Petak, 1 studenoga, 2024

Dogodilo se na današnji dan: Ramones ili rođenje punka

Izraz punk je, naravno, postojao i ranije kao svojevrsni podžanr garažnog rocka šezdesetih

Na današnji dan 23. travnja 1976. Ramones su objavili nastupni album. Već u ljeto njegovih je četrnaest skladbi – od kojih je ona najdulja “I Don’t Wanna Go Down to the Basement” trajala jedva dvije i pol minute – počelo živjeti nekim svojim životom usko vezanim uz riječ  punk. Album objavljen na etiketi Sirea 23. travnja 1976. snimljen je za mizernih 6.400 dolara. Snimljen u produkciji  Craiga Leona na ovitku je imao neobičnu crno-bijelu fotografiju grupe (snimla ju je Roberta Bayley iz “Punk” magazina) koja je – baš kao i glazba sama – postala jedan od zaštitnih znakova punkerskog “novog doba”. Posebice nakon što je s nizom drugih sličnih fotografija s istog sessiona objavljena i u trećem broju “Punka” u kojem su The Ramones dobili “cover story” te cementirali jedan od prvih ikonografskih kanona predstojeće “revolucije”. One punkerske.



Izraz punk je, naravno, postojao i ranije kao svojevrsni podžanr garažnog rocka šezdesetih. Vezan uz skladbe poput “Loui Louie” Kingsmana, pjesmu “69 Tears“, Troggse – i himničku “Wild Thing”. Uzgred, riječ punk je baš lijepo legla uz glazbu Ramonesa, ali i himničko proročku “Blank Generation“ još jednog američkog genijalca, Richarda Hella. 

Kad je sve započelo?

No je li sve baš počelo objavljivanjem prvijenca Ramonesa? I da i ne jer punk – a o njemu je riječ – kao i svaki žanr ili supkulturni pokret vezan uz glazbene fenomene 20.stoljeća, ima svoje dublje korijene. I predšasnike. U Detroitu i New Yorku. U MC5 i The Stoogies te Velvet Underground u šezdesetima. Sva tri banda su sredinom ili na isteku šezdesetih udarali temelje punku.  Navijestivši njegovu žestinu i izravnost u kombinaciji s eksperimentalnom “bukom” i praskavim rockom. The New York Dolls (koje su obožavali i Ramones, Pistolsi i Patty Smith) su stigli nešto kasnije (1971.) sa svojom – pokazalo se vraški utjecajnom – kombinacijom thrash glam-rocka  i manijakalno energične svirke.

A onda su, rekoh, stigli Ramonesi. Ili točnije pjevač Joey, gitarist Johnny, basist Dee Dee i bubnjar Tommy. Prvijenac grupe dočekan je uz prave ovacije najutjecajnijeg dijela američke rock kritike. Znani Robert Christgau je u “Village Voiceu” za album napisao da “u trenu otpuhuje sve drugo što možete naći na programima radija”, dok je Paul Nelson u “Rolling Stoneu” ustvrdio da je riječ o projektu “koji je u cjelosti stvoren od ritmičkih brojeva odsviranim takvim intenzitetom kojeg rock and roll nije vidio još od svojih najranijih dana”. U pohvalama koje su pratile album prvijenac Ramones su nazvani “autentičnim američkim primitivcima” koje mora prihvatiti i slaviti američka popularna glazba. Baš kao što je nekoć slavila autentične “primitivce” u likovnim umjetnostima, u književnosti i na filmu. “Primitivizam” o kojem je riječ bila je, naravno, pohvala “najboljem mladom rock bandu na svijetu” odnosno pohvala njegovoj autentičnosti, energiji, iskrenosti ili – ako ćete – povratku na one korijenske vrijednoisti rock and rolla kao glazbe “s ritmom, energijom i stavom”.

Unatoč pohvalama kritike…

U prvijencu Ramonesa se ćutilo još nešto: eho Beach Boysa, Kinksa, doo wopa, ženskih grupa iz jata Phila Spectora… što je njihovim energičnim i nabrijanim minijaturama davalo posebnu boju. Neizbljedjelu i danas.

Unatoč pohvalama kritike album nije ušao na Billboardov Top 100. Baš kao ni njegova dva (odavno već himnička i amblematska) singla “Blitzkrieg Bop” i “I Wanna Be Your Boyfriend”. Uvodni broj albuma “Blitzkrieg Bop” bio je ogledni komad poetike Ramonesa: svega tri akorda, nabijen energijom uz ono himničko “Hey! Ho! Let’s go!” koje je moglo proći i kao napjev iz crtića. Formula: pitka brzo odsvirana melodija najčešće dvominutnih skladbi, energija i jednostavni aranžmani lišeni sola uz upečatljiv kratki riff protegnula se kroz cijeli album ali i ostala prisutna kod svih albuma Ramonesa u sedamdesetima. Ujedno bila vraški utjecajna. Pokazao je to najbolje njihov odlazak na kraću englesku turneju. Naime nakon nastupa u londonskom “Roundhouseu” u ljeto 1976. – kad im se na poziv na sceni priključio i Marc Bolan – Ramones su  prepoznati kao “burevjesnici” i proroci punka te doslovno bili okidač koji je potaknuo punkersku revoluciju u Velikoj Britaniji. Povratak u Sjedinjene Države i nastup Flamin’ Grooviesa i Ramonesa u losenđeleškom “Roxy Theater” mjesec dana kasnije, Ramonese je i na domaćem terenu potvrdio kao glavne promotore punka i njegovu prvu veliku (globalnu) zvijezdu.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime