Četvrtak, 17 listopada, 2024

Istraživanje Hrvatskog Telekoma pokazalo kako čak 10 posto građana Hrvatske nema osobu kojoj se mogu obratiti za podršku

Blagdansko ozračje za većinu predstavlja 'najljepše doba u godini', te vrijeme obiteljskog okupljanja i druženja s prijateljima i bližnjima pa ne iznenađuje podatak kako trećina ispitanika tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana češće komunicira s obitelji i prijateljima

Hrvatski Telekom je u sklopu božićne kampanje „Kako si?“ proveo nacionalno istraživanje o komunikacijskim navikama i koliko smo u kontaktu s našim bližnjima. U sklopu predstavljanja rezultata, organizirana je i panel rasprava na temu „KAKO SI? nije samo obično pitanje“ u kojoj su sudjelovali renomirani stručnjaci: prof.dr.sc. Nataša Jokić-Begić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Tanja Sever iz Psihološkog centra Sever i prof.dr.sc. Neven Ricijaš s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.



Oni su sa stručnog stajališta govorili o važnosti iskrene i otvorene komunikacije te pružanja podrške bližnjima kao jednog od ključnih preduvjeta za sreću, o tome kako se nositi s problemima, stresom i usamljenošću, što možemo učiniti za sebe i za druge da se osjećamo bolje te kako jedan mali poziv i razgovor mogu učiniti veliku razliku.

Komunikacija s bližnjima je iznimno važna

Blagdansko ozračje za većinu predstavlja “najljepše doba u godini”, te vrijeme obiteljskog okupljanja i druženja s prijateljima i bližnjima pa ne iznenađuje podatak kako trećina ispitanika tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana češće komunicira s obitelji i prijateljima. Usprkos tome i dalje postoji veliki broj onih koji se osjećaju usamljeno. To potvrđuje i izrazito visoki broj od čak 50 posto ispitanika koji žele da ih se češće i iskreno pita kako su.

Kada se gleda općenito zadovoljstvo životom, polovica ispitanika je zadovoljna istim, a nezadovoljstvo iskazuju životom (57 posto) fizičkim (54 posto) i mentalnim zdravljem (45 posto).

Prema istraživanju, komunikacija i dostupnost bližnjih za razgovor izuzetno je važno za cjelokupno zadovoljstvo životom. Tako je je 90 posto ispitanika izjavilo kako ima nekog kome se može obratiti za podršku (najčešće su to supružnici – 62 posto, prijatelji – 52 posto ili roditelji – 32 posto). Međutim, istodobno zabrinjava podatak kako čak 10 posto ispitanika nema podršku bliske osobe kojoj bi se mogli obratiti za podršku u njima bitnim ili teškim životnim situacijama. 

Jedno jednostavno pitanje nekome može uljepšati dan

Najčvršće veze i najučestaliju komunikaciju, logično, ostvarujemo s onima s kojima smo svakodnevno fizički okruženi, a to su ukućani i kolege s posla. Mnogo manje komuniciramo s obitelji i prijateljima s kojima se ne vidimo tako često. S članovima obitelji s kojima ne živimo, komuniciramo češće na tjednoj (45 posto) nego dnevnoj osnovi (28 posto), dok s bliskim prijateljima tjedno komunicira 47 posto ispitanika, a jednom mjesečno njih 27 posto.

„S programom i kampanjom ‘Kako si?’ želja nam je skrenuti pozornost kako jedno jednostavno pitanje i izraz iskrenog interesa može nekome uljepšati dan. Blagdansko vrijeme, koje je tradicionalno rezervirano za obitelj i bliske nam osobe pravi je, ali nikako jedini trenutak za angažirati se po ovom pitanju jer uvijek je pravo vrijeme za pobrinuti se za druge. Ovog Božića, ali i općenito želimo potaknuti sve, počevši od sebe, da se više angažiramo, ne sutra nego sada. Idealno kroz fizički/osobni kontakt, kojeg ništa ne može zamijeniti, ali zahvaljujući tehnologiji i poziv ili video poziv su dobrodošle alternative. Upravo je to bio i pokretač naše kampanje i provedenog istraživanja, a sretni smo što su naš program prepoznali naši današnji panelisti koji na ovu temu imaju puno za reći te podijeliti dobre savjete“, izjavio je Igor Vukasović, direktor Korporativnih komunikacija u Hrvatskom Telekomu.

Pozivi i digitalni kanali komunikacije, prema istraživanju, postaju sve važniji u održavanju veza sa bližnjima. Telefonski poziv za ispitanike predstavlja najvažniji način za održavanje veza s članovima obitelji s kojima ne živimo (38 posto), dok 28 posto ispitanika za to koristi digitalne aplikacije kao što su WhatsApp, Viber i Facebook Messenger. Kod  održavanja veza između prijatelja raste upotreba aplikacija pa na taj način primarno s bliskim prijateljima komunicira 47 posto ispitanika, dok telefonske pozive istovremeno prakticira njih samo 18 posto. Čak 52 posto ispitanika izjavilo je da komunicira s poznanicima putem aplikacija.

Važno je razumijevati prednosti i nedostatke online komunikacije

„Online komunikacija ima niz prednosti, ali i rizika. Za mentalno zdravlje, i ono što danas zovemo ‘digitalna dobrobit’, nužno je razumijevanje tih prednosti i nedostataka, ali ponašati se u skladu s njima i onda imati ispravna očekivanja. Online komunikacija je izvrsna za dijeljenje informacija i utjecanja na neko trenutno, kratkoročno raspoloženje. I tu u pravilu treba zadržati njezin domet.“, izjavio je prof.dr.sc. Neven Ricijaš, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.

„Tehnologija može biti most među generacijama, ali pri tome treba biti što više komunikacije u živo. Djeci treba omogućiti trajanje u odnosima, makar ti odnosi donosili i negativne emocije“, poruka je prof. Tanje Sever iz Psihološkog centra Sever.

Tanja Sever

„Ovih blagdana nemojte težiti savršenosti već osjećaju bliskosti.  Pitajte svoje bližnje „Kako su?“ i saslušajte njihov odgovor te iskoristite priliku i da vi nekome iskreno kažete „Kako ste“. To ne znači samo ugodne interakcije , u redu je i posvađati se , ali ako iza toga slijedi mirenje, oboje će pomoći u razvoju bliskosti“, izjavila je prof.dr.sc. Nataša Jokić-Begić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Nataša Jokić Begić

Zajedno s Udrugom kako si?, neprofitnom organizacijom čiji je cilj osnažiti javnost za suočavanje s različitim svakodnevnim teškoćama, Hrvatski Telekom je napravio serijal od 15 videa koji će pokrivati teme kao što su burnout, usamljenost i sl., kako bi skrenuo pozornost na ove važne, a često zapostavljene teme. Videi su dostupni na YouTube kanalu Hrvatskog Telekoma. 

Istraživanje je provedeno na razini cijele Hrvatske, na reprezentativnom uzorku za online populaciju, a sudjelovali su ispitanicima između 16 i 65 godina.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime