Utorak, 26 ožujka, 2024

Mixer jednog imidža: Imidž cjepiva iz vizure politike. As simple as that may sound

Kad političari koriste teme koje su važne baš svima jer je riječ o životu i novim okolnostima, to itekako može utjecati na stav o temi. I onda, uslijed svih tih priča - pa nije da se čudimo što je javnost "poljuljana"

Za početak, tema nam je cjepivo i imidž. Ok, možda vam je već dosta tih tema i samo se želite probuditi u nekoj stvarnosti, u kojoj ćemo ponovno piti kavu u kafićima, ići na koncerte, grliti se i ljubiti.



Ili jednostavno – puhati u svjećice na torti u društvo od više od 25 ljudi i onda svi jesti tu tortu bez hidden thoughts – je li zdrav taj “puhač”. Al’ dok se ne probudimo, slušat ćemo o mjerama i o cjepivu.

Trendovi ‘tužit ću vas ako me spomenete’

Eto, pa krenimo. Pritom, danas ćemo o mixeru politike i imidža cjepiva (kako inovativno, zar ne), a u sljedećoj ćemo u tu “sliku” staviti i znanost. I to ne našu. A ne. Kod nas su krenuli trendovi “tužit ću vas ako me spomenete”. Pa zlu ne trebalo.

Znači, prvo o početku cijepljenja i slici koja je obišla svijet. Ili priča o #birthday-present i Williamu Shakespeareu. Ali, ne onom Shakespeareu iz 16. stoljeća, nego onom iz 2020. godine. I cjepivu. Dakle. Vjerujem da ste svi u utorak, 8. prosinca ove velebne godine, vidjeli sliku/ton Margaret Keenan (90) koja je tjedan dana prije rođendana (91) postala prva osoba na svijetu koja je primila Pfizer – BioNTech cjepivo. Najbolji božićni/rođendanski dar, kako je sama izjavila.
Ne znam jeste li vidjeli i ton/sliku i druge osobe (barem su neki mediji poentirali da je druga) na svijetu koja je primila to isto cjepivo. I to, i manje ni više, nego glavom i bradom  – William Shakespeare (81). Dakle, William je zapravo Margaret ukrao show, rekli bismo. Jer njemu smo i ime zapamtili. A čak mu je i izjava bila u maniri “to be or not to be”, izjava Hamleta iz opusa onog the Shakespearea. Pa je rekao: “Od sada bi to moglo promijeniti naše živote, zar ne?”. Dakle, pravi moderni “to be or not to be”.

E sad, kao u reklamama, ali “to nije sve”. Pokrenuo je njihov premijer još jedan trend političke komunikacije o cjepivu. Dakle, nekoliko dana prije cijepljenja, tog Margaret i Williama, Boris Johnson je poručio preko svoje glasnogovornice da bi se i on mogao cijepiti pred kamerama. Jer pretpostavlja da će tako uvjeriti javnost da je cjepivo učinkovito.

 

E sad, što se nas tiče –  neka oni informiraju kako god žele. I uvjeravaju. Jedino, ako naši preslikaju matricu pa prve informacije cijepljenja iz Lijepe naše krenu primjerice u obliku bakice iz Like, sa smiješkom na licu, a cjepivom na ruci. Što se tiče trenutka pred kamerama, neki su već i najavili da će se i oni javno pred kamerama cijepiti. Ok, #so-far-so-good, zasad. Pa se ipak nadam da će tome (ako toga bude) prethoditi komunikacija sadržajem. No, dobro, vidjet ćemo. #klimamo-s-onim-što-imamo.

Kad političar sve zasluge i mane procesa razvoja cjepiva uzme sebi u obranu i/ili promociju

No, krenimo dalje. Iliti o tome kako to izgleda kad političar sve zasluge i mane procesa razvoja cjepiva uzme sebi u obranu i/ili promociju. Ovisno o ishodima, naravno. Elem, tema u ovoj imidž-sekvenci će biti – #one-million-dollar question, tko? Iznenađenje! Ili ne. Donald Trump. Pa kud sad opet on. A ima još samo 30 i nešto dana do trenutka da – ovako ili onako – napusti Bijelu kuću. Pa jer on tako očito prikazuje ono što rade mnogi. Zato on. 
Znači Donald Trump.

U petak navečer, 12. prosinca 2020. Američka uprava za hranu i lijekove (FDA) odobrila je uporabu BioNTech Pfizer cjepiva. Znači, “distribucija i cijeljenje počinje za manje od 24 sata” – kaže/tvitne Donald Trump, predsjednik na odlasku. Tvitnuvši pritom još: “Danas je naša nacija postigla medicinsko čudo. Isporučili smo sigurno i učinkovito cjepivo u samo devet mjeseci“. Pa onda još, tvit. “Zasluge za cjepivo se moraju pripisati Donaldu Trumpu. Ovo je čudo.@Verneyco”.

Ok. Dakle uspjelo je! Pa što onda ne bih ja vezao tu temu uz sebe – otprilike, tako to promišljaju političari. Ne samo Trump. Koji, je, uzgred budi rečeno, tvitnuo i da ubrza proces odobravanja cjepiva. Nekoliko sati prije objave o istom. Pa je nazvao FDA “velikom, starom i sporom kornjačom“, dodajući još: “Dajte više to cjepivo, dr. Hahn. Prestanite igrati igre i počnite spašavati živote.”

