Nedjelja, 3 ožujka, 2024

Kritika pjesme: Mile Kekin: Guvernal

S tom razlikom što je pjesmu ovaj puta bitno unaprijedio i vizualno savršeno reflektirao moment na idejnoj bazi stavljajući u prvi plan imigranta dostavljača hrane Rakesha Vetagirea i prateći njegovu razdvojenost i čežnju za obitelji u Pakistanu, Indiji ili kojoj od simboličkih zemalja izlazećih sunaca koji su na ovom komadiću Balkana došli pronaći svoj komadić raja

Nakon što se s audio streamova lyric videa samonematnula potreba za isticanjem singla kao jedne od nosećih stvari aktualnog albuma “Nježno đonom”, pjesma “Guvernal” uz pridruženi video spot pjesma poprima daleko šire sociološke i društvenokontekstne konotacije.

U vrijeme pisanja osvrta na pjesmu, a par tjedana nakon launcha na YT ta je pjesma imala preko 130 000 okretanja i “posluha”. Nostalgična skica mladosti i/ili djetinjstva jedna je od onih koje trebaju prijevod nekim novim generacijama kako bi shvatili mjesto za odlaganje stražnjica. Navika voženja djevojaka na prednjem dijelu bicikla jedna je od izumrlih društvenih situacija, kao što je i autostop ili slične romantizacije predinternetskih prolaznih vremena. Možda boljih, možda nježnijih, možda toplijih, ali drugačijih sigurno.

Na te osjećaje i sjećanja računa kantautor kroz skice “Guvernala” kao što je na ranijim izdanjima u sjećanje dozvao “Reno 4”. S tom razlikom što je pjesmu ovaj puta bitno unaprijedio i vizualno savršeno reflektirao moment na idejnoj bazi stavljajući u prvi plan imigranta dostavljača hrane Rakesha Vetagirea i prateći njegovu razdvojenost i čežnju za obitelji u Pakistanu, Indiji ili kojoj od simboličkih zemalja izlazećih sunaca koji su na ovom komadiću Balkana došli pronaći svoj komadić raja.

Čitaj financijske mogućnosti da kroz poslove zidarije, dostavljanja i inih fol trećerazrednih neškolskih zanimanja ostvare svojoj obitelji par tisuća kilometara udaljenim bar pristojan život, a za koje se nativnim Levatima ne diže iz kreveta kao nekoć Naomi Campbell ispd 10 000 $. Guvernali tih ljudi su egzistencija, nisu prijetnja. Redatelj snimatelj montažer Dinko Doringo je serijom random slow motion kadrova jednog dostavljačkog dana života prelijepo poetski približio motive čežnje i guvernala na način koji funkcioniraju zemlje u tranziciji prema ljudima u ne-poziciji. Iz tog rakursa “Guvernal” ispada vrlo bitan spot i stvar koja rijetko referentno i hrabro komentira društveni kontekst i RH zeitgeist guvernala iz AD 2023.

8/10