Stvarnost u prošloj godini više se činila kao dio znanstvene fantastike nego pravog života. Svijet je živio na različite načine – često kao u filmu. Zato ne čudi kako su brojni dokumentarni filmovi privukli pažnju, što kritičara, što ‘obične’ publike.
Ovih je 10 naslova prikazalo svijet na različite načine. Od političara kojima su važna dobra djela i dobrobit zajednice, do kampa za tinejdžere i zanimanja za moralnost društva.
Dok su jedni prikazivali zabavu i pozitivan pogled na život, drugi su duboko proučavali socijalna pitanja i moralne vrijednosti. Jedno je sigurno – svi su bili nepredvidivi i navode na razmišljanje.
The Painter and the Thief
Sve započinje zločinom. Češka umjetnica Barbora Kysilkova izlaže svoja djela u galeriji u Oslu kada joj ukradu dvije slike. Kasnije se suočava s jednim od lopova, Karlom Bertil-Nordlandom, koji kaže da ih je ukrao “jer su bile lijepe”. Kysilkova ga pita može li ga naslikati, a njih dvoje se ubrzo nađu neočekivano upleteni u živote jedno drugoga. Kroz pogled na umjetnost iscjeliteljstva i iscjeliteljsku snagu umjetnosti, dokumentarni film Benjamina Reea, na kraju zalazi u prošlost oba lika i na površinu donosi živote pune boli, trauma, dobrih i loših odluka.
The Truffle Hunters
Neki od njih to rade od kraja 80-ih; drugi su počeli prije nešto manje od 10 godina. Svi lovci i njihovi psi posvetili su život istraživanju dubokih šuma, u potrazi za najrjeđim bijelim tartufima Alba. Jednom kad ih pronađu prodaju ove rijetke delikatese trgovcima i ugostiteljima koji za njih nude velike iznose. Gregoryj Kershaw i Michael Dweck donose zanimljiv pogled na ponekad natjecateljski, uvijek nervozni svijet lovaca i sakupljača ukusne i rijetke namirnice.
Gunda
Ruski filmaš Victor Kossakovsky, u hvaljenom epu Aquarela podsjetio nas je na krhkost ljudskog postojanja na zemlji, a u Gundi nas podsjeća da planet dijelimo s milijardama drugih životinja. Kroz susrete s majkom svinjom (istoimena Gunda), dvjema domišljatim kravama i jednonogom kokoši koja prikazuje snalažljivost peradi, Kossakovsky preispituje našu moralnost i podsjeća nas na urođenu vrijednost života.
City Hall
Poput gotovo svih djela Fredericka Wisemana, 90-godišnjeg filmaša, ovo je dugačak i težak pogled na unutarnji život institucije, kao i na grad kojem služi: branitelje, dobrostojeće, socijalno obespravljene, plave krvi, radnike s plavim ovratnicima, gradske četvrti, profesore na fakultetu iz Ivory-Towera. ‘Vijećnica’ je istraživanje civilnog društva i općeg dobra. Sunčan je dan u Bostonu, u blizini Vijećnice je malo ljudi, ali uskoro će ih se skupiti na stotine. Wiseman se više puta vraća u zgradu, a zanima ga njegova društvena struktura i funkcija, kako stvari funkcioniraju iznutra i izvana (kako ne rade) i kako ovaj često ismijani komad betona oživljava u mnoštvu ljudskih interakcija. To je ep o građanskom diskursu – mural svakodnevnog života koji je toliko bogat detaljima da se čak i njegovo produženo vrijeme čini prekratkim (traje 4 sata i 23 minute).
Bloody Nose, Empty Pockets
U sjenama blještavih svjetala Las Vegasa, posljednji je poziv za voljeni ronilački bar poznat kao Roaring 20s. Njegovi redoviti članovi presjek su američkog života i čine zajednicu – čvrsto povezanu, ali slučajno nastalu, koja se vrti između dostojanstva i razvrata. Obračunava se s prošlošću i suočava s neizvjesnom budućnosti. To je barem premisa; stvarnost je nestvarna koliko i svijet iz kojeg bježe. ‘Krvavi nos, prazni džepovi’ mozaik je različitih života koji se prelijevaju u neuspjelom društvu.
Boys State
Desetljećima je Američka legija vodila program pod nazivom “Boys State”, jednotjednu vježbu samoupravljanja pomoću političkog sustava na razini državne vlade. Učenici srednjih škola bili bi prihvaćeni u program, gdje su bili podijeljeni u dvije stranke koje vode političke kampanje za nekoliko pozicija, uključujući i mjesto guvernera. Na samom početku filma vidimo nekoliko poznatih političara i stručnjaka koji su sudjelovali u događaju, od Billa Clintona i Coryja Bookera do Dicka Cheneya i Rusha Limbaugha. Prisustvo ne jamči uspjeh na istoj razini kao i ovi ljudi, ali ako je ovaj zabavni dokumentarac bilo kakav pokazatelj, definitivno će sudionike pripremiti za vrhunce i padove američkog političkog sustava. Filmski autori Jesse Moss i Amanda McBaine infiltriraju se u mnoštvo teksaških tinejdžera i iz prve ruke vide kako nastaju buduće generacije moderne politike. Apsolutno uvjerljiv, pomalo alarmantan, ovo je dokumentarni film koji je predstavio nekoliko mladih političara za koje bismo mogli čuti u sljedećih nekoliko godina.
Dick Johnson is dead
Ili točnije, Dick Johnson polako podleže demenciji i umire. Dakle, Kirsten Johnson čini ono što bi učinila svaka dobra kćer: snima film o ocu koji umire. Redateljica se pokušava suočiti i pomiriti sa smrću kako bi preuzela kontrolu nad svojim strahovima za ostarjelog oca, istodobno priznajući koliko malo može učiniti. Dokumentarni film ima tragikomičnu strukturu, sastoji se od podrugljivih scena u kojima njezin vedri tata umire na grozne načine, klima uređaj mu pada na glavu, labavi nosač reže vrat, automobil ga udara… Prije nego što se situacija učini previše realnom, fasada se podigne i on opet izviri, živ kao i uvijek. Na trenutak je Kirsten Johnson pobijedila smrt.
Time
Nakon što je njezin suprug završio u zatvoru zbog pljačke banke, Fox Rich počela je voditi svojevrsni crno-bijeli video dnevnik. Njezin sin imao je četiri godine, a bila je i trudna s blizancima. Tijekom sljedeća dva desetljeća Rich će svoju djecu odgajati kao izvrsne mladiće, postat će autorica bestselera, predavati o umjetnosti memoara i postati aktivistica za reformu zatvora. Također je neumorno radila na oslobađanju supružnika od doživotne kazne. Putovanje svijesti kroz priču jedne žene, dokumentarac Garretta Bradleyja spaja Richove kućne filmove i vlastite snimke kako bi stvorio intiman, neponovljiv pogled kako je epidemija masovnog zatvaranja utjecala na sve uključene. Taman kad pomislite da stvari ne mogu postati emotivnije, film prikaže kako se ono što je jednom izgubljeno ipak može čarobno vratiti.
American Utopia
Spike Lee snima nedavnu reviju Davida Byrnea s Broadwaya i na kraju pruža mnogo više od pukog koncertnog filma. To je vrsta suradnje između filmaša i glazbenika koja podiže formu onako kako Byrne i njegovi u siva odijela odjeveni bend, pjevači, plesači i instrumentalisti podižu raspoloženje publike. Lee provlači svoju kameru kroz izvođače na sceni, pruža perspektive od prvih do zadnjih redova i naglašava nekoliko izvedbi (posebno njihovu obradu protestne pjesme Janelle Monae “Hell You Talmbout”). Tijekom dva sata gledanja shvatite kako dvije riječi iz naslova nisu kontradiktorne.
Collective
U rock klubu Collective u Bukureštu, 30. listopada 2015. godine, u požaru je poginulo 27 ljudi, a ozlijeđeno ih je još 180. To je potaknulo bijes u javnosti i izazivalo prosvjede i smjenu u rumunjskoj vladi. Novinar sportskih novina čuo je kako neki od pokrovitelja kluba umiru za vrijeme oporavka u bolnici. Tada su on i njegov tim istraživačkih novinara odlučili malo dublje kopati po priči. Nacionalni skandal uskoro postaje sve veći, dalekosežniji i razorniji sa svakim novim otkrićem. Ovaj film je poput dokumentarne verzije filmova ‘Svi predsjednikovi ljudi’ i ‘Reflektori’, gdje se vode napeti razgovori oko konferencijskih stolova, novinari stisnuti iza računala ne prestaju s radom i urednici koji izdaju naredbe. Upravo ta napetost i neizvjesnost stvaraju dramu. I do kraja filma, naslov počinje poprimati sasvim drugo značenje.