Godinu dana nakon što je kulturna industrija uslijed pandemije koronavirusa stavljena na pauzu, britanski glazbeni sektor (iz kojeg dolaze i neka od najpoznatijih globalnih zvijezda) našao se pred novim brigama.
Glavno aktualno pitanje glasi: Čak i kada se epidemiološke mjere ublaže kako će turneje izgledati? Naime, izlaskom Velike Britanije iz EU dolaze i značajne promjene, a neke od njih mogle bi se značajno odraziti na glazbenu industriju.
Hoće li vize biti velike zapreke organizaciji turneja?
Prije Brexita britanski glazbenici Europom su mogli putovati jednostavno i bezbrižno – svaki dan mogli su posjetiti drugo mjesto i za to im je bila potrebna samo važeća putovnica. A sada će svako putovanje izvan Velike Britanije zahtijevati komplicirani i – skupi – administrativni proces slanja (i čekanja) zahtjeva za odobravanjem viza.
Sir Elton John situaciju je u razgovoru za magazin Guardian ironično opisao kao “smiješnu”, a mnogi glazbenici potpisali su otvoreno pismo u kojem navode kako je ovakav razvoj događaja “sramotni gaf” kada je glazbena industrija u pitanju.
“Granice su grozni ‘proizvod’ čovječanstva i evo nas upravo postavljamo još jednu – što smatram da predstavlja velik korak unazad”, izjavio je cijenjeni glazbenik i bubnjar grupe Queen Roger Taylor prilikom intervjua za BBC radio. Taylor smatra kako se pod hitno trebaju poduzeti mjere da se nađe efikasno rješenje i spriječi nova kriza u kojoj bi se britanski glazbenici, njihove ekipe, ali i svi povezani s koncertnom industrijom, mogli naći. A s njim se slažu mnogi. Među ostalima i više od 280.000 ljudi koji su potpisali peticiju s molbom odgovornima da se glazbenicima zbog potreba turneja i – obavljanje posla kojem su se posvetili, omoguće putovanja bez viza.
Zasad ništa od ‘glazbenih putovnica’
Nadležni su priznali kako trenutačno po tom pitanju nisu u planu daljnji pregovori s EU. Da pojasnimo, Caroline Dinenage, ministrica kulture i medija u prvom osvrtu je, okrivivši pri tom EU, odbila ideju “glazbenih putovnica” uz koju se ne moraju dodatno osiguravati vize. Nakon niza prozivki, ponovo se oglasila, no opet s odbijenicom te bez inicijative za rješenjem. Kao djelomično rješenje stigla je izjava iz vlade s opaskom kako bi EU mogla pristati na putovanja bez viza ako je riječ o “ad hoc nastupima” – što i dalje ne rješava problem odlazaka na turneje.
Neki si glazbenici možda neće moći priuštiti sviranje u Europi?
Uzevši u obzir da su turneje glavni izvor prihoda glazbenicima te da donose neusporedivo veću zaradu od streaminga, jasno je zašto su britanski glazbenici kao i zaposleni u glazbenoj industriji zabrinuti. S druge strane, zabrinuti su i ljubitelji glazbe koji se pitaju hoće li, i kada, moći uživo vidjeti neke od omiljenih izvođača ili će ostati zakinuti za koncertna iskustva. Kao da pandemija koja je pauzirala glazbeni svijet nije bila dovoljna.
Trenutačno se čini kako je situacija jednako loša i za već etablirane umjetnike – zabavne ili klasične glazbe kao i za one koji su na početku karijere. No, dok se s jedne strane vjeruje kako će, čak i ako se neko vrijeme ne nađe rješenje, menadžeri velikih svjetskih imena naći način kako se prilagoditi i financirati odlaske na turneje, posebno se brinu manje popularni izvođači i glazbenici u usponu koji su svoju glazbu planirali predstaviti po europskim klubovima.
