Nedjelja, 24 ožujka, 2024

Mixer jednog imidža: Jean Batten – žena koja je letjela visoko

Ona je realno ulazila u pješčane oluje i kojekakve druge nemani i prepreke - jer je znala što hoće i laserski je bila usmjerena na to. I to je to, zapravo je sve vrlo jednostavno. Neće se knjiga sama napisati ili što vam je neka kao životna želja ili cilj - sve je do 'hard worka'

Pilotiranje u 30-tim 20. stoljeća nije bilo nimalo šik. Pričamo o avionima poput Gipsy Moth, dakle otvorene kabine. Moja prva užasavajuća pomisao je bila – ajme propuh. I to ozbiljan propuh. A da ne spominjem ozbiljne izazove – poput nemogućnost kontakta s nekim na zemlji, jer eto nije bilo takve tehnologije (jer da, propuh nije svakome neman, kao što je meni). Ništa od toga nije brinulo Jean Batten kad je 30-ih godina 20. stoljeća odlučila da će preletjeti od Australije do Engleske, sama, te tako postaviti novi svjetski rekord.



Prije nego prepričam njezino iskustvo letenja, evo malo o njoj. Jean Batten je rođena 15. rujna 1909. godine na Novom Zelandu. Nije prva pilotkinja na svijetu, nego treća. Prva je bila Amelia Earhart, ona je prva žena na svijetu koja je sama preletjela sjeverni Atlantik 1932. godine. Druga “prva” je Amy Johnson, ona je naučila letjeti 1929. godine, a prva je preletjela od Engleske do Australije, i to sama. Put je trajao 19 dana. Tako je ujedno postavila i svjetski rekord. Treća prva je dakle Jean Batten. O njoj je danas riječ.

Početci su bili teški

Ukratko, Jean je s mamom (roditelji su se rastali) preselila s Novog Zelanda u London, kako bi tamo u klubu London Airplane Club početkom 30-tih počela učiti letjeti. Dozvolu (komercijalnu i privatnu) dobila je 1932. godine i to je bilo dovoljno da krene u osvajanje svoga sna. Ljestvica je bila postavljena visoko – planirala je postaviti novi svjetski rekord.

Njezin cilj je dakle bio srušiti rekord Amy Johnson koja je samostalno preletjela od Engleske do Australije u 19 dana. Pothvat je bio vjerojatno dobro zamišljen, no težak. Prvi pokušaj završio je neuspješno. Jean je uletjela u pješčanu oluju, morala je sletjeti na području Bagdada. Potom je ponovno poletjela, i ponovno ju je pješčana oluja spustila na zemlju, ovaj put kod Pakistana. Tada se doduše njezin mali avion malo i slupao, no ona je nepovrijeđena uspjela izaći iz olupine.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Joan Heilmann (@heilmann_joan)

U avanturu je krenula još jednom. Taj drugi put je pak zanemarila vijest o snažnom vjetru iznad Sredozemnog mora. Nije ostala tamo bez goriva, nije se srušila u more, ali je morala sletjeti  u predgrađe Rima. Tamo joj je neki Talijan posudio nova krila za avion i ona se sretno vratila u Englesku. Svaki problem je rješiv, kad nema odustajanja. Ukratko – na koncu je uspjela. Uspjela je preletjeti iz Engleske u Australiju, oborivši rekord Amy Johnson za četiri dana. Potom je krenula u novi pothvat – let od Engleske do Novog Zelanda. I to je uspjela. Sama u tom malom avionu preletjela je od Engleske do Novog Zelanda.

Uvijek je uz sebe nosila ruž

Ako ste ikada letjeli do Australije ili Novog Zelanda znate koliko je dosadan taj let, bez obzira na sve moguće tehničke gadgete (barem je meni tako bilo). A Jean je uz sebe imala samo ručni sat i kompas. I naravno, sama samcata je letjela. I to naravno nije bio kraj njezinim pothvatima i rekordima, no tu ću stati. Sve detaljno biše u biografiji My Life, koja je objavljena još 1938. – ako koga detaljnije zanima njezin život.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by Auckland Airport (@aucklandairport)

Ona je uspjela, postavila je novi rekord, dobila je hrpu i nagrada i priznanja, no zanimljivo je kako se uz njezin lik vežu i priče o tome kako je iskorištavala muškarce (zbog financiranja) ili kako joj je izgled važan, pa je uvijek uz sebe nosila ruž. Pa ćete tako pronaći informaciju kako je dozvolu za letenje dobila zahvaljujući pilotu Fredu Trumanu, koji joj je posudio i neke novce, ili kako su joj neki drugi muškarci posuđivali ili davali novce, odnosno sponzorirali njezin uspjeh. U svakom slučaju, takve priče se uvijek pričaju uglavnom samo za žene. Kad neki muškarac proračunato gradi svoj odnos, tipa ulizuje se nekome s moći/novcem, nema veze. No, dobro, nije to sada tema.

Tko stvarno djeluje nema šanse da ne ostvari rezultat

Tema je nevjerojatna poduzetnost Joan Batten. Njezina priča je zanimljiva kao motivacija (kad mi se ništa ne da, sjetim se da je žena u otvorenoj kabini preletjela od Engleske do Australije sama samcata), ali i kao dokaz da ništa nije nemoguće kad nam je jasno što želimo. Znam da to zvuči klišeizirano, ali stvarno je tako. U korijenu motivacije su i danas i prije sto godina isti principi – tko stvarno djeluje, nema šanse dabar nekakve rezultate ne ostvari. Za Jean je pilotiranje bilo sve.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

A post shared by John Forde (@boo.radley18)

“Činilo se da sam rođena da letim”, napisala je Jean tada “i u letenju sam pronašla kombinaciju dviju stvari koje su mi značile sve: opojnu drogu brzine i slobodu lutanja zemljom.” Ona je realno ulazila u pješčane oluje i kojekakve druge nemani i prepreke – jer je znala što hoće i laserski je bila usmjerena na to. I to je to, zapravo je sve vrlo jednostavno. Neće se knjiga sama napisati ili što vam je neka kao životna želja ili cilj – sve je do “hard worka“.

Naslovna fotografija: YouTube screenshot

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime