Srijeda, 30 srpnja, 2025

Skele kao umjetničko platno: Ovako je Damir Fabijanić ukrasio zagrebačke ulice

Damir Fabijanić prikazuje Zagreb bez uljepšavanja, s prolaznicima, tramvajima i svakodnevicom, a ovaj projekt je priča o ljubavi prema gradu

Izložba Gaia…i Zagreb: Zagreb kakav jest, autorski projekt fotografa Damira Fabijanića, dostupna je na ulicama Zagreba. Postavljena na 13 lokacija u središtu grada, ova jedinstvena izložba koristi gradske skele kao izložbena platna, pretvarajući ih u otvorenu
galeriju. Kroz 70 analognih fotografija snimljenih tijekom 2025. godine na rijetkom 6×12 cm kolor negativ filmu, Fabijanić prikazuje Zagreb bez uljepšavanja, s prolaznicima, tramvajima i svakodnevicom. Ovaj projekt, posvećen njegovoj unuci Gaji i svim budućim generacijama, priča je o ljubavi prema gradu i nadi za svijet koji će Gaia i njezini vršnjaci naslijediti. Snimajući Zagreb, Fabijanić je razmišljao o unuci i svim budućim unucima koji će hodati ovim ulicama, igrajući se u parkovima i otkrivajući gradske kutke.



Svaka fotografija nosi djelić njegovih uspomena iz djetinjstva u Tomašićevoj ulici, ali i viziju
grada koji se mijenja, obnavlja i raste zajedno s njima. U gradu gdje su izlagački prostori
ograničeni zbog obnove nakon potresa, Fabijanić je odabrao nekonvencionalan pristup. Skele zgrada u obnovi, od Hrvatskog povijesnog muzeja do Muzeja Mimara i HAZU-a, postale su njegovo platno. Projekt je prepoznala i podržala Turistička zajednica grada Zagreba, čija je direktorica Martina Bienenfeld izjavila: ‘Izložba ‘Gaia…i Zagreb’ istovremeno je emotivna, osobna i društveno relevantna. U vremenu kada se gradska jezgra još uvijek oporavlja od posljedica potresa, ovaj projekt pretvara građevinske konstrukcije u galerije na otvorenom, dostupne svim prolaznicima i posjetiteljima. Zagreb kroz objektiv Damira Fabijanića progovara autentično i snažno, čime se ne samo obogaćuje kulturna scena grada, već se dodatno učvršćuje njegov identitet kao urbane destinacije koja potiče kreativnost i promišlja budućnost.’

Zagreb iz Fabijanićeva objektiva

Damir Fabijanić, koji ove godine slavi 50 godina od svoje prve izložbe na Pagu 1975., snimao je Zagreb kao intimni dijalog s gradom u kojem je odrastao. Inspiriran sinom Bartolom, povjesničarom umjetnosti, Fabijanić je odustao od svog omiljenog kvadratnog formata i posegnuo za starim rol-filmovima iz hladnjaka, fotoaparatom Cambo Wide i objektivom Schneider Super-Angulon XL. Rezultat je niz fotografija koje bilježe Zagreb onakav kakav jest – bez uljepšavanja, s tramvajima, prolaznicima i slučajnim trenucima koji definiraju grad.

‘Snimao sam Zagreb kao da ga vidim prvi put, ali s uspomenama iz djetinjstva u Tomašićevoj ulici. Ovo je moj poklon unuci Gaji i svim budućim generacijama koje će ovdje odrastati,’ rekao je Fabijanić.

Umjetnost na skelama

Fotografije su tiskane na mesh podlozi u formatima 4×2 m i 6×3 m, a mogu se vidjeti tijekom dva ljetna mjeseca na lokacijama: Ilica 25 / Gundulićeva, Klovićevi dvori / Plava zgrada, HAZU Narodni dom (Opatička ulica), Hrvatski glazbeni zavod (Gundulićeva ulica), Hrvatski povijesni muzej (Grič i Matoševa ulica), Muzej Mimara, Muzej za umjetnost i obrt, Policijska uprava (Petrinjska/Matičina ulica), Policijska postaja (Vlaška ulica), Muzej naivne umjetnosti (Demetrova ulica), HAZU Vranyczany-Dobrinović te Državni ured za reviziju (Tkalčićeva). Izložba je realizirana uz dragocjenu suradnju svih izvođača zgrada u obnovi.

Ovaj kulturni događaj ostvaren je zahvaljujući predanosti i suradnji ključnih partnera: vodeće hrvatske marketinške agencije Alert, lidera u vanjskom oglašavanju Europlakat te FAB d.o.o., tvrtka autora izložbe, čiji rad odražava strast prema umjetnosti i očuvanju kulturne baštine. Projekt je realiziran uz podršku Turističke zajednice grada Zagreba te nacionalnih i lokalnih institucija i sponzora koji prepoznaju vrijednost promocije hrvatske kulture.

Damir Fabijanić, rođen 1955. u Zagrebu, ugledni je hrvatski fotograf, u više od pet desetljeća umjetničkog stvaralaštva, započeo je snimanjem arhitektonske i pejzažne tematike, ali je svoj fotografski interes proširio na sve teme fotografije. Njegove strast se ogleda u izložbama i knjigama koji su cjeloviti projekti, a ne, kao što kaže, nizanje fotografija. Profesionalno aktivan od 1987. kao samostalni umjetnik, ostvario je brojne samostalne izložbe u Hrvatskoj i svijetu, uključujući povijesne izložbe u Madridu (1992.), Parizu (1993.) i na Festivalu fotografije u Arlesu (1992.), gdje je bio prvi i jedini hrvatski fotograf.

Ovaj Fabijanićev rad odražava sjetu prema analognom dobu fotografije i povezanost s gradom, stvarajući most između prošlosti i budućnosti za buduće generacije. Ovo je autorova 159. samostalna izložba.

Izložba je otvorena do 17. rujna.  

Fotografije: Press 

Pročitajte još...

Povezano

Ostavite komentar

Molimo upišite komentar
Molimo upišite vaše ime