Što je potrebno da moda zapravo postane održiva? Godinama pričamo o tome, ali surova realno je da se malo toga promijenilo. Unatoč našem uzbuđenju oko recikliranih vlakana, regenerativne poljoprivrede, ponovne upotrebe predmeta, preprodaje i novih poslovnih modela, emisije ugljika i dalje rastu. Procjenjuje se da moda doprinosi porastu od 4 do 8,6% stakleničkih plinova u svijetu – radnici u modnoj industriji i dalje se iskorištavaju, a brza moda se i dalje širi.
Mnogo se toga svodi na činjenicu da je sama moda zapanjujuće neregulirana: brend ima svu slobodu da odabere bolje materijale, popravi svoj opskrbni lanac i smanji otpad. A ako to ne napravi, nikome ništa! Malo je brendova koji su u potpunosti održivi, ali ih ima sve više. Generacija Z je jednim dijelom odgovorna za njihov rast i razvoj, oni zahtijeva odgovornost od brendova koje koriste. I dalje je problem politika i zakoni, jer ne postoje mjere koje zahtijevaju od brendova odgovorniji rad. Samim time, nitko neće biti kažnjen jer nije održiv, niti nagrađen jer je.
Dosadno vam je – pogledajte najbolje dokumentarce o modnoj industriji!
Modna industrija uzrokovat će više od 25% svjetske emisije ugljika
Prije nekoliko desetljeća možda biste ste rekli da je to jednostavno priroda kapitalizma slobodnog tržišta. Ali ako se ništa ne promijeni, moda bi mogla biti odgovorna za više od 25% svjetskog udjela emisija ugljika do 2050. Budućnost industrije – i planeta – oslanja se na smanjenje tog broja, a čelnici industrije vjeruju da su vladini propisi i poticaji jedini način učiniti tako. Dok se od svake tvrtke zakonski ne zahtijeva da radi bolje, napredak se neće dogoditi onoliko brzo koliko bi trebao.
New York se odlučio na veliki korak u tom smjeru sa Zakonom o modnoj održivosti i društvenoj odgovornosti. Predstavili su ga čelnici The New Standard Institutea, a spozorirale senatorica Alessandra Biaggi i članica skupštine dr. Anne Kelles. Prijedlog zakona predlaže da se svaka marka odjeće ili obuće koja se prodaje u New Yorku s globalnim prihodom od najmanje 100 milijuna dolara treba pridržavati nekoliko okvira: osigurati jasno, transparentno izvješćivanje o upravljanju energijom, emisijama stakleničkih plinova, vodom, plastikom i kemikalijama; te provesti obveznu dubinsku analizu kako bi se izbjegle zlouporabe u radu.
Ako zakon bude usvojen, neispunjavanje ovih zahtjeva rezultiralo bi novčanom kaznom od 2% godišnjeg prihoda brenda, a sredstva će biti usmjerena organizacijama za zaštitu okoliša kao što je UPROSE. Ukratko, zakon bi omogućio da brend ne može poslovati u New Yorku osim ako ne dokaže da misli na planet i ljude.
Također bi eliminirao element zbrke za potrošača; oni od nas koji žele odgovorno kupovati često ne mogu razaznati koji brendovi poduzimaju smislene akcije, koji pretjeruju u svojim naporima, a koji ne rade baš ništa. Rečeno nam je “kupuj manje, kupuj bolje”, ali nam se ne daju informacije koje su nam potrebne za donošenje ispravnih odluka.
Održivi brendovi obuće i modnih dodataka koje želimo u svom ormaru
Hoće li isti zakon brzo doći i kod nas?
Iako se zakon uvodi u državi New York, značajna veličina tržišta New Yorka zapravo će zahtijevati od brendova diljem svijeta da se promijene. Stella McCartney prva je dizajnerica koja je podržala ovaj zakon, a mnogi njezini kolege govorili su o potrebi za boljom regulativom i poticajima.
Prošlog ožujka McCartney je usporedila zabranu vozila na fosilna goriva u Ujedinjenom Kraljevstvu do 2030., tvrdeći da će to ubrzati prelazak nacije na električne automobile i zelenu energiju. Modni ekvivalent, tvrdi McCartney, bio bi uvođenje poreznih poticaja koji potiču brendove da koriste umjetnu kožu; trenutno se na te materijale često plaćaju veći uvozni porez od životinjske kože. “Potrebne su promjene politike. Ne radi se samo o fizičkom proizvodu, nego o radu ruku pod ruku s ljudima koji to mogu zaštititi za budućnost”, istaknula je McCartney.
Kada će zakon biti usvojen još nije poznato, ali mnogi brendovi će morati promijeniti svoje poslovanje i politike. U Hrvatskoj još , nažalost, ne postoji zakon koji regulira modnu industriju i njihov rad. Ipak, neki domaći brendovi su se odlučili samostalno pokrenuti i napraviti promjene u načinu poslovanja. ELFS, Dive Organic, Capuchas, Lunilou samo su neki od njih. Mi ovaj zakon podržavamo u potpunosti i nadamo se da će u skoroj budućnosti, isti biti uveden i u Hrvatsku. Možda je ova 2022. godina, godina čuda, tko zna!