“Operacija Warp brzina”

Ukratko, da skratim i navedem barem štiklece imidža o cjepivu – koji ispadnu u mixeru Googlea, Trumpa i cjepiva. 
Čisto kao primjer, kako to biva s politikom (o našom i vašom), evo na primjeru dvije teme.
Prva je ona iz travnja 2020. godine. Tema je “operacija Warp brzina”, odnosno, najava da će do kraja godine Amerika imati 100 milijuna cjepiva. Hm, čisto da spomenem zbog “igre riječi”. Warp brzina omogućuje putovanje brzinom većom od brzine cjepiva. A Pfizer – BioNTech cjepivo je razvijeno u okviru projekta Lightspeed, u prijevodu brzina svjetlosti. Projekt je inicirala tvrtka (njemačka) BioNTech (Pfizer BioNTech cjepivo). Znači nije tema, nego samo “prigodno” –  jer #igra-riječi ispada #igra-života.

A druga tema u tom Google-rekonstrukciji-imidža je integritet znanstvenika u svrhu političke promocije (poznato?). Pa je tako Google izbacio, među ostalim, i ime dr. Faucija.

Dr. Fauci u priči do “medicinskog čuda”

Sigurna sam, svi ste čuli za dr. Antonya Faucija. Dr. Fauci ravnatelj je američkog Nacionalnog instituta za alergiju i zarazne bolesti, jedan od najistaknutijih svjetskih stručnjaka za zarazne bolesti. I to je na mjestu ravnatelja bio pod šestoricom predsjednika tijekom tri desetljeća. Pritom je u ovoj pandemiji i vodeći član radne skupine za koronavirus Bijele kuće: dakle, “preživio” je više administracija. 

E sad, zašto dr. Fauci u priči do “medicinskog čuda. Jer se našao na putu. Znači, nije da nam je nepoznato kako se političari katkad baš potrude da poneki pojedinac doživi do tad nezamislivo iskustvo. Pa u skladu s tim – tako je u ovoj dr. Fauci u ovoj predizbornoj kampanji bio “ponuda” u maniri zamjene za glasove birača. Pa smo na jednom od Trumpovih predizbornih skupova mogli čuti “Fire Fauci” uz (navodno) dodatak – da će ga, ako pobijedi, otpustiti. Pa je, odmah Biden, na nekom svom predizbornom skupu uzvratio i ponudio da “otpuste” Trumpa, a on će zauzvrat “zadržati” dr. Faucija.

Kad političari koriste teme koje su važne baš svima…

Zamislite scenu lokalnih izbora (jer su oni pred vratima) i da primjerice, trenutačni gradonačelnik Zagreba Milan Bandić ponudi na nekom predizbornom skupu: “Otpustit ću dr. Capaka ako me izaberete”. Hm, koliko god naši političari bili domišljati u nuđenju u kampanji, sumnjam da bi netko ipak došao na tu ideju. Ili?

No, vratimo se mi u američku priču. Ok, puno bi sad mogla anegdota vezanih uz komentare oko dr. Faucija napisati. I kako je korišten u svrhu političke promocije. Pa tako, #to-make-a-long-story-short.
I da poentiram završno vezano uz dr. Faucija i cjepivo koje ipak nije stiglo do dana izbora. A dio su govora o mogućim uzrocima izbornog poraza aka nepriznate pobjede (hm, baš se pitam, tko to tako tumači realnost). Jer zašto oni? E pa kad političari koriste teme koje su važne baš svima jer je riječ o životu i novim okolnostima, to itekako može utjecati na stav o temi. I onda, uslijed svih tih priča – pa nije da se čudimo što je javnost “poljuljana”. Uostalom, ako je vjerovati nekim američkim medijima, dok se predsjednička politika vrtjela oko razvoja i odobravanja cjepiva u okviru Operacija Warp Speed, ankete su pokazale da javnost postaje oprezna prema njima. Je li tome uistinu tako, ne znam.

Ali, priznat ćete, prilično uvjerljivo zvuči.

U konačnici, da završim ovu priču o političkom ruhu cjepiva citatom Williama Shakespearea. Kad smo već s onim iz naših dana, započeli ovu priču. Pa što ne bismo citatom onog iz 16. stoljeća poslali poruku političarima. Inim. Pa tako, za kraj kaže Shakespeare: “Uskladi radnju s riječju i riječ s radnjom” (www.citati.hr). As simple as that may sound.

________________________________________________________________________

Nikolina Borčić, na Sveučilištu VERN predaje njemački jezik, poslovnu komunikaciju, političke odnose s javnošću, političku komunikaciju te kreiranje i upravljanje imidžom slavnih. Autorica je niza znanstvenih i stručnih radova o jeziku politike i političkom komuniciranju, kao i izlaganja na međunarodnim znanstvenim skupovima u Hrvatskoj i u inozemstvu. Dvostruka je doktorica znanosti i docentica, a specijalnost su joj jezik politike i politička komunikologija, s naglaskom na usporednim analizama njemačkih i hrvatskih političara i političarki.

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime