Petak, 18 lipnja, 2021

Mixer jednog imidža: BTS – krv, suze i znoj i korejsko čudo novog doba

U maniri slijeđenja kultova velikih vođa, tako i fanovi BTS-a slijepo konzumiraju njihove trendove. Pa se tako nemojte čuditi ako čujete nekog iz te vojske fanova kako si međusobno izgovaraju I purple you - umjesto I love you. Jer da, oni to uistinu čine. Meni je to pomalo scarry

Koliko je država spremno mijenjati Ustav zbog nekog benda? Koliko je puta McDonald’s bio spreman odustati od svojih boja u reklami neke ekskluzivne ponude te ponudu menija najaviti u nijansi koju je odabrao bend? 
Koliko vas je već moralo u McDonald’s po tu ponudu, jer eto, samo još nekoliko tjedana djeca imaju šansu okusiti BTS menu? Tko su u konačnici ta sedmorica BTS-ovaca i kako se poput pandemije nezaustavljivo uvlače u domove diljem svijeta?

Sedmeročlani južnokorejski boy-bend definitivno je fenomen današnjeg doba. S jedne strane fascinantan, s druge, pomalo i zastrašujući. BTS ili BangTan Sonyeondan (što u prijevodu znači Izviđači otporni na metke), osnovani su 2013. godine u Seulu. Iza njihovog megapopularnog imidža stoji industrija K-Popa, te gotovo i doslovno krv, suze i znoj njihove dugogodišnje usmjerenosti na postizanje uspjeha u maniri najozbiljnijih vojničkih obuka za najzahtjevnije bitke.

Kako je sve počelo?

BTS-ovci su debitirali te 2013. godine sa singlom “No More Dream”. Pritom su prije debitiranja prošli vježbenički status. To prevedeno znači da su godinama prije prvog uspjeha, 24/7 od zore do ponoći učili pjevati, repati i plesati, spavajući pod istim krovom, pripremajući se tako poput vojnika za bitku na globalnom medijskom glazbenom bojištu. Tako otprilike izgleda pozadina industrije K-Popa i proizvodnja bendova u lovu na uspjeh.
BTS je uspio. Šest godina nakon debitiranja, ušli su u povijest kao drugi najslušaniji izvođač na svijetu. Iste su godine postali prvi izvođači čija su tri albuma bila na prvom mjestu američke Billboardove ljestvice i to u istoj kalendarskoj godini. Wall Street Journal ih je 2020. proglasio inovatorima godine. U kolovozu 2020., svojim su novim singlom Dynamite srušili sve rekorde YouTubea. Njihov novi spot je pogledan više od 100 milijuna puta u samo 24 sata otkako je objavljen. Nakon što je premijernu izvedbu spota na YouTube-u pratilo otprilike 101.1 milijun obožavatelja diljem svijeta uspjelo im je i srušiti Guinnessov rekord u kategoriji virtualno najposjećenijih glazbenih izvedbi uživo.

godinama prije prvog uspjeha, 24/7 od zore do ponoći učili pjevati, repati i plesati, spavajući pod istim krovom, pripremajući se poput vojnika za bitku na globalnom medijskom glazbenom bojištu

Koliko god njihov uspjeh bio nevjerojatan, moram priznati da mene pomalo i zastrašuje. U obrisima planetarno popularnog imidža skrivaju se vrhunski osmišljene propagandne tehnike u virtualnom ruhu. U pozadini se zapravo skriva izvozno orijentirana strategija korejske vlade koja utječe na formiranje svjetskih trendova, a ključan kapital se stvara u obliku kulture obožavatelja. 

Stvaranje idola je središnji pojam u K-Pop sustavu

Zato su i mijenjali Ustav. Korejski Ustav, naime, propisuje obvezu dvogodišnjeg služenja vojnog roka za muškarce. Uslijed toga, previše članova korejskih boy-bendova moralo bi na vrhuncu slave zamijeniti reflektore pozornice s vojnim. K-Pop je, naime, okrutna arena tržišne bitke. Na mjesečnoj razini pojavi se desetak novih imena iz kategorija girl/boy izvođača, a brojni bendovi i nekoliko puta godišnje mijenjaju svoje izvođače. Konkurencija je neumoljiva, a dvije godine odsustva su poput mača koji brutalno siječe snove o životu idola na globalnoj razini. 

A stvaranje idola je središnji pojam u K-Pop sustavu. Doslovno se događa komodifikacija talenta, mladosti, ljepote, upornosti, želje za uspjehom i predanog rada. Kad se to zbroji u proizvod, dobijete bendove, promotore države i donositelje velikih zarada. Stoga, uslijed planetarnog uspjeha BTS-a ne čudi akcija promjene Ustava. Nisu bez razloga naši stari  govorili da “para vrti gdje burgija neće.”
Utjecaj BTS-a na ekonomiju zemlje često se tako uspoređuje s utjecajem Samsunga i Hyundaija. Koliko god tržišna zarada agencije s kojom BTS-ovci imaju ugovor i, primjerice, zarade Hyundaija te Samsunga nisu usporedive, teško da će netko putovati u Južnu Koreju zbog Hyundaija ili Samsunga. Zbog BTS-ovaca hoće i to mnogi. Prema podacima iz 2017. godine, svaki 13. turist posjetio je Južnu Koreju zbog BTS.  

Njihova vojska fanova naziva se ARMY

Ta je globalna manija za uspjehom i zaradom dio takozvanog korejskog vala (Hallyu) koji je započeo još u 90-tim. Koreanci su tada na državnoj razini ozbiljno pristupili primjeni strategije razvoja utjecaja ekonomije zabave, TV serija (K-Drama) i korejske pop kulture (K-Pop). Sigurno se još uvijek svi sjećate globalne zaraze pjesmom “Gangnam Style” prije gotovo devet godina, a zahvaljujući BTS-ovcima, korejska pop kultura danas živi svoje najveće globalne uspjehe. BTS-ovci su u povijest ušli i kao prvi južnokorejski bend koji je nastupao na stadionu Wembley, a taj je koncert (s pjesmama pjevanim gotovo isključivo na korejskom) rasprodan u samo 90 minuta. 

Izvršni direktor Big Hits Global Yoon Seok-Jun (agencija s kojom BTS-ovci imaju ugovor do 2025.) prošle je godine za Harvard Business School rekao da su BTS-ovci jedinstveni, osobnost i kemija članova ne može se multiplicirati, jednako kako je i posebna njihova vojska fanova. ARMY kako se sami nazivaju, uistinu su poput prave vojske gorljivih obožavatelja na čijim leđima BTS gradi karijeru o kojoj ostali mogu samo sanjati. Navodno ih je diljem svijeta gotovo 48 milijuna. Samo o toj kulturi obožavatelja bi se mogla napisati knjiga. 

U maniri slijeđenja kultova velikih vođa

I za kraj, jedan detalj à propos utjecaja BTS-ovaca na ponašanje ARMY-članova, a vezano uz McDonald’sov meni u svjetlo ljubičastoj nijansi s početka teksta. BTS nameće trendove, pa tako i simboliku boja. Taehyung, jedan od sedmorice BTS-ovaca je, naime, izjavio da je ta svjetlo ljubičasta nijansa posljednja u paleti duginih nijansi te da predstavlja ljubav i povjerenje. U maniri slijeđenja kultova velikih vođa, tako i fanovi BTS-a slijepo konzumiraju njihove trendove. Pa se tako nemojte čuditi ako čujete nekog iz te vojske fanova kako si međusobno izgovaraju I purple you – umjesto I love you. Jer da, oni to uistinu čine. Meni je to pomalo scarry. 

U svakom slučaju, u tom modernom wanna be poput mog idola svijetu, idoli su utjelovljenja arhetipova velikih vođa koji imaju nevjerojatan utjecaj na svoje obožavatelje aka sljedbenike. To s jedne strane može biti izuzetno opasno, a može biti i inspirativno. Jer ako ništa, možda od njih nauče da se do uspjeha dolazi potpunom predanošću, odricanjem i doslovno taktikom krv, suze i znoj i to 24/7.

Fotografija: @bts.bighitofficial

Pročitajte još...

Kako je boom plastične kirurgije u Južnoj Koreji primijenio svijest o lijepom

Ljepota je pokretač svakodnevnog života u Seulu i u Južnoj Koreji, a fenomen koji je u svjetskim razmjerima dobio i 'službeno' ime stavio je ovu zemlju na prijestolje svjetske plastične kirurgije - još od davne 2009. godine!

9 YouTube kanala koji nas inspiriraju na odgovorniji (i zeleniji) život

Postoje tisuće vlogera koji promoviraju održivi razvoj i odgovoran način življenja stvarajući koristan sadržaj za svoju publiku. A kako predviđamo da ćemo ove godine provoditi puno vremena gledajući i učeći izabrali smo devet njih koji su nas oduševili praktičnim i korisnim savjetima

Mixer jednog imidža: Damiano David – lučonoša novog vremena

Damiano na svoj način utjelovljuje jedinstvo suprotnosti. Muškarac koji je i uglađen stanovnik Rima i biće potpuno lišeno normi odijevanja, a pomalo i ponašanja. Kao takav, originalno je uprizorenje seksualno privlačnog mitskog varalice

Mixer jednog imidža: Lizzo – radikalno svoja oversize pop zvijezda novog doba 

U svijetu krojenom prema Instagram filterima, Lizzo tako pjesmama i nastupima gura promjenu i prihvaćanje sebe. Onako u maniri "selp-help mantre - zaljubite se u sebe"

Povezano

Mixer jednog imidža: K-Pop u zagrljaju diktatora Kim Jong Una

U prosincu 2020. donijet je Zakon protiv "reakcionarnih misli", prema kojem svi koji gledaju ili, ne daj Bože, posjeduju južnokorejski sadržaj, trebaju od pet do 15 godina provesti u radnim logorima (ili odgojnim kampovima, ako se radi o djeci)...

Mixer jednog imidža: Agresija iz prikrajka propagiranja istine 

Nakon svakih izbora neka tema dominira. Ovaj put pričamo o laganju, podilaženju masama i manipuliranju, i naravno - traži se krivac. Podjela je i dalje najjača politička/društvena valuta i kao takva donosi najviše emocija. Je li vrijeme baviti se imidžem propagande naše svagdašnje ili ćemo kao većina šutjeti i reći da su za laži i unižavanja krive društvene mreže?

Mixer jednog imidža: Damiano David – lučonoša novog vremena

Damiano na svoj način utjelovljuje jedinstvo suprotnosti. Muškarac koji je i uglađen stanovnik Rima i biće potpuno lišeno normi odijevanja, a pomalo i ponašanja. Kao takav, originalno je uprizorenje seksualno privlačnog mitskog varalice

Mixer jednog imidža: Jeff Bezos – ‘Ono smo što odabiremo biti’

Dok je gradio Amazon u jednu od najcjenjenijih svjetskih tvrtki, Jeff Bezos je stvorio reputaciju briljantnog, ali tajanstvenog i hladnokrvnog korporacijskog titana. Pritom se uz utjecaj i moć, nerijetko u medijima spominju i loši radni uvjeti za njegove zaposlenike

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime