Subota, 23 ožujka, 2024

PORVENIR: Vizualno atraktivnom izložbom Renata Poljak dočarala “Budućnost”

"...sve što vidimo, čujemo ili osjećamo u galerijskom ili muzejskom prostoru čini jednu cjelinu i zapravo jedan rad..."

Istaknuta hrvatska umjetnica Renata Poljak bavi se paralelnim istraživanjem vizualnih medija i aktualnih socioloških tema koje obuhvaćaju fenomenologiju migracija, odnosno napuštanja zavičaja, odlaska i putovanja, a najnovije radove na navedenu temu okupila je i predstavila u sklopu Izložbe PORVENIR (Budućnost) koja se od 24. rujna do 20. listopada mogla razgledati u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar.



Za sve koji nisu bilu u mogućnosti posjetiti izložbu, ali i za one koji nakon posjeta žele saznati nešto više donosimo zanimljivu priču koja stoji iza ove nesvakidašnje izložbe koja je zapravo treći u nizu umjetničinih međusobno povezanih projekata.

“Oslanjajući se na obiteljsku priču (ekonomska migracija njenog pradjeda u Čile), Renata formira ciklus čiju okosnicu čine njezini autorski filmovi koji su istovremeno polazište i sukus složene cjeline inventivnog i inovativnog vizualnog narativa.” – istaknuo je Mladen Lučić, muzejski savjetnik i kustos te dodao kako je za izložbu bio važan i sam odabir galerije budući da Renata u svoj rad uključuje niz subjekata pa tako i sam izložbeni prostor koji ravnopravno sudjeluje u tvorbi umjetničkog djela što je opisao:

“Izložba (rad) Porvenir se osim središnje projekcije filma istog naslova sastoji od neonske instalacije, light boxova, fotokolaža i dvokanalne video instalacije”

Umjetnički postupak identičan je kao i u dvije prethodne cjeline koje je umjetnica također predstavila u Galeriji Kranjčar, a dodatna zanimljivost je i to da je Porvenir treća i za sada posljednja epizoda impresivnog Renatinog izložbenog ciklusa kojeg je započela 2016. godine radom Partenza, a nastavila Terrom incognitom (svaka izložba, odnosno priča tretira se kao cjelovit umjetnički produkt).

“Renata naime dograđuje film, koji je osnovni (i neovisni) dio izložbe, fotografijama s njegovog snimanja na kojima će intervenirati izvjesnim postupkom kolažiranja, potom će izabrane filmske kadrove uvećati, umnožiti te transponirati u druge medije da bi na kraju nadgradila filmski temat crtežima, instalacijom ili tekstom.” – nastavlja stručnjak – “Takvim kreativnim postupkom u čijem su fokusu međuodnosi različitih medija s varijacijama istog motiva, a koji proizlaze iz zajedničkog izvora i identične su provenijencije, autorica problematizira prirodu i samu formu umjetničkog djela, odnosno otvara mogućnosti opstojnosti i života oblika izvan ustaljenih umjetničkih disciplina i uvriježenog konteksta.”

Kada se umjetnicu pita da opiše svoju ideju kratko i jednostavno odgovara: Mislim da sve što vidimo, čujemo ili osjećamo u galerijskom ili muzejskom prostoru čini jednu cjelinu i zapravo jedan rad…”

Film Porvenir – Budućnost sniman je 2019. godine u Ognjenoj Zemlji (Čile) te se referira na istoimeni gradić kojeg su početkom dvadesetog stoljeća osnovali uglavnom hrvatski iseljenici (među njima i autoričin pradjed) i odlučili ga nazvati Budućnost (španjolski: Porvenir). Film Porvenir, dakle, prikazuje taj zabačeni gradić, smješten na kraju svijeta, u kojem većinu stanovnika još čine potomci onih Hrvata što su preživjeli, a u ranijem filmu iz ciklusa, nazvanom Partenza, publika je imala priliku upoznati se s pričom o autoričinoj prabaki koja stoji na morskom žalu čekajući brod s pismom supruga koji je otišao u svijet u potrazi za boljim životom. Njegov povratak, kao i mnoge druge žene, nije dočekala što zaključno opisuju riječi:

“Sada tamo, u zemlji gdje uzburkano more spaja nebo i zemlju, na žalu stoji praunuka davnog migranta promatrajući brod koji dolazi ili odlazi. Priča o migrantima se nastavlja kao i priča o metafori i stvarnosti Obećane zemlje. Budućnost – Porvenir.”

Renata Poljak rođena je 25. travnja 1974. godine u Splitu, gdje je na Umjetničkoj akademiji diplomirala 1997. godine kao profesorica likovne kulture. Postdiplomski studij završava na Likovnoj Akademiji E.R.B.A.N 1999. godine u Nantes-u, a 2002. godine kao dobitnica ArtsLink stipendije boravi na San Francisco Art Institute. Izlagala je na velikom broju skupnih izložbi te bila sudionica brojnih festivala. Različite rezidencijalne programe realizirala je u New Yorku, Beču i Parizu, a održala je i dvadesetak samostalnih izložbi između ostalih u Art in General u New Yorku, galeriji Artopia u Milanu, Museum Quartier u Beču, Louvreu i Palais de Tokyo u Parizu, gdje je imala i retrospektivu svojih filmova u Centru Georges Pompidou. U Parizu je također nastupila u sklopu međunarodnog festivala Art Photo u Grand Palaisu. Dobitnica je desetak značajnih nagrada.

Fotografije: Juraj Vuglač

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime