Nedjelja, 9 siječnja, 2022

Mixer jednog imidža: Beyoncé – život kao spektakl za publiku 

Ona je savršena menadžerica svojih javnih prispodoba i to u maniru arhetipa Jungove velike majke koja je 'snažna, jaka i braniteljica dobra'. Čak i svoje ranjivosti i/ili ranjivosti svojih korijena Beyonce predano pakira u medijski spektakl

“Ako se potpuno predate zraku, moći ćete njime ploviti”, otprilike bismo tako mogli prevesti citat Toni Morrison (Howard University, 1953.) kojim Beyoncé započinje svoj dokumentarni film “HOMECOMING: A film by Beyoncé”.

Književnica Toni Morrison (1931.-2019.) prva je Afroamerikanka koja je osvojila Nobelovu nagradu 1993. godine, a pamtimo je po tome što je uporno i predano tematizirala okolnosti živote afroameričke zajednice u SAD-u. Kako navodi Sima Farshid (2012.), ‘književnička karijera Toni Morrison predstavlja trajni napor oblikovanja dugo godina utišan glas njezinog potlačenog naroda, naroda s degradirajućim statusom inferiornog drugog koji se uspostavljao mehanizmima moći u američkom društvu.’ 

28. Grammy osigurao joj je tron najnagrađivanije izvođačice u povijesti

Možda je čudno što tekst o Beyoncé počinjem uvodom o Toni Morrison. No, slušajući njezinu izjavu tijekom ovogodišnje dodjele američke nagrade Grammy, ne mogu se oteti dojmu je upravo Toni Morrison ‘wanna-be portret‘ cilj sadašnje faze.
Držeći u rukama svoj 28. Grammy, Quinn B., kako je zovu, rekla je: “Kao umjetnica vjerujem da je moj posao i svi naši poslovi odražavati vrijeme, a bilo je ovo tako teško vrijeme. Stoga sam željela podići, ohrabriti i proslaviti sve prekrasne crne kraljice i kraljeve koji me i dalje nadahnjuju i nadahnjuju cijeli svijet.”
Sve u svemu, može ju se voljeti ili ne, ali jedno joj se ne može osporiti, a to je uspjeh i planetarna popularnost. U konačnici ovaj 28. Grammy osigurao joj je tron najnagrađivanije izvođačice u povijesti te američke diskografske nagrade. Pritom svaki njezin album i nastup zasjeni prethodni tako da je ambiciozniji, bogatiji pa čak i ekstravagantniji. 

Na stranu sada jeste li njezin obožavatelj ili je samo primjećujete, no ona je savršena menadžerica svojih javnih prispodoba i to u maniru arhetipa Jungove velike majke koja je ‘snažna, jaka i braniteljica dobra’. Čak i svoje ranjivosti i/ili ranjivosti svojih korijena Beyonce predano pakira u medijski spektakl. Vješto žonglirajući problematikom dvostruke drugotnosti (spol i rasa) Beyoncé planetarno popularno gradi imidž, ne libeći se pritom odabrati stereotipne teme koje muče velik broj žena, ali i osobe druge (drugotne) rase u nekom društvu. 

Nastupi čvrsto usidreni u društveno-politički okvir, a vizualno grandiozni

“Žene, žene, jesmo li snažne? Je li nam dosta tog bullshita“, doviknula je Beyoncé hipnotiziranoj publici na festivalu Coachella, u travnju 2018. godine.
Bio je to nezaboravan, snažan, spektakularan pa i povijesni nastup Beyonce.
“Kada sam se odlučila za Coachellu”, izjavila je potom “važnije mi je bilo donijeti našu kulturu na Coachellu, nego prezentirati samu sebe.” 
Kritičari su Beyoncéin nastup na Coachelli opisali kao nastup koji je s jedne strane čvrsto usidren u društveno-politički okvir, a pritom vizualno grandiozan. Za taj se
homage važnom dijelu afroameričke kulture, ali i svojoj karijeri, ona sa suradnicima pripremala mjesecima. Angažirala je 150 glazbenika, plesača i drugih kreativaca. Nastup je online ‘uživo’ na YouTubeu gledalo čak 458 tisuća ljudi, što ga je vinulo u najgledaniji live nastup u povijesti tog festivala. Godinu dana nakon tog nastupa, Beyoncé je pod svojom redateljskom palicom prikazala Coachellu u dokumentarcu, a uz film je predstavila i album ‘Homecoming’ koji je i soundtrack u filmu.  

Savršeni scenarij miksa povijest, sadašnjosti, žrtvovanja, borbe i predanosti ciljevima

Ne znam jeste li gledali dokumentarac (dostupan je na Netflixu), ali ja bih ga opisala otprilike kao priču koja uz Coachellu, prikazuje i njezinu odanost kulturi i onima koji su tu bili prije nje, počast afroameričkim sveučilištima (takvo sveučilište je pohađao i njezin otac), moderni feminizam uz (kontroliran) pogled u njezinu osobnu ranjivost  – od izazova u pripremama za nastup, ranjivosti žene koja se oporavlja od trudnoće i poroda blizanaca, mentalnog razdora između savršene majke i savršene poslovne celebrity-žene pa sve do promišljanja o teretu izazova ‘uzora’ kakvim je postala.
Gotovo pa neprikosnoven scenarij paukove mreže prošlosti koju predani rad i upornost pretvaraju u moćnu utvrdu sadašnjosti. Savršeni scenarij miksa povijest, sadašnjosti, žrtvovanja, borbe i predanosti ciljevima.

Svaki ‘odlomak’ njezina medijskog života nosi tako neku poruku – od ambiciozne tinejdžerice (2001.) do borkinje za prava žena i afroameričku kulturu, od glazbene dive svjetskih gabarita do supruge, majke i žene koja je uzor mnogima. Ona je pritom ta koja kontrolira kad će i u kojem obliku ‘privatno’ postati ‘javno’, neovisno je li riječ o pobačaju ili, primjerice, činjenici da ju je Jay-Z varao.
Danima se tako nakon objavljivanja albuma ‘Lemonade’ (2016.) spekuliralo tko je
Becky with the good hair o kojoj pjeva u pjesmi Sorry, no nikada nije otkrila o kojoj je ženi riječ. Tim je albumom doslovno pokorila top liste i zaradila milijune dolara. Onako po onoj staroj “kad ti život da limune, napravi od njih limunadu“, jedino što je njezina zamotana u milijunski celofan sjaja i blještavila. 

Proizvod pomno kreirane karijere i stvorenog imidža za kojima u pozadini stoje arhetipovi koji ‘klikaju’ s masom

U konačnici, sve je to proizvod pomno kreirane karijere i stvorenog imidža za kojima u pozadini stoje arhetipovi koji ‘klikaju’ s masom. No, unatoč ili upravo zbog toga, Beyoncé je ipak od talentirane djevojčice, upornim radom i predanošću, postala jedna od najvećih i najutjecajnijih celebrityja u povijesti showbusinessa. 

Na njezinom koncertu bila sam u Zagrebu 2013. godine, gotovo pa izravno nakon odrađenog golemog projekta. Sjećam se iscrpljenosti u svakoj stanici svoga tijela prije koncerta, ali i snage koju mi je ‘prenijela’ produkcijom koja je bila režirana do u sekundu. Savršeno, stereotipno, a opet glamurozno i zadivljujuće. Pritom nisam njezina obožavateljica, više sam bila znatiželjna.
I nakon svega – nitko ne upali svjetiljku da bi je sakrio iza vrata. Svrha svjetla je širiti svjetlost oko sebe, otvarati oči, prikazivati moguće i nemoguće uokolo. I tako bih nekako za kraj poentirala taj njezin medijski portret.

Naslovna fotografija: @recordingacademy

________________________________________________________________________

Nikolina Borčić, na Sveučilištu VERN predaje njemački jezik, poslovnu komunikaciju, političke odnose s javnošću, političku komunikaciju te kreiranje i upravljanje imidžom slavnih. Autorica je niza znanstvenih i stručnih radova o jeziku politike i političkom komuniciranju, kao i izlaganja na međunarodnim znanstvenim skupovima u Hrvatskoj i u inozemstvu. Dvostruka je doktorica znanosti i docentica, a specijalnost su joj jezik politike i politička komunikologija, s naglaskom na usporednim analizama njemačkih i hrvatskih političara i političarki.

Pročitajte još...

Mixer jednog imidža: ‘Imaš cipela kao Imelda Marcos’ aka neutaživa glad moći

Imelda Marcos ima imidž političarke koji u pozadini skriva matricu arhetipskog obrasca ujedinjavanja suprotnosti - političar/ka nevjerojatnog neutaživog 'apetita' i narod na rubu bijede i siromaštva. Zvuči gotovo pa 'kao iz našeg sokaka'. Imali li broj cipela koji posjedujemo zaista veze s našom osobnošću?

Mixer jednog imidža: Meghan Markle – osveta se servira hladna

Kako izgleda život kad se udaš za princa, i to onako naivno, ne googlajući prije udaje o "instituciji" za koju se udaješ? Naša kolumnistica analizira najočekivaniji intervju ove godine, u kojem je Meghan Markle dala sve od sebe ne bi li se uvjerljivo prikazala u ulozi žrtve

Mixer jednog imidža: Mona Lisa – osmijeh koji vrijedi milijune, a skriva mračno doba za žene  

Predsjedničke retoričke akrobacije u obliku pokušaja da ga percipiramo kao autoriteta koji "zna kako promatrati" i sukladno tome izgovarati stavove, motivirale su me na istraživanje priča u pozadini slavnih žena, čiji osmijeh možda vrijedi milijune, ali iza sebe krije nemoć doba u kojem su živjele ili žive danas

Mixer jednog imidža: Osebujna i ambivalentna retorika Zorana Milanovića

Na obljetnicu prve godine predsjednikovanja došlo je vrijeme posvetiti tekst imidžu Zorana Milanovića, osobi koja se ne libi po svojoj volji i odluci prikazati svoje retoričko lice i usmjeriti strelicu govora na temu/metu koja mu u danom trenutku dođe na megdan. Osebujno i ambivalentno, katkad ad rem direktno, smisleno i sadržajno, a katkad upitnog smisla i svađalačko

Povezano

Mixer jednog imidža: Helen Keller – život je ili odvažna avantura ili ništa

Helenin moto je bio: 'Iako je svijet pun patnje, pun je i njezinog savladavanja'. I kada osjetite nemoć ili lupite o naizgled nesavladivu prepreku, sjetite se njezina života, upornosti i požrtvovanosti

Mixer jednog imidža: Jane Fonda i The Show Must Go On

Jane Fonda izabrala je život u kojem nije odabrala pogled žrtve, nego je rasla kroz odnose i iskustva, onako u maniri očeve parole - the show must go on. A vi, imate li vi svoju parolu ili i dalje (barem neki) birate pogled žrtve koju je život kaznio odnosima koji su je obilježili?

Mixer jednog imidža: Victoria Woodhull – žena koja nije kopirala, nego je kreirala

Victoria Claflin Woodhull jedna je od onih žena koja nije htjela čuti ne, ne svom odabiru kreiranja životne staze. Mislim da je njezinim suvremenicima bilo sto puta gore što se tri puta udavala i što je o tome javno i slobodno govorila, nego što je gatala budućnost

Mixer jednog imidža: Marlene Dietrich i njezina senzualna drčnost

Marlene je bila biseksualna glumica koja je na vrhuncu svoje moći pomicala granice i ženstvenosti i suzdržanosti, prkoseći pritom ne samo ustaljenim normama društvenih običaja, nego i prijetnji Trećeg Reicha

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime