Utorak, 26 ožujka, 2024

Pop Cooltura: Žlijezde pjevaju i Tvoje lice zvuči plosnato

Ono što se pod prime time zabavom nacionalnih tevea trenutno promovira u stvari je (ne)kultura plagijata, imitiranja, kopiranja, pokušavanja više ili manje karikirano ili uspješno sličiti originalima i to se pod opisanim dramskim momentima šverca kao zabava

Koncept zabave i TV entertainmenta kako ga uče na nepostojećim balkanskim katedrama privatnih faxova i labosima za izobrazbu i stvaranje marketing i promo stručnjaka, zapravo je vrlo jednostavan. Uvijek se svodi na taksativno odbrojavanje jedva pet točaka koje će potom na datom teritoriju putem malih ekrana producirati ‘zabavni’ hit program.



Prevedeno na jezik gledatelja laika, u najkraćim se crtama svodi se na sljedeće:

  1. Ne zamaraj i ne očekuj.
    Mora biti pop corn. Daj im da glasno žvaču kokice i piju pivo i komentiraju tko im je favorit jer ne mogu u kino u koje ionako nisu išli, a u kazalište ne idu iz stava. U muzeje su išli jednom godišnje kad je bila Noć muzeja. Godišnje pročitaju 0,7% knjiga. Dakle, u prijevodu, škicnu ovlaš korice novog romana Ivane Bodrožić ili Kris Novaka ako se nazire golotinje i skandala. Ne očekuj ništa od publike. Ako im ponudiš stan, auto ili godinu dana besplatnog interneta onda očekuj. I kad je nogomet onda pogotovo. Hrvatska repka je spas.
  1. Ne daj im da previše razmišljaju.
    Previše razmišljanja rezultira Teslom, Rimcem, Nanobitom, kreativnošću. Ti tražiš nekreativnu, plošnu, amorfnu masu kojom je lako upravljati. Osobito vikend prime timeom jer tada postrane stavljaju na sat i pol dnevne brige i stresove od klijenata, izvješća o rekordnom broju zaraženih koronom, prepucavanja vrtić predsjednika s vrtić vladikom na pressicama i slične bitnosti koje im čine mozaik zvan radni tjedan. Vikendom je zabava i otkad se subotom uveče ne ide u disko, nek misli im vrludaju, po TV ekranima odakle ih impresioniraju maske i interni kružoci eksterne zabave.
  1. Target je 50 iznad
    Obraćaš se ljudima koji u 21. stoljeću biraju TV umjesto interneta, od kojih je 2/3 zastalo na srednjim školama i slobodnim poduzetničkim zanimanjima. Gađaš publiku koja izlazi na izbore jer ne znaju da između SDP-a i HDZ-a postoje bar još 53 opcije manjeg nužnog zla i misle da se demokracija doista ostvaruje izlaskom na izbore, a neizlazak začepljuje pravo nezadovoljstva ponuđenim. Maljčiki. Iznad 50. Godina. Ili 80 ispod. Vi pomislite IQ-a, jer ovdje to ne piše.
  1. Nije bitno jer kriteriji ne postoje
    Generalno, ništa nije bitno. Kriteriji ne postoje. Tj. kada postoje zovu se prijateljstva s uredničkim i produkcijskim timovima. O ukusima se na žalost ne raspravlja. Jer je netko amorfnoj bezličnoj inertnoj i bazno nezainteresiranoj gledateljskoj masi prošvercao pseudoaristokratski nonsens da tako nalaže bonton.

I da im se ponudi koncept gađanja pikadom slijepih mačaka, a na svaki pogodak strelice one mijaknu, na natjecateljima je prepoznati ton koje pjesme mijauču i da je koncept pečatiran od strane nekog Endemola ili slične reality TV inozemne baze – bilo bi neupitno. Ili nek trče s maskama 100 metara ili koliko izdrže na respiratoru u bolnici u kojoj je sve osoblje zaraženo koronom. Ili bude maskirna dosjetka domaće produkcije. Ili dadnu pjevačkim zborovima da se natječu jer računaju da velike grupe ljudi na stageu automatski garniraju veliku gledanost. Ili stave polupoznate, nepoznate i jedva poznate ‘celebrityje’ na farmu i gledaju kako se ne snalaze u baznim međuljudskim odnosima i kopanjima vrta u steriliziranim uvjetima. Ili-ili.

A trebalo bi se o ukusima itekako raspravljati. Argumentima naravno, ne dojmovima. Dojmovi i nemogućnost otvorene komunikacije te suživljavanja s tuđim suprotnim mišljenjem su uništili svaku konstruktivnu raspravu. Brojke i gledanost u prime timeu i nisu jedini kvalitetan argument jer se po logici stvari događaju. Baci meso u bazen pirana kad spavaju, pojest će ga njih 20, baci isto kad su gladne i budne – pojest će ga 2220.

Kad se o ukusima ne raspravlja događa se posvemašni izostanak kriterija za bilo što.

I tada je moguće da notorna svatovska zabavljačica i estradna pjevačica koja je pobrala vrhnje u pauzama duhovnjačkih obnova primarno vrckave Danijele Martinović, određenom dijelu puka ili urednika u produkcijskim timovima TV kuća bude simpatična, vrckava i zabavna. Logički silogizam je da Maja Šutnut postaje TV voditeljica, Nives Zeljković a ka Celzijus i Jurica Izgubljen pa Pronapađen, Sandi Cijenov ili Kolonizirana Indira odjednom dobiju kvalitete sjediti u stručnim žirijima i ocjenjivati pjevačke i performerske sposobnosti drugih zvijezda i ‘zvijezda’. Sic. 

Jer su svojim stažem i prisutnošću na rvackoj estradi, kombinirano garniranim brojkama YouTube klikova, hitova o stavljanju nečega u kavu ili rušenju Guinessova rekorda pisanja pjesama bivšim curama misicama i seks skandala s Dinamovim odlikašima iz zlatnog doba mamićevizma, zadovoljili kriterije biti malim Aristotelima koji će drugima govoriti o tonalitetima i kako što treba zvučati i izgledati. Oni su, naime, stručni. Ili su zabavni. Ili su i jedno i drugo. Stručni i zabavni. Struci je neugodno, zabava je digla suknju.

Nije nuklearna fizika niti lijek protiv korone, to stoji. I nema kvalitetometra koji će izmjeriti da nisu, ali jednako tako ostavlja silan prostor brojim debatama o poseljačenju, dumpanju bilo kakve kvalitete, snižavanju i izostanku ikakvih kriterija pri pokušavanju podilaženju publike najjednostavnijim i njima razumljivim idejama, koga čega što – zabave.

Što je točno zabavno u showovima Tvoje lice zvuči plosnato i Žlijezde pjevaju?

Po domaćim idejama ili inozemnim konceptima prilagođena špranca desetak godina starih ideja zabave po kojima se polupoznate, nepoznate ili poznate javne osobe maskiraju u realne ili bivše zvijezde, imitirajući ih što vjernije izvode karaoke show njihovih pjesama. Ili se uz iskusne mentore (čitaj: nikakve, loše, prosječne ili odlične pjevače) jednako polupoznate, nepoznate ili poznate osobe provlače u duetima pjevajući covere velikih hitova. Pred stručnim žirijima sazdanim od 4 + 4 stručnjaka čiji će ih uglavnom posve nekritički i rijetko duhoviti komentari usmjeravati kako što dobro napraviti.

Sve je to originalno, zabavno, dokazano, gledano. Jer se eto reprizira iz sezone u sezonu s novim starim zvijezdama. I zabavno je kad se Severina javi novoj pjevačici Lu Jakelić hvaleći njenu izvedbu i pantomimu njenog hita. I zabavno je kad Lana Klingor postane crnac npr. Pharrell Williams pa je politički korektni ex forumaši i komentatori ispod članaka razapinju kako je to politički nekorektno jer bijelci, kamoli bjelkinje ne smiju biti maskirani u crnce. To je, naime, u 2020. po diktatu oštrojenog Hollywooda postalo kontroverzno i pitanje rasizma jer čak i ovdje Black Lives Matters. Pardon moi, kako biti punker u Gospiću 1977. i nositi roznu kokoticu. Toliko je smisleno i efektno.

Ono što se pod prime time zabavom nacionalnih tevea trenutno promovira u stvari je (ne)kultura plagijata, imitiranja, kopiranja, pokušavanja više ili manje karikirano ili uspješno sličiti originalima i to se pod opisanim dramskim momentima šverca kao zabava. Zbilja zabavnim, edukativnim, dinamičnim, pop kulturnim, korisnim šouovima se štuca. Sjećate se ‘Maestra’, Ozrena Grabarića, Borka Perića i Urbana koji su briljirali vitlajući dirigentskim palicama, pokušavajući kontrolirati simfonijski orkestar u izvođenju klasičnih komada s pečatom Beethovena, Mozarta, Chopina, Lista, Stravinskog, Čajakovskog i ostale bratije, koje su na fantastično nježan način podrinuli publici 21. stoljeća? E, to je bila kvalitetna i korisna pop kulturnjačka subverzija i udar na koncept zabave.

Čak ne moraš biti nužno regrutiran iz redova dinosauruske publike 20. stoljeća koja je odrastala na ideji zabave uz ‘Kviskoteku’ ili ‘Jadranske susrete’ za primijetiti dramske punktove, pop kulturni domet, zabavnu i edukativnu funkciju, na kraju krajeva i uzbudljivost koju će takav show donijeti. 

U izostanku takvih incidenata potvrđuje se pravilo da Zvijezde danas mogu biti i simpatični voditelj Damir Smrtić, meteorologinja KK Novinc, poduzetnica Josipa Kusić. Ili pak vječni prijatelji ekipe s Nove TV. Jer jedine istinske nacionalne zvijezde poput Severine, Bregovića, Mate Miše Kovača, Rozge, Lane Jurčevićke – za njih više nemaju love platiti ih, nemaju termine i oni su veći zvjezdani koncept od emisije same. Pa im preostaje ignorirati stvarnost, odigrati matrix i proglasiti se zabavnim TV showom u kojem zvijezde pjevaju. Ili pjevaju maskirane.

Jer mogu. I jer im sustav neodgovornosti i izostanka kriterija to dozvoljava.

A hrabrosti postaviti originalne TV koncepte koji će promovirati autorske ideje i kreditirati originalnost, kreativnost, skladanje pjesama, snimanje filmova, pisanje knjiga, markiranje skulptura, pomaganje ljudima da prežive od prvog do prvog ili se ne zaraze s koronom, za to nema niti vremena niti potrebe a niti interesa produkcijskih timova. Jer bi trebalo istraživati, ponuditi nešto drugačije, pokušati pogurnuti stvari s predvidljivih status quo pozicija.

Raspravljati o tome što je i koliko je zabavno s goreopisanim uzorkom je jednako korisno kao i ostavljati postove na Facebooku, fotke na Instagramu ili videiće na TikToku u kojima ćeš s botovima ili neistomišljenicima pokušati prevađati s rvackog na hrvatski i objasniti im da te krivo tumače, krivu čitaju i da nije nužno i jedino moguće da su samo oni u pravu.

Lakše je bilo Kolumbu surfati po Zemlji ravnoj ploči, vjeruj mi. Misija Nemoguća bez Toma Cruisea osmi dio. Ili pisati kolumne s ciljem pokušaja pogleda iz drugog rakursa na predmetno.

I zadnja točka.

  1. Nema odgovornosti – jer je gledano.

Anything goes. Jer imaju gledanost. A gledanost je uvijek velika kad je u prime timeu (vikend 20/21 termini). Jer je zabavno. I uspješno. I ići će dotle dokle mali producentski bogovi odluče da ide. Tj. zauvijek. Ili dok ne dobiju otkaz pa pređu na konkurentsku televiziju. I tamo razmisle treba li im inačica pjevačkog Big Brothera sezona Deseta. Jubilarka. Jer će bit zabavna, pjevačka i originalna. Ili se ne posvade u TV kuloarima i ne pozabadaju hrđave osti i noževe u leđa antipatičnim kolegama s kojima ne mogu surađivati. Licemjerstvo ne stanuje tamo, profesionalnost i kolegijalna idila prije svega. I zvijezde se super zabavljaju, nasmijane su, oduševljavaju, dva palca gore, jeeeeeiiii, treba nam malo oduška od korona vremena. Davaj. Davaj. Što? Bilo što.

Daj nam prve zvijezde čije žlijezde pjevaju. Vratne žile bubre, oke iskaču iz opni, preznojavaju se dok im žlijezde ispuštaju što neandertalskije primatske tonove. To je superzabavno. I daj nam druge zvijezde koje treće zvijezde prasnu s tavicom za jaja i palačinke po faci, pa se na MMA foru čude i ocjenjuju koliko im lice izgleda genijalno zabavno plosnato. A stručni žiri ocjenjuje jel dosta plosnato.

Klik. Stay tuned. Or not. Bit će gledano i zabavno ovako i onako.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime