Ponedjeljak, 25 ožujka, 2024

Pop Cooltura: TikTok – platforma za zabavu ili za poglupljivanje?

Od 'kako možete gledati te gluposti?' do 'kako ne razumiješ?' samo je 5 sekundi video hitova s prostora za omađijane. I dok starci odrasli na Monty Pythonima traže besmisao u besmislu, klincima smisla imaju likovi i likice koji se krevelje bez konteksta

U posljednje vrijeme svjedočimo zgodnom generacijskom jazu ljudi datuma proizvodnje od devedesetih naovamo i generacije koja je počela puštati korijenje nakon milenijskog buga, napose prve godine 21. stoljeća. Predmet smutnje je trenutno najpopularnija video platforma korištena među maloljetnima – TikTok. Ponuda sadržaja iste je kao nikada prije podijelila, ne samo generacijske pripadnike, na pristaše teorije kako je taj nastavak i upgrade Vine aplikacije samo prevođenje u praksu onoga što je film Mikea Judgea iz 2006., “Idiocracy”, predviđao.



Vladavina kretena i ponuda najnezahtjevnijih sadržaja koji masovno daju priliku najnetalentiranijima da u kratkom vremenu postanu lajkanim “hitom” i dobiju neosporivu online težinu. Ili zabavna i brzopotrošna dinamična platforma koja nudi jednako takav sadržaj, a da ne ostane samo na pitanju ukusa? Roditelji versus djeca, dakle. Od “kako možete gledati te gluposti?” do “kako ne razumiješ?” samo je 5 sekundi video hitova s prostora za omađijane. I dok starci odrasli na Monty Pythonima traže besmisao u besmislu, klincima smisla imaju likovi i likice koji se krevelje bez konteksta.

Houston, world, we have a problem

TikTok je društvena mreža koja je počela kao aplikacija za karaoke, pod nazivom Musical.ly koja je omogućavala korisnicima da stvaraju kratke videozapise sinkronizirane s popularnim pjesmama kao glavni catch, a kasnije kad se razvila u popularnu video platformu uključila je i dodatne značajke, poput mogućnosti snimanja kratkih videa i dodavanja efekata. Wow, oj dužine i širine, ekvator i paralele. Aplikacija je osnovana u Kini 2016., a nakon kupnje od strane kineske tvrtka ByteDance lansirana je na međunarodno tržište u rujnu 2017. Ekspresno stiče popularnost među mladima širom svijeta, a nakon što je postao jedna od najpopularnijih aplikacija za preuzimanje na App Store i Google Playu, uključuju ga i starci koji shvaćaju marketinške i promotivne vrijednosti i mogućnosti platforme. TikTok je postao poznat po svojim kratkim, “kreativnim i zabavnim videozapisima” te trendmakerskom platformom s preko milijardu aktivnih korisnika.

@vulesita JOJ, KAD @layz_hstlr VIDIM KAKO PLEŠE K’O BIJONSE.🤣🤙🏽 #foryoupage ♬ original sound – ᴠᴜʟᴇsɪᴛᴀ

 

Kako bi iz prve ruke provjerili standpointove organiziraš sastanak s klincima iz 2005., gimnazijalcima koji koriste Chat Open AI umjesto pisanja školskih sastavaka, ne bi li ti iz njihove perspektive otkrili prednosti TikToka kao video platforme. Pa pobroje by the numbers:

  1. Jednostavnost korištenja. OK, tutoriali.
  2. Kratki videozapisi koji obično traju od 15 do 60 sekundi. To je kao prednost? Ili nedostatak pažnje?
  3. Viralnost – omogućava da njihov sadržaj dosegne veliki broj ljudi i potencijalno postane viralan. Ovo je posebno privlačno za kreativce koji žele da njihov rad bude vidljiv široj publici.
  4. Velika zajednica korisnika. Dobro, masa, dakle. Brojke nisu garant kvalitete samo vidljivosti.
  5. Jednostavna integracija s drugim društvenim mrežama – olakšava dijeljenje videozapisa na drugim platformama.
  6. Algoritam koji favorizira korisničko iskustvo: TikTokov algoritam koristi AI i strojno učenje kako bi se prilagodio korisnikovim preferencijama i omogućio mu da vidi relevantan i zanimljiv sadržaj. Ovo poboljšava korisničko iskustvo i olakšava korisnicima pronalazak sadržaja koji ih zanima.

Što se najčešće nudi na platformi?

OK, ali što je sadržaj koji se bazno nudi? Dajte neki top 5, top 10 i ima li neki filter mimo algoritma i onih censorship trenutka da se ne prošvercaju dark web svinjarije? Opet po brojevima.

  1. Plesni videozapisi su vrlo popularni i često se koriste popularne pjesme za sinkronizaciju plesnih koraka.
  2. Kreativni izazovi – razni “challenges” koji pozivaju druge korisnike da ih izvedu na svoj način.
  3. Humoristični sadržaj od smiješnih parodija do skečeva.
  4. Obrazovni sadržaj o raznim temama, poput znanosti, tehnologije, umjetnosti i kulture, vlogovi i putovanja influencera i putnika koji dijele svoje avanture i putovanja, DIY i tutoriali za šminkanje, kuhanje, fitness, i drugo.
@mimiermakeup when everything goes wrong get bangs #hairtok ♬ original sound – Mirta Miler

 

Koje su negativne strane?

OK, to je manje-više sve moguće i dostupno i na You Tubeu bez vremenskog ograničenja i điđabaja. Onda kad počnemo tiskati potencijalne zamke i negativnosti, na kojima, jasno, developeri i editori konstantno rade na minimiziranju bla bla jada jada…ne samo s pozicije dušebrižnika za mentalno stanje maloljetne i ne tako maloljetne djece, dođe se do onih klasičnih općih mjesta i generaliziranja koja prate manje-više sve društvene mreže.

  1. Potencijal za cyberbullying: Korisnici se mogu suočiti s uvredama, omalovažavanjem, izrugivanjem ili drugim oblicima online zlostavljanja.
  2. Parental advisory “neprimjereni sadržaj”: TikTok ima algoritam koji prilagođava sadržaj korisnicima, a ponekad može biti uključen i sadržaj koji nije prikladan za mlađe korisnike.
  3. Zaštita privatnosti: Aplikacija prikuplja različite podatke o korisnicima, kao što su njihove lokacije, navike pregledavanja i podaci o uređaju. U prijevodu “They. Are. Watching. You”.
  4. Ovisnost i gubitak vremena: Sati i sati odbačeni gledajući kratke videozapise isto je droga, ne samo zamka za pretile.
  5. Kršenje autorskih prava: Mnogi korisnici koriste audio i video sadržaj koji nije njihov, što može dovesti do kršenja autorskih prava, ups, post new age skrbi za copyright i ne rightove.

Podvučete li iscrtane linije ispod pro et contra parlaoničarske pozicije dviju generacijskih trbuhozbornika, nema revolucija niti prostora prevelikim senzacijama. Samo još jedne alatke za onaj interesantan sociološki objekt po kojem je vrijeme recepcije nekog sadržaja pomnoženo s biološkom dobi sasvim ogledan primjerak kada će kako što biti primljeno i reinterpretirano.

Jer naši starci su otkrili Beatlese, Stonese, Branda i Elvisa jednako kako njihovi nisu. A mi smo se držali Beastie Boysa i RATM-a jednako kao što smo bili prebalavi kleklunuti na prve pojave Dylana, Bossa, Strummera i The Clasha. Naši će musavci tako putem viralnih videa TikToka spoznati Fleetwood Mac, Kate Bush, Metallicu iz vremena kad nisu postali korporacijskim mašinerima, The Crampse, otkrivati 80.-e preko “Stranger Thingsa” i kad im dosadi odbaciti tu igračku na isti način kako smo mi zvečke. Ili neće.

Što je bilo popularno kada ste vi bili mladi?

Dovodi li nas to do throwbacka i rewinda vremena kada smo svojim starcima morali objašnjavati bez kolutanja očima što je to punk i rap i zašto je 1234 dobro. a ne priglupo pojednostavljenje glazbene forme čak i ako su Chuck Berry i Little Richard uvađali njih u cvijeće mladosti? I kako romantiziranje vremena pikula i šprijerki ne znači da je to automatski nabacivanje drekom na TikTok.

Samo što grimase Montyja Pythona nisu isto što su bile grimase Jerryja Lewisa ni Jima Carreya. Kao što ni TikTok nije nužno niti platforma kretena ni mogućnosti. Ali tko je osim klinaca samih i obitelji angažirani urednik sadržaja?

Nek ostane retorički. Ne treba nužno razumjeti ono što nas čini odvojenim, dovoljno je respektirati. Jer o ukusima uvijek i zauvijek valja raspravljati. S puno interesa i zanimanja za argumente suprotne strane. Čak i po pitanju Tika i Toka. ;).

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime