Dok su svjetske oči bile uprte u tragediju Covidom pogođene Indije i sukoba u pojasu Gaze, a naše misli u praćenju predizbornih aktivnosti lokalnih političara, na zapadnoj obali SAD-a u roku od 48 sati nestali su, barem na kratko, Zlatni globusi.
Filmska i TV nagrada koju dodjeljuju strani dopisnici iz Hollywooda, ujedinjeni u udruzi HFPA, koji prate scenu, a rade za razne međunarodne medije, preko noći postala je žrtva teških optužbi, pa i osuda.
Kronologija otkazivanja i optužbi na račun HFPA-e
Otkazivanje Zlatnog globusa za iduću godinu teško da se moglo predvidjeti. Da, kontroverza se rasplamsava mjesecima: prvo iz Los Angeles Timesa u veljači kada su istakli isključivost udruge koja nije imala tamnopute članove, milijune dolara sumnjivih transakcija u novcu i ostalim vrijednostima i potpunoj zatvorenosti za javnost. Zatim, otvoreno pismo koje je potpisalo više od 100 hollywoodskih PR agenata koje pozivaju na ‘duboke i trajne promjene’. Onda je Scarlett Johansson pozvala poznate članove da se “povuku iz HFPA-e”, a dan nakon toga je Tom Cruise u znak simboličnog protesta vratio svoja tri osvojena kipića. Kao šlag na tortu, TV mreža NBC koja je još po ugovoru planirala emitirati Zlatne globuse sljedeće godine, otkazala je prijenos dodjele za 2022.
Sada se HFPA-e odriče kompletni hollywoodski establišment, nakon godina dugog i proračunatog udvaranja. Čak i nakon što je neprofitna organizacija početkom ovog mjeseca najavila opsežne reforme (uključujući dovođenje glavnog administratora za raznolikost, pravičnost i inkluzivnost – uz obećanje da će povećati članstvo za 50 posto u sljedećih 18 mjeseci “s posebnim naglaskom na zapošljavanje članova crnaca”), Izvršni direktor Netflixa Ted Sarandos izvijestio je odbor čelništva HFPA-e da njegov streaming servis “zaustavlja bilo kakve aktivnosti” dok se ne naprave značajnije promjene. Nakon toga su se Amazon, WarnerMedia i Neon brzo pridružili bojkotu.
Organizacija koju su mnogi godinama potajno mrzili
Kritičari i drugi novinari udrugu već dugo smatraju korumpiranom, ali to nije ono zbog čega su ljudi stvarno ljuti. HFPA se sada suočava s najozbiljnijom krizom u svojoj 77-godišnjoj povijesti jer je gomila odvojenih holivudskih frakcija, predvođenih munjevitom brigadom estradnih PR-ovaca, napokon odlučila prozvati organizaciju koju su toliko godina tolerirali i potajno mrzili.
Jednom kad je emisiju u devedesetima počeo producirati Dick Clark Productions, a emitirao NBC, Globusi su se razvili u pouzdanu komoru za velike zvijezde i ozbiljne glumce: odvijala se zabavna i i neformalna priredba, prilagođena TV formatu – a koja se događala krajem siječnja, samo nekoliko dana prije kraja vremenskog razdoblja glasanja za Oscara.
Sjetite se smao britih vođenja ceremonije od strane Tine Fay i Amy Poehler, a pogotovo otvarajućih monologa Rickya Gervaisa koji je vodio prijenos čak pet puta. I svaki od tih pet puta nagazio je neku od zvijezda u publici, na način na koji se u takvim svečanim prilikama nije uobičavalo. Sada je jasno da je to samo dodalo ulje na tinjajući plamen koji se rasplamsao u sveopći bojkot.
Kultura otkazivanja i ‘političke korektnosti’ uvjetovala je – cirkus?
Sve to odvilo se tolikom brzinom da se teško oteti dojmu da je neizmjerna količina ‘političke korektnosti’ i kulture otkazivanja – koja je trenutno u potpunom zamahu – uvjetovala ovom cijelom cirkusu.
Nevjerojatno je da je posljednji show emitiran prije samo tri mjeseca bez trunke kritike i onda je krenuo domino efekt, koji je očito bio planiran i pripremljen da se odigra u doba nakon Oscara. Mnoge od optužbi koje idu na račun Zlatnih globusa stoje i ima poprilično istine njima. No, s druge strane one nisu od jučer – već postoje desetljećima.
I ono što glasnogovornici i njihovi klijenti ne razumiju, ovakav način obračuna sa stranim novinarima nije osobna stvar; to je bacanje rukavice u lice stranim medijima, tržištima i stranoj kino publici. U doba kada je velikih i kvalitetnih kino filmova sve manje, kada se njihove kino premijere poklapaju s premjerama na streaming servisima, kada je produkcija sadržaja još uvijek u polu-aktivnom stanju i kada Oscari kao kruna i ogledalo filmske industrije i trenutnog stanja bilježi gotovo nikakav interes kod filmske i TV publike, izgleda da su neki svoj utjecaj i slavu monetizirali na krivi način.
Hoće li strani novinari i mediji izvan SAD-a uzvratiti udarac?
Jer ako ćemo iskreno, strani novinari mogu bez Zlatnih globusa, no što ako europski, južno američki i azijski mediji počnu odbijati intervjue sa hollywoodskim zvijezdama i prestanu objavljivati recenzije američkih filmova?
Što ako nitko neće dolaziti na njihove premijere u Londonu i u Tokiju? Što ako tri najbitnija svjetska festivala, Cannes, Berlin i Venecija, nastave sa odbijanjem američkih ‘streaming’ i ostalih filmova? Jer ove godine u Berlinu – u službenoj konkurenciji – nije bio niti jedan film iz SAD-a, što se ne pamti.
A međunarodno tržište je odavno postalo financijski dominantno u odnosu na prihode američkih filmova u SAD-u. Samo kinesko tržište je postalo lukrativnije za američki film od novaca sa domaćih kino blagajni.
Stoga, odgovor sa druge strane oba oceana neće biti orkestriran i munjevit. On se već prirodno i samostalno odvija već neko vrijeme samo što to Amerikanci ignoriraju jer se bave brojenjem krvnih zrnaca – ispred i iza kamere.