Gabrielle “Coco” Chanel, pionirka ženske mode, da je živa, danas bi proslavila 138. rođendan. Coco se smatra najznačajnijom osobom 20. stoljeća kada je riječ o svijetu mode. Rođena je u Saumur, 19. kolovoza 1883. , a preminula je u Parizu, 10. siječnja 1971.
Odrasla je u sirotištu nakon što je otac napustio njezinu obitelj, a svoju prvu trgovinu šešira otvorila je 1909. godine. O njezinom uspjehu govori to što je u roku od samo godine dana premjestila trgovinu u Rue Cambon, vrlo prestižnu lokaciju u Parizu.
O njoj su napravljeni mjuzikli, filmovi i napisane mnoge knjige
Coco se nikada nije udala, a u hotelu Ritz u Parizu je živjela više od 30 godina! O tome kolika je istinska ikona govori i činjenica da su o njoj napravljeni mjuzikli, filmovi i napisane mnoge knjige. Umrla je u 88. godini u hotelu Ritz u Švicarskoj, a njezina modna kuća Chanel, i nakon njezine smrti, ostala je jedna od najprestižnijih modnih kuća na svijetu.
Coco Chanel je revolucionirala način na koji su žene nosile odjeću te je iskoristila promjenjiva vremena u kojima je živjela, osnaživši žene da teže savršenstvu, a ne “bolnim, ali sjajnim izgledima za crveni tepih”.
“Luksuz bi trebao biti udoban, inače nije luksuz.” – Coco Chanel
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Coco je redizajnirala način razmišljanja
Kad djevojke pomisle na heroja, trebale bi se sjetiti nekoga tko je sve u životu postigao sam, nekoga tko se zalaže za ono u što vjeruje i nekoga tko je napravio značajnu promjenu. Trebale bi misliti na nekoga poput (Gabrielle) Coco Chanel. Ona nije samo u potpunosti promijenila način odijevanja žena, Coco je redizajnirala način razmišljanja i način na koji se žene percipiraju.
Poznato je da je Coco krenula ni sa čim, dizajnirajući svoje kolekcije šešira, a zatim je tijekom teških ratnih godina uspjela preokrenuti percepciju ženske mode i načina života 20. stoljeća. Osim toga, nastavila je to činiti do kraja života svojim dizajnom, intervjuima, a možda je najvažnija činjenica da je uistinu živjela ono što je propovijedala.
“Djevojka bi trebala biti dvije stvari: tko i što želi.” – Coco chanel
Coco je ženama širom svijeta pokazala da mogu biti neovisne, snažne i moderne u isto vrijeme. Još 1920. godine žene su se odijevale konzervativno i smatrale su se inferiornima od muškaraca. Coco Chanel je imala lude ideje o stilu, snazi i osnaživanju te ih je ugradila u svoje dizajne i riječi.
“Moj život me nije zadovoljio, pa sam stvorila svoj život.” – Coco chanel
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Svi njezini izumi
Bez Coco ne bismo imali malu crnu haljinu niti moderne ženske hlače. Pokrenula je trend kombiniranja običnog odjevnog predmeta s biserima, draguljima i čipkom kako bi jednostavnu elegantnu haljinu podigla na višu razinu. Voljela je odvažne, originalne i jedinstvene komade nakita.
Kada je Coco Chanel otvorila svoju prvu trgovinu u Parizu, veliki broj odjevnih predmeta bio je izrađen od “jersey” materijala. Navikli na svilu, saten i druge luksuzne materijale, mnogi Chanelovi kupci bili su šokirani njezinim odabirom tkanine koja se tradicionalno koristila za muško donje rublje. Međutim, inovativna dizajnerica vidjela je potencijal za žensku odjeću s tkaninom koja nije skupa i odgovarala je sve zaposlenijem i aktivnijem načinu života njezine klijentele. Kako je i sama voljela nositi hlače koje je posuđivala od svojih ljubavnika odlučila ih je uvrstiti u ponudu i tako je od “jersey” materijala izrađivala lepršave hlače za žene, što je ženama omogućilo udobnost, slobodnije kretanje i rad u odjeći, čime je pružila modernu i praktičnu alternativu. Ova kombinacija učinila je žensku odjeću udobnom, a opet ženstvenom. Utjecaj koji Coco Chanel i dalje ima u svijetu mode je izvanredan.
Coco Chanel učinila je nešto što se nitko drugi nije usudio pokušati – koristila je odjeću namijenjenu muškarcima i od nje napravila uniseks. Njene emocije, ideje i izrazi očituju se u njenom dizajnu. Nije ju bilo briga što ljudi misle ili hoće li njezini nacrti biti prihvaćeni. Jednostavno je ostvarila snove o stilu i poslu. Štoviše, čak i kad je bila na vrhu modnih lista, nije stala. Nastavila je istraživati nove ideje i dizajne.
View this post on Instagram
Uvela je promjene u svijet parfema
Coco je promijenila način na koji žene mirišu. Ona je 1921. godine kreirala Chanel No. 5 koji je i sto godina kasnije još uvijek najpoznatiji parfem na svijetu. Coco je htjela stvoriti miris koji bi mogao opisati novu, modernu ženu koju je utjelovila. Miris sapuna i svježe očišćene kože bio je nešto što joj je bilo poznato. Vodila je brigu o čistoći i kad je počela raditi među gospodaricama bogataša, žalila se na njihov miris, koji je za nju bio “smrad”. Kad je odlučila naručiti parfem za najbolje klijente – novi trend među modnim kućama – bilo je važno da on prožima ovu svježinu. No, imala je problema s pronalaskom parfimera koji bi to mogao postići. U to vrijeme jedini način za stvaranje svježih mirisa bio je korištenje citrusa poput limuna, bergamota i naranče. Ove su stvari vrlo svježe i vrlo šarmantne, ali ne traju na koži. U to su vrijeme kemičari već izolirali kemikalije zvane aldehidi koje su mogle stvoriti taj miris.
U kasno ljeto 1920. Chanel je sa svojim ljubavnikom, velikim vojvodom Dimtrijem Pavlovičem, otišla na odmor na Azurnu obalu. Tamo je saznala za parfumera, sofisticiranog i načitanog lika po imenu Ernest Beaux koji je radio za rusku kraljevsku obitelj i živio u blizini, u Grasseu, središtu parfemske industrije. Beaux je bio znatiželjan i odvažan majstor i prihvatio je njezin izazov. Trebalo mu je nekoliko mjeseci da usavrši novi miris, no na kraju je došao do 10 uzoraka i predstavio ih Chanel. Bili su označeni brojevima jedan do pet i 20 do 24. Ona je odabrala broj pet. Šuška se da je petica zapravo posljedica laboratorijske greške. Beauxova pomoćnica dodala je dozu aldehida u količini koju nikada prije nije koristila. I tako je nastao Chanel No. 5!
Zaslužna je i za preplanuli ten
Coco Chanel je zaslužna i za još jednu promjenu u svijetu. Modna dizajnerica je 1920-ih, slučajno izgorjela na suncu tijekom posjeta Francuskoj rivijeri. Kad je stigla kući, stigla je s tenom i njezinim se obožavateljima očito svidio takav izgled te su i sami počeli težiti tamnijoj, osunčanoj koži. Preplanula koža postala je trend dijelom zbog njezinog statusa u društvu i čežnje drugih članova društva za njezinim načinom života.
Pouke o osnaživanju žena koje nam je Coco ostavila:
- Nikada nemoj prestati vjerovati i raditi na svojim snovima.
- Ne obaziri se na to što drugi ljudi misle. Neuspjeh je samo još jedan korak do uspjeha.
- Uvijek nastoj biti bolja nego prije.
- Nikada nemoj stati. Čak i kad postigneš svoje ciljeve, postavi nove.
- Budi svoja, budi slobodna i budi neovisna. To ti nitko nikada ne može oduzeti.
- Najhrabriji čin je i dalje misliti svojom glavom.