“Hoće li nova pravila značiti da si mi kao bend više nikada nećemo moći priuštiti sviranje u Europi?”, zapitali su se. Mnogi su zabrinuti kako bi se sveukupna situacija, ako se ne nađe “lijek”, nažalost mogla odraziti i na pad interesa mlađe populacije. Uz to što bi mogao pasti interes za učenjem sviranja i pjevanja – sve skupa moglo bi dovesti i do odustajanja od bavljenja glazbom pa i uništenja karijera mladih umjetnika.
Ugrožena su i mnoga specijalizirana radna mjesta
Nisu samo glazbenici pogođeni. Isto je i sa suradnicima, tehničkim ekipama i stručnim osobljem specijaliziranim za pratnju glazbenika na turnejama. Ti zaposlenici – njihovo znanje i oprema – iznimno su važan faktor koncertne industrije. Niti jedan koncert ne može se održati bez njih. Postoje cijeli timovi specijalizirani za “život na kotačima” koji osiguravaju da glazbeni spektakli funkcioniraju besprijekorno. Uz nova pravila, obavljanje njihovog posla bit će teško izvedivo.
Kako će izgledati glazbena scena u Velikoj Britaniji?
Problematika se, vice versa, odražava i na glazbenike koji žele doći svirati u UK. Za očekivati je da će, iz istih razloga – uložnog novca i izgubljenog vremena za dobivanje ulaznih viza – drugi glazbenici smanjiti gostovanja u britanskim dvoranama i festivalima. Budući da su glazba i kultura općenito “proizvod” koji raste uz razmjenu raznih utjecaja te umjetnost kao takva predstavlja mix međukulturalnih specifičnosti i inspiracija koliko će britanska scena time izgubiti na kulturnom bogatstvu i raznolikosti? Hoće li stanovnicima nedostajati spektakli međunarodnih zvijezda, ali i klupski koncerti uz glazbena predstavljanja umjetnika iz drugih dijelova svijeta? Kako će britanska festivalska scena, jedna od vodećih u svijetu, izgledati bez svjetskih headlinera, ali i raznih “manjih” nastupa kojima se promovira kvalitetna autorska glazba i multikulturalizam? Koliko bi se takve promjene odrazile na interes publike? To su, uz iznad navedenu problematiku, samo neka od pitanja koja su odjeknula.
Za pronalaženje rješenja ključna je suradnja
Koncerti i festivali vitalan su dio kulturnog sektora i zabavne industrije. Osim toga istraživanja su pokazala kako ljudi imaju potrebu za ovakvim oblikom zabava i provođenja slobodnog vremena. Uz to, glazbena industrija britanskoj ekonomiji pridonosi s oko 5,8 milijardi funti, pa je jasno kako je to sektor koji ne bi trebao biti zanemaren, posebno ne zaboravljen ili u najgorem scenariju – devastiran. Može li Velika Britanija dozvoliti takav gubitak ili bi vladajući ipak trebali imati više sluha za potrebe kulture?
Uz glazbenike su stale i filmske zvijezde, među kojima su se javnim podrškama posebno istaknuli Ian McKellen i Patrick Stewart, dok cijelu priču budno prate i, naravno, zabrinuti europski koncertni promoteri koju su p(r)ozvali vladu (za koju već ionako smatraju da ima ranije nepodmirenih dugova prema kulturnoj industriji) da obrate pažnju što im stručnjaci iz glazbene industrije imaju za reći te ulože samo malo više truda kako bi se, u suradnji, pronašlo rješenje.
Glazba nema granica
“S pandemijskom godinom iza nas, teško je vidjeti svjetlo na kraju tunela i izlaz iz ove situacije”, jedan je od pesimističnih komentara, no ipak, ima onih koji, kao i mi, ne gube nadu: “Glazbenici će se vjerojatno morati strpjeti još nekoliko mjeseci budući da smo zapeli u ovoj situaciji, ali imam puno vjere kada su u pitanju kreativne industrije. Glazba nema granica i naći ćemo način da prebrodimo i ovo”, ohrabrujuće je komentirao za britanski NME Audrey Guerre iz međunarodnog udruženja LIVE DMA koje okuplja europske promotore i predstavnike koncertnih prostora.
Naslovna fotografija: Pexels