svjedočenje pred Senatskim pododborom za trgovinu, znanost i transport za zaštitu potrošača, sigurnost proizvoda i sigurnost podataka u američkom Kongresu u utorak, 5. listopada 2021. godine.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Frances Haugen (@franceshaugenofc)

Utjecaj i moć društvenih mreža  

Mnogi od vas sigurno promišljaju potencijalnu štetnost utjecaja društvenih mreža na vas same ili vašu djecu. Prošlogodišnji Netflixov dokumentarac “The Social Dilemma” pred masovnom je publikom uprizorio priču o divovskim korporacijama koje utječu na ljudsku psihu kako bismo bili što više ovisniji o virtualno kreiranim sadržajima.

Vjerujem da niste niti zaboravili hype oko skandala koji je potresao Facebook 2016. godine i raspravama u američkom Kongresu. O tim i drugim pričama nebrojeno su se puta vodile razne debate. No, utjecaj i moć društvenih mreža ovog je listopada ponovno postala in tema za razgovor na kavama. 

Tri nevjerojatna dana za Facebook 

Listopad je, dakle, počeo s tri nevjerojatna dana za kompaniju Facebook Ink.. Prvo je 3. listopada bivša zaposlenica Facebooka, “zviždačica” Frances Haugen u intervjuu za emisiju “60 Minutes” američke mreže CBS, rekla da je ona osoba koja je medijima predala tisuće kopiranih internih dokumenata o kompaniji Facebook.

Temeljem tih je dokumenata, primjerice, Wall Street Journal proveo istragu kojom se pokazalo kako je i sam Facebook upoznat s mogućnošću toksičnog djelovanja Instagrama na tinejdžerke. Potom su dan poslije, 4. listopada, Facebook, WhatsUp i Instagram bili su nedostupni za korisnike gotovo šest sati. A onda je u utorak, 5. listopada, “zviždačica” Haugen u Kongresu iznijela svjedočenje, čiji sam uvod citirala na početku teksta.

Tko je Frances Haugen?

Tko je Frances Haugen, bivša zaposlenica Facebooka i zašto njezina listopadska uloga “zviždačice” ima potencijal mitskog uprizorenja heroja, žrtve, a možda i žrtvenog jarca nekih viših interesa u Facebookovoj sagi? Tridesetsedmogodišnja Frances Haugen bila je zaposlena u Facebooku gotovo dvije godine. Radila je u timu za građanski integritet (civic integrity team) kao voditeljica proizvoda (product manager) za borbu protiv uplitanja u izbore i dezinformacija.

Izjavila je da je izgubila vjeru u Facebookovu predanost zaštiti korisnika nakon što je rasformiran tim za građanski integritet i to nakon predsjedničke utrke 2020., uz objašnjenje preraspodjele tih aktivnosti na različite timove. No, Haugen je rekla kako smatra da je Facebook prestao obraćati veliku pozornost na te komunikacijske tokove, što je možda utjecalo i na događaje kao što je napad na Kapitol 6. siječnja. Haugen smatra kako prijedlozi do kojih su ona i njezin tim došli kako bi smanjili dezinformacije nisu integrirani jer je sustav usmjeren samo na rast profita.

Utjecaj društvenih mreža na mlade

No, nisu samo političke oluje govora mržnje bile predmet njezinih izjava, nego i utjecaj društvenih mreža na mlade.

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Frances Haugen (@franceshaugenofc)

A ono što je super tragično je da vlastito istraživanje Facebooka pokazuje kako mlade žene počinju konzumirati sadržaj o poremećajima hranjenja, potom postaju sve više i više depresivne i to ih zapravo tjera da više koriste aplikaciju i tako završe u začaranom krugu povratnih informacija u kojem sve više mrze svoja tijela.

Facebookovo vlastito istraživanje kaže da nije samo da je Instagram opasan za tinejdžere, da šteti tinejdžerima, nego da je znatno gori od drugih oblika društvenih medija,” rekla je primjerice Frances u intervjuu za emisiju “60 Minutes”. Već je i ova izjava sasvim dovoljna da ozbiljno promislite o svom načinu konzumacije društvenih mreža ili načinu konzumacije vaše djece.

Pokušali su zaštiti integritet kompanije

U tekstu je premalo prostora kako bi se prepričale izjave za medije s Facebookove strane. Oni su svakako pokušali zaštiti integritet kompanije te, primjerice, ukazati kako Haugen nije relevantna osoba koja bi svojim iskazima urušila misiju i viziju njihova djelovanja.

Ono u čemu su se i oni složili jest da je “vrijeme za ažuriranje propisa o ponašanju na internetu umjesto da se očekuje da industrija donosi društvene odluke koje pripadaju zakonodavcima, vrijeme je da Kongres djeluje,” istaknula je tako glasnogovornica Facebooka Lena Pietsch u priopćenju za medje nakon nakon saslušanja Frances Haugen u Kongresu (nytimes.com).

 

 
 
 
 
 
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Objavu dijeli Frances Haugen (@franceshaugenofc)

Ono što je u ovoj priči možda jednako tako zanimljivo jest da se ovaj mjesec ponovno virtualno proširio glas o Zuckerbergovoj namjeri promjene imena kompanije. Iako je o tome pričao u srpnju u intervjuu za The Verge, ta je tema sada ponovno došla u fokus javnosti, uslijed najave održavanja njihove godišnje skupštine. U srpanjskom intervjuu Zuckerberg  je rekao da je Facebook u tranzicijskoj fazi, od društvene mreže do metaverse kompanije.

Možete razmišljati o metaverzumu kao o utjelovljenom internetu, gdje ste, umjesto da samo gledate sadržaj, u njemu. I osjećate se prisutni s drugim ljudima kao da ste na drugim mjestima, s različitim iskustvima koja ne možete nužno iskusiti u 2D aplikaciji ili na web-stranici, poput plesa, na primjer, ili različitih vrsta fitnessa.” (theverge.com, 22.07.2021.)

Je li to način rebrendiranja kompanije čija se reputacija sada sve češće dovodi pod lupu suda javnosti ili je to vizionarska najava proširene stvarnosti u koju ćemo uskoro svi ukoračiti, pokazat će vrijeme.

Zasad ne morate brinuti. Društvena mreža Facebook ostat će dio kompanije, rame uz rame s Instagramom, Messangerom i WhatsAppom. A kakav će utjecaj noviteti o konzumaciji imati u budućnosti na naše živote, ostaje u rukama promjena koje se najavljuju, a nešto je i do naših izbora. Barem se nadam.

Naslovna fotografija Frances Haugen

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime