Četvrtak, 28 ožujka, 2024

Pop Gallaksija: Povodom 100 godina od rođenja Ive Robića- Zlatno doba domaće šlageristike

Svakako vrijedi podsjetiti na danas mahom zaboravljene ili marginalizirane nebrojene hitove nastale nakon Drugog svjetskog rata do osamdesetih i devedesetih kojima, očito, milijunske naklade i haranja rang-listama nisu baš zajamčili opciju za ‘vječne melodije’

Kad je riječ o školskoj definiciji, stvar je vrlo jednostavna. Jer, evergreen je, i sam sam to zapisao u Pojmovniku popularne glazbe i Glazbenom leksikonu, “vječna melodija” iliti glazbena zimzelen nepodložna trendovskim mijenama i kolebljivom ukusu masovne publike.



No u “praksi”, odnosno pri pokušaju slaganja popisa možebitnih evergreena, priča je mnogo složenija. Naravno, nitko se neće buniti kad atribut “vječne zelenjave” ponesu vanvremene Sinatrine uspješnice poput “Strangers In The Night”, “My Way”, “I’ve Got You Under My Skin”, “The Lady Is A Tramp” i “Love and Marriage”, zvjezdani trenuci Colea Portera i Nata Kinga Colea, croonerski standardi Tonyja Bennetta poput “I Left My Heart In San Francisco” ili uglazbljena romantika Deana Martina… Naravno, riječ je o megahitovima, pače “hitčugama” koje su se prodale u višemilijunskim nakladama, no u prosudbi što je a što nije evergreen, zakon velikih brojki i sezonskog uspjeha ne može biti mjerilo.

Jer, danas su zaboravljeni ili marginalizirani nebrojeni hitovi nastali nakon Drugog svjetskog rata kojima, očito, milijunske naklade i haranja rang-listama nisu zajamčili opciju za vječnost. S druge pak strane, mnoge skladbe koje su desetljećima neprikosnoveni favoriti globalne glazbene publike izvorno nisu ostvarile tako velik komercijalni uspjeh.

ZIMZELEN I TOP-LISTE

Među deset najtraženijih pop-rock pjesama iz šezdesetih koje zbog golemog zanimanja publike već desetljećima s punim pravom nose atribut evergreena, većina ih nije u doba objavljivanja dospjela do vrha rang-lista. Recimo, samo jedna od deset pop-rock pjesama koje se danas drže amblematskima za šezdesete – a riječ je o singlu “Twist & Shout” u izvedbi Beatlesa – dospjela je na vrh američke rang-liste. Uzgred rečeno, The Doors, koji su među apsolutnim favoritima šezdesetih, s nijednim od svojih šest najpopularnijih standarda koje publika danas ocjenjuje fundamentalnima u povijesti rocka, nisu dospjeli na Top 10. Pače mahom su se “vrtjele” oko 19. mjesta rang-lista.

Zanimljivo je da su s popisa od deset najpopularnijih i najtraženijih pjevača šezdesetih samo Chubby Cheker i Frank Sinatra u tom desetljeću dosegnuli vrh američkih rang-lista. Mnoge skladbe koje držimo evergreenovima nisu došle do vrha pa je, recimo, Elvisova megauspješnica “Are You Lonesome Tonight?” bila “tek” na trećemu mjestu rang-liste, najpopularnija pjesma Raya Charlesa, “Hit The Road Jack”, 1961. je dosegnula šesto mjesto rang-liste, a turbo popularan broj Roya Orbisona, “Only The Lonely”, četrnaesto.

HIT JE ZA – HITITI

Navlas su se iste stvari događale i kod nas. Nije samo “Galeb i ja” u vrijeme pojavljivanja na Splitskom festivalu prošao nezamijećen, nego su i mnoge druge “vječne melodije” u vrijeme izvornih objavljivanja gubile od zavodljivih humpa-cumpanja i kenjkavih šlagerčića.

Dokazujući da je, duhovita no pomalo i cinična, stara doskočica-opaska Arsena Dedića da je “hit za hititi”, često bila posve na mjestu. Jer, hit može biti i odraz pogođenog masovnog ukusa ili neukusa “trenutka” te uspješno provedena medijsko-estradna manipulacija i muljaža, dok je evergreen, prije i poslije svega, nepotrošna glazbena roba trajnožarećih vrijednosti. Naravno da konačnu riječ u prosudbi što je za čuvati, a što “za hititi”, uvijek ima publika, no ona ipak bira sa švedskog stola koji su joj prostrli drugi. Posebice negdašnjem televizijskom Evergreen Fest Showu gdje se uz cvijeće diskretno umeće i estradno smeće.

Hrvatska diskografija – a u prvom redu bogati i dragocjeni arhivi bivšeg Jugotona, odnosno Croatia recordsa – ne samo da nudi obilje skladbi koje zaslužuju atribut evergreena nego i brojna antologijska izdanja koja su posljednjih deset godina omogućila temeljiti uvid u zlatno doba domaćeg šlagera. Stota obljetnica našeg Mr. Morgena Ive Robića idealna je prilika da se prisjetimo barem nekih od  njih iz onog zlatnog doba domaće šlageristike tijekom pedesetih. Šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća.  

PEDESETE

• Ivo Robić – “Serenada Opatiji” (Z. Krkljuš) 1951.

• Ivo Robić – “Tiho plove moje čežnje” (N. Grčević)

• Ivo Robić – “Ta tvoja ruka mala” (Lj. Kuntarić – B. Chudoba) 1954.

Ivo Robić

• Zvonimir Krkljuš – “Bijela lađa plovi morem” (Z. Krkljuš) 1955.

• Zvonimir Krkljuš – “Jedna noć u Kostreni” (Z. Krkljuš)

• Zvonir Krkljuš – “Kaži zašto me ostavi” (N. Avtovski – D. Ristić)

• Rajka Vali – “Plavi dim” (N. Grčević)

Rajka Vali

• Bruno Petrali – “Sreću mi vrati” (D. Ristić – J. Kovač)

• Ivo Robić – “Samo jednom se ljubi” (I. Robić – M. Kinel) 1956.

• Toni Kljaković – “Sretna luka” (M. Vandekar – A. Ruben) 1958.

• Ivo Robić i Zdenka Vučković – “Tata kupi mi auto”(M. Vandekar – A. Ruben)

• Ivo Robić – “Bijela ruža” (Z. Šebetić) 1959.

• Ivo Robić & Beti Jurković – “Autobus calypso” (Lj. Kuntarić – B. Chudoba)

• Ivo Robić – “Morgen” (P. Mosser)

• Vice Vukov – “Mirno teku rijeke” (M. Biro – D. Britvić)

ŠEZDESETE

• Sjepan Đimi Stanić – “Kroz prozor zamagljen” (Lj. Kuntarić – B. Chudoba) 1960.

• Marko Novosel i Anica Zubović – “Maškare” (N. Kalogjera – A. Dedić) 1962.

• 4 M – “Krovovi” (S. Kalogjera – A. Dedić)

M4

• Tereza Kesovija – “Ćakula o siromajima” (Z. Runjić)

• Marko Novosel – “Malena” (M. Radić – R. Vešligaj) 1963.

• Gabi Novak i Marko Novosel – “Veslaj” (N. Kalogjera – I. Krajač)

• Drago Diklić – “Još samo večeras” (D. Diklić)

• Arsen Dedić – “Kuća pored mora” (A. Dedić) 1964.

Arsen Dedić

• Arsen Dedić – “O, mladosti” (A. Dedić)

• Arsen Dedić – “Moderato cantabile” (A. Dedić)

• Ivo Robić – “Golubovi” (B. Mihaljević – D. Britvić)

• Lado Leskovar – “Potraži me u predgrađu” (Z. Runjić – D. Britvić)

• Drago Diklić – “Izmijenila si se, Ana” (N. Kalogjera – A. Dedić)

• Ana Štefok – “Balada” (P. Gotovac – A. Snah; pseudonim Z. Goloba)

• Ana Štefok – “Pahuljica na tvom dlanu” (N. Kalogjera – I. Krajač)

• Drago Diklić – “Oprosti, volim te” (D. Diklić – I. Krajač)

• Ivo Robić – “Zbog čega te volim” (M. Bogliuni – S. Šelebaj) 1965.

• Tereza Kesovija – “Parkovi” (A. Kabiljo – A. Dedić)

• Gabi Novak – “Prvi snijeg” (N. Kalogjera – I. Krajač) 1965.

Gabi Novak

• Stjepan Đimi Stanić – “Prolazi sve” (I. Korbler – I. Korbler/ S. Stanić)

• Milan Bačić – “Mirjana” (A. Vučer – S. Vuković) 1966.

• Mišo Kovač – “Ne reci, kuda ideš” (S. Mihaljinec – D. Britvić)

• Zvonko Špišić – “Kockar” (Z. Špišić – D. Britvić)

• Maruška Šinković – “Dani ča i nima” (Z. Runjić – T. Zuppa)

• Gabi Novak – “Prvi snijeg” (N. Kalogjera – I. Krajač)

• Vice Vukov – “Bokeljska noć” (H. Hegedušić – M. Perfiljeva)

• Hrvoje Hegedušić – “Nedjelja” (H. Hegedušić – Z. Golob)

• Oliver Dragojević – “Picaferaj” (Z. Runjić – A. Duplančić) 1967.

• Vice Vukov – “Pismo ćali” (Z. Runjić – T. Zuppa)

• Zvonko Špišić – “Milioner” (Z. Špišić – D. Britvić)

• Vice Vukov – “Dalmatinska elegija” (Ž. Špišić – S. Benzon) 1968.

• Josipa Lisac – “Što me čini sretnom” (A. Dedić)

• Tereza Kesovija – “Nono, dobri moj nono” (N. Kalogjera – I. Krajač) 1969.

Tereza Kesovija

• Mišo Kovač – “Čemu da živim” (Đ. Novković)

• Josipa Lisac – “Već krenule su lađe” (A. Dedić)

• Arsen Dedić – “Sve što znaš o meni” (A. Dedić)

• Zvonko Špišić – “Trešnjevačka balada” (Z. Špišić – D. Britvić)

• Arsen Dedić – “Vraćam se” (A. Dedić)

• Krunoslav Slabinac – “Plavuša” (K. Slabinac)

Josipa Lisac

SEDAMDESETE

• Vice Vukov – “Zvona moga grada” (Z. Špišić – D. Britvić) 1970.

• Toma Bebić – “Nevera” (T. Bebić)

• Mišo Kovač – “Proplakat će zora” (S. Mihaljinec – D. Britvić)

• Josipa Lisac – “Život moj” (A. Dedić)

• Josipa Lisac – “Oluja” (Z. Runjić – T. Zuppa)

• Josipa Lisac – “Kapetane moj” (Z. Runjić – T. Zuppa)

• Gabi Novak – “Vino i gitare” (S. Kalogjera – A. Dedić)

• Josipa Lisac – “Dok razmišljam o nama” (K. Metikoš – I. Krajač)

• Radojka Šverko – “Kud plovi ovaj brod” (E. Arnautalić – L. Juras; pseudonim A. Dedića)

• Toma Bebić – “Leute moj” (T. Bebić) 1972.

Toma Bebić

• Arsen Dedić – “Tvoje nježne godine” (A. Dedić) 1973.

• Arsen Dedić – “Oprosti mi” (A. Dedić)

• Arsen Dedić – “Ofelija” (A. Dedić – Z. Golob)

• Josipa Lisac – “Na na na na” (K. Metikoš – I. Krajač)

• Drago Diklić – “Opet si plakala” (D. Diklić – I. Krajač) 1974.

• Đorđi Peruzović – “Ponoćno sunce” (Đ. Peruzović)

• Oliver Dragojević – “Galeb i ja” (Z. Runjić – T. Zuppa) 1975.

• Mišo Kovač – “Ja ne mogu drugo nego da te ljubim” (Z. Runjić)

• Oliver Dragojević – “Skalinada” (Z. Runjić) 1976.

• Oliver Dragojević – “Malinkonija” (Z. Runjić) 1977.

• Oliver Dragojević – “Romansa” (Z. Runjić – T. Zuppa)

• Oliver Dragojević – “Oprosti mi pape” (Z. Runjić – M. Popadić) 1978.

• Novi fosili – “Sanjaj me” (R. Dujmić – D. Volarić)

Novi Fosili

• Oliver Dragojević – “Molitva za Magdalenu” (Z. Runjić)

• Oliver Dragojević – “Poeta” (Z. Runjić)

• Mišo Kovač – “Noćas ćemo zemlji ka’ materi reći” (S. Mihaljinec – D. Britvić)

• Meri Cetinić – “Četiri stađuna” (Z. Runjić – T. Zuppa) 1979.

Oliver Dragojević (Fedja Klarić)

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime