Četvrtak, 21 ožujka, 2024

Najbolji TV kvizovi u Hrvatskoj: Od ‘Upitnika’ preko ‘Milijunaša’ do ‘Kviskoteke’

Hrvatska se u kombinacijama zabavnih TV formata s igrama znanja nema čega sramiti niti spuštati glavu. Donosimo popis najkvalitetnijih kvizova ili game showova datiranih posljednjih dekada na ovim prostorima

Otkad je TV u teoriji počela gubiti primat pred internetom kao vodećim novim medijem na video platformama (prije svega pred YouTubeom kao vodećim i najgledanijim video servisom) u zemljama s većim postotkom obrazovanog i pismenog stanovništva, Lijepa Naša grčevito drži priključak.



Dapače, Hrvatska se u kombinacijama zabavnih TV formata s igrama znanja nema čega sramiti niti spuštati glavu. Tijekom godina, s korijenima u Jugoslaviji, znalo se na tuzemnim televizijama naći sjajnih autorskih projekata i kvizova ili game showova koji su pomirivali kvalitetu i gledanost.

Mikro loto varijante

Činjenica je kako nema televizije s nacionalnom koncesijom koja u svom programu nema neke varijante zabavnih TV formata – kvizova ili game showova. Svake se godine pokušavaju ponuditi vezani trenuci zabave i znanja, testiraju novi ili nastavci provjerenih koncepata, kao što je najvrućije RTL-ovo pokretanje ‘Dođi pogodi osvoji’ koji maše američkom korijenu ‘The Price Is Right‘. 

Sve te uspješne adaptacije ‘Izazova’ i ‘Kola sreće’, (oba po američkim patentima Mela Griffina ‘Jeopardy’ i ‘Wheel Of Fortune’), BBC-jeve ‘Najslabije karike’ s hudom Trbovićkom i njenom dignutom obrvom i igranjem strogosti prema natjecateljima, pa ‘Brojke i slova’ također s Hetrich Goluža tandemom, ‘Turbo limač showovi’ koji su bili cro trending Siniše Cveka po modelu ‘Muzičkog tobogana’ i Minje Subote, glazbeni ‘Musicpotovi’ ili prepoznavanja stihova u ‘Ne zaboravi stihove’, pokušavanja pobjeđivanja Šole kao Stefaana Raaba, svi ti Lokasovi, Golužini, Mlakarovi, Tarikovi ili ini tragovi, kompilirali su brojnih TV sezona i sezona razbibrige. Spajala se napetost s navijanjem za susjedne ljude s ključnom količinom znanja i sreće koji su si uspijevali riješiti mjesečne ili godišnje budžete dobitkom na tim mikro loto varijantama. 

Najkvalitetniji kvizovi posljednjih dekada na ovim prostorima

Ovdje smo bacili pogled u dalj na ponudu nekih od najkvalitetnijih kvizova ili game showova datiranih posljednjih dekada na ovim prostorima, nekad od Vardara pa do Triglava, danas od Čakovca do Dubrovnika ili Umaga do Vukovara. I natrag.
Dok Lokas najavljuje nova autorska čudesa pod nazivom ‘Solo’ i dok se u domaćim produkcijskim mozgovima rola još ponešto aktivnih ideja s potencijalno iznimno zabavnim game i kviz projektima, izlistali smo onaj kvalitativni vrh i temelj. 

Kao meritorni kriteriji uzeti su: originalnost koncepta, zabavnost, gledanost, medijski feedback, procjene TV struke, dugotrajnost, potencijalni izvozni uspjeh u inozemstvu. I naravno – X faktor.

1/ KVISKOTEKA (1980. – 1995.) – JRT, HTV

Vrijeme kada su imena garantirala kvalitetu. Kada je naoko mrki brk Laze Goluže, autora projekta s produženom rukom genijalnog Olivera Mlakara u voditeljskoj ulozi, zabavljao Jugu, a kasnije samo Lijepu Našu s do danas neprebačenim kviz konceptom.
ABCD pitalice, Bliski susreti, Igra asocijacija, Igra detekcije, Final kviz znanja davali su takav savršeni mash up uzbuđenja i napetice, znanja i zabave, jednostavno generacijski su premostili jaz od doslovnih 7 do 77 fantastičnim centriranjem posred mete s dva imperativa: ‘zabavi nas’ i ‘nauči nas’.

Od Roberta Pauletića nadalje krenulo se od ljudi sa znanjem iz opće kulture raditi zvijezde. Umjesto kukanja i plakanja za prošlim svršenim vremenima i pokušaju reboota 2006., pitanje nije retoričko – kako je itko ikada dopustio da takvo remek djelo ikada bude ugašeno i prestane se emitirati? I drugo – što se čeka s obnavljanjem licence i pokretanjem novog starog ruha odnosnog projekta. 

2/ UPITNIK (1997. – 2004.), HTV, Nova TV

Da je radio samo ‘Upitnik’, kratku i brzu, dinamičnu i jednostavno neobranjivu win win formu, Lokasu je trebalo zaštiti prezime na Prisavlju. Doticao se autorski još svega i svačega (Diplomac, HNL manager, Jeopardy, Derbi, 5 minuta slave), ničega se toga niti uz puno napora nećete dosjetiti koliko će vas zaskakati u flashbackovima njegovo simpatično urlanje i poistovjećivanje s gledateljima, naprosto navijanje da mu maznu lovu.
Rebootali su nekoliko godina nakon prestanka, ali nije zaživjelo u prvoj buci. Dobar dio tog šarma naprosto vabi za nečim sličnim. 

3/ TKO ŽELI BITI MILIJUNAŠ (2002. – 2008., 2009 – 2010., 2019. – ), HTV

Engleski original ‘Who Wants to Be a Millionaire?’ na HTV je adaptacijom svojih sistema igara i dramaturgijom došao najbliže napetosti i konceptu poistovjećivanja gledatelja s natjecateljima na foru ‘mogu i ja to’ ili ‘ja bi znao/znala’.

Tarik Filipović se od karakternog glumca emancipirao više kao vrstan TV voditelj, a uspjeh kvizu osim doslovno milijunskoj svoti duguje kombinaciji pobrojenih faktora. Navijanje i slava Miri Bičanić kao prvoj nacionalnoj milijunašici, Mirku Miočiću kao najpozvanijem jokeru, počelo je izdvajati sudionike kao karaktere s kojima se bilo za poistovjetiti, a emisiju se prepoznavalo prema sadržaju i hvaljenju znanja koje je postalo zabava.

 

4/ JADRANSKI SUSRETI (1978. – 1980.), JRT

Ljeto, turisti, socka turizam, mornarske majice, razbibrige, gradovi protiv gradova, padanja, sklizanja, polijevanja vodom, povlačenja užeta, hvatanja visećih pršuta, gusarijade na dalmoški način, Helga Vlahović i Oliver Mlakar, preteče svih onih japanskih sasuka aka ninja warriorsa, bili su recepti tadašnjih flasheva feelgooda. Televizija Zagreb davala je Jugoslavenskoj Radio Televiziji ovaj segment ljetne zabave. Prije desetak godina su pokušali sramežljivo reloadati reboot. Bolje da nisu.

 

5/ POTJERA (2013. – ), HTV

Još jedan britanski original (The Chase) isfuran u HTV remakeu krenuo je s Tarikom Filipovićem kao voditeljem, koji je nakon šest sezona pustio mjesto Joketu Lokasu, ali osim natjecatelja prave, zvijezde emisije je trust odabranih lovačkih mozgova (Dean Kotiga, Morana Zibar, Krešo SM, Mladen Vukoprepa i pokojni Mirko Miočić).

Usmjeravanje nepoznatih natjecatelja da djeluju kao team lijepo igra na notu zajedništva i pomoći stranaca jednoga drugome “u nevolji” ili lovu za lovom. Osvajači love nisu prebacivali zasad svote veće od 250.000 kuna zajedno ili do 190.000 pojedinačno. Traži se snalažljvost, brzina i znanje, doduše dojam je nešto manje nego u Kviskoteci ili Milijunašu. 

6/ MUZIČKI TOBOGAN (1980. – 1998.), JRT

Nedavno preminuli TV voditelj Minja Subota pokrenuo je startom 80-ih na JRT-u inačicu glazbenog kviza i showa za djecu na kojoj su odrastale mnoge generacije podjednako kao i na ‘Brankovoj Kockici’, učivši škole sudionice zdravoj kompeticiji, veselju, natjecanju na glazbenim razinama. Kroz mnoštvo prilagođenih rubrika i igara tipa muzičkih zagonetki, ton po ton, čitaj pevaj, karaoke, muzičke asocijacije, imitacije… klinci su uživali.

Raspadom Jugoslavije tuzemnu je inačicu nekoliko godina vrlo uspješno bildao Siniša Cmrk do skandala s dizanjem ruke na suradnicu. Post festum je bilo gašenje showa.

 

7/ PIRAMIDA (2004. – 2008, 2013. – 2014.), HTV

Celebrity game parlament show, speakers corner, javna rasprava u patentu Željke Ogreste i njenog supruga Dubravka Merlića – Merle uključivala je po tri javne osobe u debatiranju pet događaja iz ranih medijskih sfera proteklog tjedna. Vox populi odlučuje o pobjednicima. Ista emisija je sjajno zakucana u distributivnom smislu obzirom da su prava patentiranja otkupljena u brojim zemljama Europe i svijeta.

Nikad nije jasno zašto tako kvalitetni, originalni patentni ne budu nastavljeni emitirati i zašto se pretplatnički milijuni ne utuku u produkciju vrsnih predstavnika tuzemne zabave nego se emisije tog tipa gase.

 

8/ HUGO (1995. – 2004), HTV

Po danskom patentu nastala interaktivna TV video igra u kojoj mali zeleni animirani trol izbjegava razne prepreke. Uz asistenciju voditelja Borisa Mirkovića, Ivane Plechinger – Hugoline i Kristijana Ugrine klinci su pomoću daljinskih upravljali baznim pokretima i naprosto obožavali jurnjavu malog ‘gremlinastog’ trola u njegovim avanturama.

 

9/ KVIZNA SITUACIJA, 2015., HTV

Ekspanzija pub kvizova na nikom jasno koju foru je prošvercana na HRT3 u periodu jedne sezone kroz prvi TV pub kviz show na svijetu. Mario Kovač i Milan Fošner su se prebacili iz buksi na pokrivenost kamerama i preštekali na urbanu inteligenciju izvan prime timea.

Načela formata su bila preuzeta od popularnih kvizova znanja koji se održavaju u pubovima/klubovima/kafićima i drugim sličnim mjestima u Hrvatskoj i svijetu, a koji su svoju ekspanziju upravo doživljavali u Zagrebu i ostalim gradovima RH upravo tih godina. 

10/ TKO ĆE GA ZNATI (2013. – 2014.), RTL

Marijana Batinić i Ivan Šarić ulijeću slučajnim namjernicima po ulicama hrvatskih gradova s nagradnim kviz pitanjima i izazovima hoće li sudjelovati u kvizu. Što teža pitanja to veća lova, gradira se od lakših prema težima. Izuzetno feelgood, zabavno, opušteno…

Izgledalo je da se vibe prenosio s prolaznika na voditelje i obratno, a najviše su uživali gledatelji. Licenca izraelskog formata ‘Smart face’, autora Odeda Menashea, nekoliko je godina bila pravi mali hit, šteta što nije nastavljena. Takvih malih, a velikih game showova nedostaje big time na domaćim telkama. 

 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime