BOB DYLAN
Shadow Kingdom
Sony – Menart
*****
Kad se već zbog pandemije nije moglo “na cestu” i nastaviti vječno kotrljajuću “Never Ending Tour”, Dylan i njegovi koncertni jataci su prije dvije godine domislili virtualni nadomjestak. Točnije, filmskom kamerom snimiti koncert bez publike u Santa Monici te – kako je to već uobičajeno – pretumbati, osvježiti i oživiti zgoditke iz drsko bogatog kataloga. Pedesetominutni film naslovljen “Shadow Kingdom – The Early Songs Of Bob Dylan” potpisala je redateljica Alma Har’el znana po dokumentarcima i video spotovima a sada je na red – unatoč povratku Boba i banda na pozornice – došao i pripadajući album. Je li on višak?
Čim čujete uvodni broj “When I Paint My Masterpiece” znati ćete da nije! Skladba koju su najprije objavili The Band na albumu “Cahoots” 1971., a Dylan – koji ju je iste godine snimio s Leonom Russellom kao liderom banda odličnih studijskih glazbenika – kasnije izvodio na brojnim nastupima, dobila je akustičarsku bluegrassom ozračenu verziju s usnom i “onom drugom” harmonikom, mandolinom, gitarama. Izlišno je i kazati posve drugačiju od verzije s “bandovskim štihom” koja se našla na (i kod nas nekoć objavljenom na etiketi Suzyja) kompilacijskom “Greatest Hits No 2.”
“Mostly Likely You Go Your Own Way (And I’ll Go Mine)” je umjesto brze verzije s “Blonde On Blonde” dobila usporenu akustičarsku (harmonikom podloženu) temu kao i “Queen Jane Approximately”. Potonja je postala tex-mexom nadahnuta meditativna balada. Kao svojevrsni kontrapunkt došla je “I’ll Be Your Baby Tonight” rockerski nabrijana americana te bliski srodnik brojeva s davnašnjeg “Highway 61 Revisited”.
Čudesan album
“Just Like Tom Thumb’s Blues” također nosi pečat rasne americane s gitarskim naglascima i harmonikom u ritmu modificiranog valcera dok je biser s “Nashville Skylinea”, “To Be Alone With You” dobio rockabilly/tex-mex energetsku injekciju. “What Was You Wanted” s albuma “Oh Mercy!” je zadržala izvorni karakter prozračne (ambijentalne) balade no izvanvremena “Forever Young” uspjela je ponuditi još jedno akustičarsko vraški dobro i emocionalno čitanje. Zbog gitarske pratnje – možda će to zvučati kao hereza – za stare uši čak na tragu Stonesa u “As Tears Go By”. “Pledging My Time” s “Blonde On Blonde” je i u novoj izvedbi pravi južnjački blues iz blata delte Mississippija kao i “The Wicked Messenger” s “John Wesley Hardinga”. Ovog puta s još naglašenijim blues štihom.
Sjajna “Watching The River Flow“ – u izvorniku blues-boogie – u novom je akustičarskom čitanju dobio čak dodatnu vrijednost. “It’s All Over Now Baby Blue” – usporena do krajnih granica – s Dylanovom sugestivnom “staračkom” rašpom je najudaljenija od izvornika i onog mladenačkog vokala s “Bringing It All Back Home”. No i ona s novom vrijednošću. Album zaključuje instrumentalna friška “Sierras Theme”; uz broj “What Was It You Wanted” preuzet s “Oh Mercy”, jedina skladba izvan odabranog vremenskog formata šezdesetih i ranih sedamdesetih.
Čak i bez pratnje crno-bijele filmske slike, “Shadow Kingdom” – kao čudesan album snimljen bez ikakvih udaraljki – je sjajan album.