Utorak, 28 ožujka, 2023

PARANGALL: DEPECHE MODE – Veći od života i smrti

'Memento Mori' je pokazao da je bend itekako dobro svjestan svih faza i zvučnih pečata koji su obilježili dugovječnu karijeru te da  vraški  dobro zna što s njima uraditi i danas. A – dao bih se kladiti – i u budućnosti



DEPECHE MODE

Memento Mori

Columbia – Menart

****

Depeche Mode su većim dijelom svoje karijere bili na koncertima “veći od života” da bi svojim petnaestim albumom pokazali da su “veći i od smrti”. Ili točnije, da dvojac Martin Gore i David Gahan i nakon preranog odlaska Andyja Fletchera ima snage snimiti još jedan veliki album.

Fletcher je preminuo u svibnju prošle godine pa su mnogi (svi?) slutili kraj banda čija su oba preživjela člana već ranije objavljivali samostalne projekte. No Gahan i Gore su odlučili nastaviti dalje budući da su već imali lijepi dio brojeva nastalih u vrijeme pandemije. Njima je, naravno, Fletcherova smrt dala novi kontekst. S nazivnikom pretočenim i u naslov albuma: sjeti se da si smrtan.

Poznati suradnici

S novog albuma snimanog u produkciji starog suradnika Jamesa Forda (znanog i po produkcijama Arctic Monkeysa) i Marte Salogni (najpoznatije po suradnji s Bjork) najprije se početkom veljače ukazao sjajni singl “Ghosts Again”. Očekivano introspektivna skladba s temom smrtnosti i onim tipičnim mračnim plesnim ritmom koji tako sjajno paše uz Gahanov naglašeno emocionalan vokal i melodiozni electro-pop (kao pravi hommage osamdesetima i svojim korijenima) naglašen gitarom kao trajni biljeg prošlosti, sadašnjosti ali očito i budućnosti banda.

Jednako očekivano cijeli je album ovijen koprenom melankolije pa je i uvodna “My Cosmos Is Mine” mračna industrial tema s repetitivnom bas figurom “prozračenom” sintovima, a “Wagging Tongue”– koju su zajedno potpisali Gahan i Gore – još jedan stilski okret prema ranim godinama. Uz sintove i melodiju koja podsjeća i na Yazoo njihovog bivšeg člana Vincea Clarkea (via “Only You”).

Koja je najbolja skladba na albumu?

Rasna balada “Don’t Say You Love Me” nudi izvrsnu Goreovu gitaru u uvodu i njene akcente tijekom cijelog broja  uz jednako dobre raskošne sintove s Gahanom kao emocionalnim croonerom na tragu Nicka Cavea. “My Favorite Stranger” nudi upečatljivu mračnu (sudbinsku) bas figuru sinta s elementima industriala utkanim u broj nasaftan do srži melankolijom. “Soul With Me”  – možda i najbolja skladba albuma – otvara ambijentalna rasplinuta dionica prije nego li broj dobije nježnu pop melodiju na tragu chamber popa šezdesetih u jednako upečatljivom producentskom “sinemaskopu” u kojem se u refrenu čvrsto sidre bas i “rokerskija” dionica.

“Caroline’s Monkey” je smještena u isti stilski prostor, no uz minimalistička glazbena rješenja koja još više naglašavaju moć Gahanovog vokala. “Before We Drown” je novi mračno emocionalan broj sa iznimnim sintovima, a  “People Are Good”, u kojoj se osjeća i dašak Kraftwerka, je svojevrstan odgovor/nastavak  “People Are People” iz 1994. s iskazom na trasi “Black Celebration” dok stihom “ljudi su dobri/ nastavite se zavaravati” govori o sumnji da dobro (u ljudima) na kraju nadvlada zlo.

 Uobičajeno pitanje – ima li života poslije smrti?

“Always You” je – po starom receptu – pogonjena mračnom vožnjom bas dionica ovijenih lepršavijim pa i prozračnim lirskim sintovima da bi slijedeća “Never  Like You” bila još jedan podsjetnik na plesno podatni sint-pop osamdesetih s gitarskom vožnjom iznad razigranog ritma. Zaključna “Speak To Me” – skladba znakovitog naslova koji se može shvatiti i kao želja za kontaktom sa preminulim prijateljem (prijateljima i voljenima)  – sjajno je finale albuma. Čudesna nježna balada koja završava u instrumentalnoj kakofoniji na tragu one  orkestralne razdjelnice između dva dijela u znamenitoj “A Day In Life” Beatlesa.

Uobičajeno pitanje “ima li života poslije smrti?” u slučaju Depeche Mode i nakon Fletcherovog  odlaska, očito ima odgovor u kategoričnom DA! Jer “Memento Mori” je pokazao da je bend itekako dobro svjestan svih faza i zvučnih pečata koji su obilježili dugovječnu karijeru te da  vraški  dobro zna što s njima uraditi i danas. A – dao bih se kladiti – i u budućnosti.

Pročitajte još...

PARANGALL / ALEJUANDRO BUENDIJA, Škrinja – Najbolji domaći album u korona sezoni

Da nije bilo lockdowna i zamiranja koncertne djelatnosti te da je ovoga ljeta i rane jeseni TBF radio ustaljenim ritmom, sigurno je da svjetlo dana ne bi (još) ugledao album Saše Antića iliti Alejandra Buendije. ... za okorjele fanove benda koji žele korak naprijed no bez paljenja mostova za sobom te za fanove (sjajnih) Sašinih rima album stiže kao blagovijest

EKSKLUZIVNO: Parangall / Gibonni ‘U po ure’ – Po ure bravure

Pet skladbi s 'U po ure' – koliko i traje album – novi su Gibonnijev zgoditak te ga po tko zna koji put cementiraju kao jednog od perjanika hrvatskog (pa ma što to značilo) rock mainstreama, a Nikšu Bratoša kao idealnog, rekao bih i nezamjenjivog, partnera i u studiju i na sceni

Parangall / Benston, Sad sam tu – izvrsni galop svemirskih kauboja

Zaključna 'Vrijeme je stalo' je rutinski skockana laganica slabija od vrtoglavo visokog prosjeka ostatka albuma no, kvragu, nimalo ne umanjuje zaključno ocjenu projekta Benston: odlično! I – dobro došli!

Parangall / Brain Holidays: Reggae im je mila majka – Jamaican Connection

Najbolji i najzreliji projekt Brain Holidaysa (koji ujedno pokazuje da je izvorna vizija lidera benda Marka Gaćine bila vraški točna) mirne duše može pod ruku s bilo kojim aktualnim albumom globalne reggaeom nadahnute produkcije

Povezano

Kritika pjesme: DEPECHE MODE: My Cosmos Is Mine

Dave Gahan i Martin Gore se mogu dalje upuštati u otkrivanje stvari s albuma, kao onih s kojima neće razvaljivati top ljestvice, ali će zasigurno zadržavati ne samo ortodoksne fanove

Kritika pjesme: Parni Valjak feat Igor Drvenkar – Moja glava, moja pravila

Akijeva sjena je previše nadvijena nad Husov autorski rad s Valjkom da bi mu itko osim eventualno sina Kikija Rahimovskog mogao sjesti u stolicu, zato su pri odluci nastavka s novim pjevačem, kao i Queen u post Mercury pojavama odvajali novi vokal od benda

Kritika videospota: Nika Turković- Sam(a)

Odabir balade 'Sam(a)' kao spot/singla za aktualni album ovog joj, odraslog, dijela karijere, čini se više nego dobro izvedenim postavljanjem na pozicije prve linije nekih novih imena hrvatskog urbanog popa

Parangall: Brzo, brže…najbrže – TV EYE

Moja zakašnjela reakcija na album vrijedan svake pažnje ima jedan jedini alibi: riječ je o projektu koji nije podložan sezonskim trendovima, već pravom vanvremenom albumu za kojim uvijek valja posegnuti

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime